In ons aprilnummer koken we met shio koji; een pasta van dubbelgefermenteerde rijst die als vervanger van zout gebruikt kan worden. De smaak is een mix van mild zoet en mild zout, wat je gerechten net een andere dimensie geeft dan gewoon zout. Leuk om mee te experimenteren! Alles over deze en twee andere lekkere (en tevens gezonde) zoutvervangers hieronder op een rij:

Shio koji

Deze pasta wordt gemaakt door de schimmel koji – vaak gebruikt om sojabonen te fermenteren – toe te voegen aan rijst. Als je dit mengsel bewaart tussen de 25°C en de 35°C gaat de schimmel groeien en binnen twee dagen heb je rijstkorrels die omhuld zijn met een kalkwit, zijden jasje, ook wel genmai koji genoemd. Wanneer je de genmai koji 7-10 dagen in zout en water (4 el zout en 250 ml water op 200 g genmai koji rijst) laat fermenteren, krijg je shio koji. De beste verhouding voor in je gerecht is 1 tl shio koji op 100 g eten. Ook lekker: marineer je groenten (een nachtje) in shio koji of gebruik het om je vlees en vis mee mals te maken. Je weet niet wat je proeft!

zoutvervangerBron: Olive magazine, Healthy eating Trends Guide 2017

Sojasaus

Niet in alle gerechten even geschikt – besprenkel er je aardappels of je zachtgekookte eitje bijvoorbeeld niet mee – maar in soepen, dressings of Aziatische maaltijden is sojasaus een prima vervanger van zout. Deze gefermenteerde saus van sojabonen, geroosterd graan, water en zeezout kan volgens onderzoek een zoutreductie van, let op, 17 tot 50 procent opleveren. De beste keuzes zijn donkere, oude sojasauzen die van zichzelf al een intensere smaak hebben en minder toegevoegd zout bevatten of sojasauzen met ‘less salt’ op de verpakking.
zoutvervangers

Lavas

Dit kruid uit de schermbloemenfamilie groeit voornamelijk in Zuid-Europa, maar duikt gelukkig ook steeds vaker op in Nederland. Zijn bijnaam verklapt zijn vermelding in deze blog: lavas wordt ook wel de maggiplant genoemd. De zoute, selderijachtige smaak zit in alle delen van de plant en, lucky us, alle delen zijn eetbaar. De bladeren kunnen meegetrokken worden in sauzen, soepen en stoofschotels, de jonge scheuten kun je koken en eten als groente en het zaad is lekker in hartige koekjes en brood. Een handje blaadjes is voldoende om je gerecht rijkelijk te zouten.
zoutvervangers