Natuurlijk kunnen we hier nu schrijven dat je een bakje magere kwark met een handje amandelen moet gaan eten, maar dat is niet helemaal foodies-stijl. Wij van foodies vinden dat sportvoeding niet alleen gezond maar ook heel lekker moet zijn. En daarom tippen we je drie maaltijden die je kunt eten na je workout die ook nog bomvol smaak zitten!

Wat heb je precies nodig?

Na het sporten moet je eigenlijk een maaltijd eten die aan drie dingen voldoet. Zo moet je ten eerste je energiepeil weer op niveau brengen nadat je zojuist veel energie hebt verbruikt. Dat doe je door koolhydraten toe te voegen aan je maaltijd. Ten tweede wil je het herstel van je spieren (en eventueel de groei ervan) stimuleren. Daarvoor heb je eiwitten nodig. Als derde is het goed om voldoende te drinken. Je bent tijdens je workout veel vocht verloren door het zweten en dat moet je weer aanvullen. Zet dus een flesje water naast je maaltijd!

Het soort workout

In een after-workout-maaltijd ben je dus bezig met twee zaken: het aanvullen van verbruikte energievoorraden en vocht en het lichaam de juiste voedingsstoffen bieden voor herstel van spieren en weefsels. De mate waarin je eiwitten en koolhydraten aan wilt vullen hangt wel af van de workout die je hebt gedaan. Bij een workout op lage intensiteit zoals yoga of wandelen, is herstelvoeding niet nodig. Je kunt dan binnen twee uur een normale, gezonde maaltijd nemen. Na krachttraining of hardlopen heb je wel een herstelmaaltijd nodig.

Dit eet je na je (home-)workout

Tuinbonen met eieren

Tuinbonen met eieren (Baghala ghatogh)

Linzensalade met kip

lekker door de week linzensalade met prosciutto kip

Gebakken zalm met aardappel-avocadosalade