Foodies 04/2024
Mediterraanse smaken
Foodies Mediterraanse smaken
omeletrol met spinaziesalade1

Deze 5 ingrediënten zijn goed voor je weerstand

Advertentie

Ben je een foodie die graag lekker en gezond combineert? En kan je immuunsysteem een kleine boost gebruiken? Lees snel verder!

Ingrediënten die goed zijn voor je weerstand

We laten je vandaag vijf ingrediënten zien die goed zijn voor je weerstand en geven je tips hoe je ze kunt verwerken in de lekkerste gerechten. Want wist je dat aardbeien en biefstuk je gezondheid een échte boost geven? Wij vertellen je waarom.

Wil je ook iedere week de lekkerste recepten & tips ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief:

Ontvang elke week de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen.

1. Spitskool

Vitamine C-bom? De meesten denken gelijk aan citrusvruchten of misschien wel paprika, maar ook spitskool is een uitstekende bron van deze vitamine die belangrijk is voor een goede weerstand. Vitamine C oftewel ascorbinezuur is een wateroplosbare vitamine, dus wanneer je spitskool kookt en afgiet, gaat veel vitamine C verloren in het kookwater. Zonde!

Wil je zoveel mogelijk van de vitamine benutten, eet de spitskool rauw, bijvoorbeeld op dit broodje ham met spitskoolsalade. Of eet hem gesmoord in een eenpansgerecht, zoals in de gesmoorde spitskool met chilibonen en kerrie of de gebraiseerde kool met duxelles.

weerstand ingrediénten

2. Aardbeien

Word je veel blijer van een kom zoete aardbeien dan van een bordje rauwkost? Dat snappen we wel. Gelukkig bevatten de zomerkoninkjes nóg meer vitamine C dan spitskool. Dus laat de vitaminepillen in je kast staan en haal in huis mooie, geurige en stevige exemplaren.

Aardbeien met slagroom, ijs of in gebak zijn natuurlijk hartstikke lekker, maar als je echt goed bezig wilt zijn houd ze lekker puur en maak deze gemarineerde aardbeien met citrusschil of combineer ze met andere gezonde ingrediënten zoals in deze aardbeien-muntsalade met sinaasappel en amandel.

weerstand ingrediënten

3. Garnalen

Ben je ook zo dol op garnalen? Goed nieuws, garnalen bevatten een flinke hoeveelheid seleen – een mineraal dat onder andere je immuunsysteem ondersteunt. Of je nou gaat voor de grijze Hollandse of grote roze garnalen, met deze schaaldieren zit je altijd goed.

Ga voor deze risotto met coquilles en garnalen en serveer er een grote groene salade bij, zodat je ook genoeg groente binnenkrijgt.

Risotto met coquilles en garnalen

4. Biefstuk

Je zou het misschien niet verwachten maar een goede biefstuk is op zijn tijd niet alleen heel lekker maar voorziet je lichaam bovendien van vitamine B6, B12 en ijzer die alle drie belangrijk zijn voor een goed werkend afweersysteem. Probeer bijvoorbeeld deze asperges met biefstuk en hasselback potatoes.

Asperges met biefstuk en hasselback potatoes

5. Spinazie

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat spinazie gezond is, maar wist je dat gekookte spinazie nog beter voor je is dan verse? Spinazie bevat veel foliumzuur en vitamine A. Van het laatste krijg je veel meer binnen als je de groente eerst kort kookt.

Wil je eens wat anders dan spinazie à la crème? Probeer dan deze omeletrol met spinazie-sesamsalade. Of ga je toch liever voor de gegratineerde spinazietortilla’s?

omeletrol met spinaziesalade1

Lees ook:

Onze tips

Profielfoto van

Martina Silbrníková

Kan moeilijk begrip opbrengen voor mensen die weinig lusten. Zelf lust ze namelijk alles, behalve grapefruit en tonic (ieuw, zo bitter!). Houdt van kluiven, no shame. Eet kilo’s boter en verafschuwt margarine. Vindt kaas met wijn het allerlekkerste toetje.

Cover voor

Inspiratie in je mailbox

Wist je dat we wekelijks een nieuwsbrief versturen met de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen? Schrijf je nu in!