Kookschool

Dit zijn de lekkerste seizoensgroenten en -fruit in april

Marieke-avatarDoor Marieke21 maart, 14:00

Lokale groenten en fruit uit het seizoen smaken het lekkerst, zitten vol voedingsstoffen en zijn niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. Welke groenten en fruit van eigen bodem kun je het beste in april op je boodschappenlijstje zetten? Foodies zocht het voor je uit!

Seizoensgroenten april: rabarber

Hoewel je dit lekkers vaak verwerkt als fruit, is het wel degelijk groente. Het is een struikachtige plant uit de duizendknoopfamilie met donkergroene bladeren.

Verkrijgbaarheid: Rabarber is van eigen bodem bijna het hele jaar beschikbaar, maar alleen vanaf april tot juli groeit rabarber op de natuurlijke manier in de buitenlucht. Rabarber van de volle grond die je vanaf april oogst, heeft vaak een intensere smaak en kleur.

Voedingswaarden: De stengels zijn echte vitaminebommen. Ze zitten vol met vitamine B, C & K.

Welk deel is eetbaar? De bladeren van deze groente zijn niet eetbaar, je gebruikt alleen de stelen. Het is niet nodig om de stelen van de groente te schillen.

Smaak: Rabarber staat bekend om haar friszure smaak. De groente is in drie kleuren verkrijgbaar: groen, groenrood en rood. Hoe roder de steel, hoe zoeter en zachter de smaak.

Hoe gebruiken? De zure smaak van rabarber vraagt om iets zoets. Daarom gebruik je hem vooral om compote of een nagerecht van te maken. Als compote geven ze smaak en kleur aan iedere maaltijd. En verwerkt in taarten, cakes en ijs is deze groente een smaakvolle afsluiting van het diner. De kleur kun je het beste behouden door zo weinig mogelijk vloeistof te gebruiken bij de bereiding en de kooktijd zo kort mogelijk te houden.

Hoe bewaren? Koop deze friszure smaakmaker altijd zo vers mogelijk, want je kunt hem slechts enkele dagen bewaren in de koelkast. Zorg er ook voor dat je de groente goed verpakt, anders droogt hij uit. Ga je er niet meteen mee aan de slag? Het is mogelijk om rabarber in te vriezen. Verwijder de bladeren, snijd de stelen in stukken. Blanceer ze kort en stop ze vervolgens in een diepvrieszakje, zodat je dit lekkers enkele maanden kunt bewaren.

Limoncello cheesecake met rabarber

> naar het recept voor Limoncello-cheesecake met rabarbercompote

Groene & witte asperges

Verkrijgbaarheid: Omdat het aspergeseizoen redelijk kort is (van april tot juni) raden we je aan om er volop van te genieten zo lang het kan.

Voedingswaarden: Wist je dat asperges hartstikke gezond zijn? Zo zitten ze vol vitamine C, ijzer, foliumzuur en vitamine E.

Welk deel is eetbaar? De buitenkant van asperges kan wat stug en taai zijn. Daarom kun je ze het beste schillen. Tip van ons: wanneer je de asperges gaat gebruiken kun je ze het beste als eerste aan de onderkant afsnijden en dan 30 minuten in koud water leggen. Hierdoor kunnen ze zich volzuigen met water en zijn ze beter te schillen.

Smaak & hoe te gebruiken: Witte asperges hebben een verfijnde, milde smaak en worden vaak gekookt of in soepen gebruikt. Groene asperges hebben een aardse, soms pittige smaak en zijn steviger. Ze zijn heerlijk gegrild of in hartige taarten. Wit of groen; asperges kun je het beste zo snel mogelijk na de oogst eten, want ze zijn gevoelig voor uitdroging. Daarnaast verliezen ze na een aantal dagen hun zoete smaak omdat de van nature aanwezige suikers langzaam afgebroken worden.

Hoe bewaren? Verse, witte asperges kun je het beste binnen twee dagen bereiden of tot vier dagen in de koelkast bewaren. Rol ze dan wel in een vochtige theedoek, want ze zijn gevoelig voor uitdroging! De groene bewaar je in een open zak. Verpakte asperges kunnen iets langer bewaard worden. Heb je ze gekookt? Dan kun je ca. één dag bewaren in het afgekoelde kookvocht, in de koelkast.

