Aardappelpuree

Er is natuurlijk niets mis met de klassieke aardappelpuree. Sterker nog, we zijn er dol op. Met het basisrecept voor de perfecte aardappelpuree krijg je dan ook heerlijk luchtige aardappelpuree die perfect is voor koude dagen. Maar heb je de aardappelpuree-game al uitgespeeld en ben je klaar voor the next level? Maak dan eens puree van een van onderstaande herfstgroenten. Op die manier krijgt je puree een meer uitgesproken smaak én krijg jij bovendien minder koolhydraten en lekker veel groente binnen. Ben je er klaar voor? Hier zijn ze dan!

Lees ook: dit zijn de lekkerste koolhydraatarme recepten

aardappelpuree

Bloemkoolpuree

Als je nog nooit andere puree hebt geprobeerd dan van aardappel, is bloemkool dé perfecte groente om een stapje verder te gaan. Bloemkoolpuree is namelijk heel zacht van smaak en we durven te wedden dat jouw tafelgenoten niet eens merken dat er geen aardappel aan te pas is gekomen. Volg de bereidingswijze voor de aardappelpuree maar vervang de aardappel door de bloemkool. Houd er rekening mee dat bloemkool een veel kortere kooktijd heeft, zo’n 8-10 minuten. Ook heb je waarschijnlijk minder melk nodig, omdat bloemkool van zichzelf al heel smeuïg is na het pureren. Ben je toch nog niet klaar om in één keer over te stappen? Gebruik dan voor de puree 50/50 aardappel en bloemkool zoals in deze bloemkoolpuree met witlof en blauwe kaas.

witlof bloemkoolpuree met blauwe kaas

Knolselderijpuree

Van knolselderij maak je makkelijk puree van een heerlijk aardse smaak. Schil hiervoor 1 knolselderij en snijd hem in grote stukken. Kook de knolselderij in 10-15 minuten gaar in 500 ml melk met een snuf zout. Giet de knolselderij af maar vang de melk op, pureer hem met een staafmixer en breng op smaak met boter, melk , zout en peper. Probeer bijvoorbeeld deze gemarineerde champignons met knolselderijpuree en gebakken feta.

Pastinaakpuree

Pastinaak geeft je puree een anijsachtige, ietwat zoetige smaak. Je kunt voor de puree alleen pastinaak of een mix van pastinaak en aardappel gebruiken en gewoon de bereidingswijze volgen zoals bij klassieke aardappelpuree. Aangezien pastinaak dezelfde kooktijd heeft als aardappel, kun je beide schillen, in even grote stukken snijden en samen tegelijk in de pan doen. Gebruik eens crème fraîche in plaats van melk en voeg wat tijmblaadjes toe voor een extra romige, kruidige puree.

Pastinaak

Zoete-aardappelpuree

Zoete aardappel is botanisch gezien helemaal geen aardappel, toch staat hij als zijn vervanger  steevast op nummer 1. Gefrituurd als friet, geroosterd, gepureerd of gestampt – zoete aardappel is even veelzijdig als de ouderwetse pieper. Wel is zijn smaak veel zoeter, dus smaakt hij het beste in combinatie met een contrastieve smaak. Roer eens wat fijngesneden zongedroogde tomaatjes, geperste knoflook, verbrokkelde feta, fijngehakte peterselie en/of chilivlokken door de puree en maak hem smeuïg met een scheut olijfolie in plaats van melk en boter. Of probeer deze zoete-aardappelpuree met miso. De hartige umami-smaak combineert heerlijk met het zoete van de aardappel.

zoeteaardappelpuree

Pompoenpuree

Ook pompoen is perfect om er een fluweelzachte puree van te maken. Vooral de elegante flespompoen met zijn zachte vruchtvlees en nootachtige smaak is hier ideaal voor. Met pompoenpuree verander je met weinig moeite doordeweekse kost in een feestelijke maaltijd. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze varkenshaas gevuld met salie en knoflook, pompoenpuree en gestoofde andijvie? Of ga je toch liever voor de tournedos met rodewijnsiroop op pompoenpuree?

Lees ook: Dit zijn de lekkerste lokale seizoensgroenten voor oktober

Varkenshaas gevuld met salie en knoflook, pompoenpuree en gestoofde andijvie