Geroosterde asperges met ‘bacon’ van tempeh

> naar het recept voor geroosterde asperges met ‘bacon’ van tempeh

Bieslook

Verkrijgbaarheid: Deze smaakmaker is het hele jaar rond van eigen bodem verkrijgbaar. Het kruid bloeit van eind mei tot augustus.

Voedingswaarden: Bieslook zit vol met vitaminen A en C, mineralen en antioxidanten.

Welk deel is eetbaar? De sprieten van bieslook zijn eetbaar. Is de bieslook in bloei? Dan kan je ook de paarse knoppen eten. De stengel waar knop aan zit kunnen wel wat hard en taai zijn.

Smaak: Bieslook heeft een kenmerkende uiensmaak doordat ‘ie tot de lookfamilie behoort.

Hoe gebruiken? Dit keukenkruid is in tal van gerechten te verwerken. Wel voeg je ‘m vaak pas na het verhitten toe. Fijngesnipperd is het een perfecte topping voor bijvoorbeeld soepen en salades. Wil je het kruid wel mee koken? Geen probleem! Houd er alleen wel rekening mee dat het kruid zijn kenmerkende knapperigheid verliest.

Hoe bewaren? Een bosje bieslook kun je het beste in vochtig keukenpapier wikkelen en in de koelkast bewaren. Zo blijft ‘ie 1-2 dagen goed. Wil je het kruid langer bewaren? In een afgesloten zakje kun je bieslook tot wel een jaar invriezen.

seizoensgroenten april

> naar het recept voor saucijsjes met bieslookpuree en broccoli

Seizoensgroenten april: radijs

Verkrijgbaarheid: De knapperige radijsjes zijn een typische lentegroente. Vanaf maart tot augustus zijn ze verkrijgbaar.

Voedingswaarden: Al bevat een radijs bijna alleen maar water, er zitten ook tal van vitamines in. Radijs is vooral rijk aan vitamine C & K.

Welk deel is eetbaar? Radijs is met of zonder loof te koop. Al wordt het loof vaak weggegooid, het is gewoon eetbaar. Maak er bijvoorbeeld een heerlijke groenteloofpesto van.

Smaak: De knolletjes zijn knapperig en lichtpittig van smaak. De scherpe smaak heeft radijs te danken aan mosterdolie die de groente aanmaakt. Deze zit vooral in de schil dus als je wilt dat je radijsjes iets milder smaken, kun je de schil eraf halen.

Hoe gebruiken? Radijsjes doen het met hun frisscherpe smaak goed op een broodje kaas of in een gemengde salade, maar wist je dat je radijsjes ook goed kunt roerbakken? Probeer bijvoorbeeld deze pasta met gebakken ham en radijsjes.

Hoe bewaren? Je kunt ze het beste ondergedompeld in water in de koelkast bewaren. Zonder loof zijn radijsjes ongeveer een week in de koelkast houdbaar. Zit het loof er nog aan? Dan blijven radijsjes slechts een paar dagen goed.

Steamed buns met tempeh, zoetzure radijs en srirachamayonaise

> naar het recept voor steamed buns met tempeh, zoetzure radijs en srirachamayonaise

Peterselie

Verkrijgbaarheid: Dit populaire keukenkruid is jaarrond uit Nederland verkrijgbaar.

Voedingswaarden: Het kruid bevat vitamine A, C, ijzer en foliumzuur.

Welk deel is eetbaar? Peterselie is in zijn geheel eetbaar.

Smaak: Je kunt het kruid onderverdelen in krul- en bladpeterselie. Het verschil zit ‘m in het feit dat bladpeterselie wat aromatischer is dan de krulpeterselie. Wel smaken ze hetzelfde. Je kunt de smaak het beste omschrijven als verfijnd en hartig.

Hoe gebruiken? Het kruid dankt zijn populariteit aan het feit dat het in tal van gerechten te verwerken is. Peterselie combineert vooral mooi met aardappelen en vis. Let er wel op dat je de blaadjes pas kort voor het serveren aan het gerecht toe voegt. Wanneer je ze meekookt, verdwijnt het aroma en kan de smaak zelfs bitter worden.

Hoe bewaren? Je kunt peterselie het beste met stelen en wortels in een glas water zetten of het kruid in vershoudfolie in de koelkast bewaren. Zo is het kruid een paar dagen houdbaar. Je kunt peterselie ook invriezen. In een goed gesloten bakje of zakje is het tot wel 12 maanden houdbaar (minimaal -18°C).

seizoensgroenten april

Seizoensgroenten april: witlof

Verkrijgbaarheid: Witlof is tegenwoordig het hele jaar verkrijgbaar, maar van origine wordt ‘ie van oktober tot april geoogst.

Voedingswaarden: In verhouding tot andere sla- en bladgroenten bevat witlof weinig vitamines en mineralen. Wel bevat de groente erg veel vitamine C. Daarnaast bevat een verse witlof ook wat vitamine B1 en B2, calcium, ijzer en kalium.

Welk deel is eetbaar? De afgesneden krop kun je zowel rauw als gekookt eten.

Smaak: De smaak van witlof was vroeger erg bitter. Nog steeds staat de groente zo bekend maar de witlof soorten die we tegenwoordig eten zijn veel milder van smaak. De smaak van witlof laat zich tegenwoordig het beste omschrijven als licht bitter.

Hoe gebruiken? Rauw, gestoomd, gesmoord of in de soep, er zijn tal van bereidingswijze voor witlof. Vaak wordt er bij de bereiding wat zoets toegevoegd om het licht bittere smaakje van de witlof te compenseren.

Hoe bewaren? Witlof kan je het beste in ‘t donker bewaren, bijvoorbeeld in de koelkast. De groente houdt namelijk niet van licht, dan verkleuren de blaadjes groen en krijgen ze een bittere smaak. De teelt van witlof vindt dan ook plaats in het donker zodat de plant geen groene kleurstof chlorofyl kan vormen. In de koelkast blijft ‘ie tot anderhalve week goed.

Weetje: Witlof is waarschijnlijk ooit ontdekt toen een Belgische boer tijdens de afscheidingsoorlog met Nederland cichoreiwortels onder een laagje zand verstopte in zijn kelder. Na een aantal weken ontdekte hij witte kropvorming op de wortels, die een stuk aangenamere smaak hadden dan de wortels zelf. Een Vlaams gezegde over witlof luidt: “bitter in de mond, houdt het hart gezond“.

dierendag

> naar het recept voor witlof-appelsalade met bosbessendressing

Kropsla

Verkrijgbaarheid: Deze slasoort is jaarrond van eigen bodem verkrijgbaar.

Voedingswaarden: Kropsla bevat vitamine A, B11, C en foliumzuur.

Welk deel is eetbaar? Alle bladeren van de krop zijn eetbaar. Verwijder zo nodig de buitenste bladeren als ze beschadigd zijn.

Smaak: Kropsla wordt ook wel botersla genoemd door zijn boterzachte smaak.

Hoe gebruiken? Je kunt de bladeren het beste heel laten. Wil je ‘m toch in kleinere stukken? Scheur dan de bladeren in plaats van snijden, dan blijft het langer vers.

Hoe bewaren? De slasoort kun je het beste in een open verpakking in de koelkast bewaren. Dan blijft ‘ie 2 tot 3 dagen goed.

> naar het recept voor gesmoorde hartjes van kropsla

Seizoensgroenten april: andijvie

Verkrijgbaarheid: Van eigen bodem eet je deze groene groente van maart tot december.

Voedingswaarden: De groente bevat vitamine A, C & K en is rijk aan mineralen als calcium, ijzer en kalium.

Welk deel is eetbaar? De groente is in zijn geheel eetbaar. Wel is het aan te raden om de buitenste bladeren de verwijderen en de stronk af te snijden.

Smaak: De smaak laat zich het best omschrijven als fris en ietwat pittig en bitter.

Hoe gebruiken? We kennen allemaal andijvie stamppot wel maar de groente is in veel meer gerechten te verwerken. Je kan ‘m zowel rauw als gekookt eten.

Hoe bewaren? Omdat andijvie voor een groot deel uit water bestaat, kan de groente snel verleppen. Daarom kun je ‘m het beste zo snel mogelijk opeten. Wil je ‘m bewaren? Dan kan je de groente het beste  in een plastic zak met gaatjes in de koelkast bewaren. Zo blijft ‘ie enkele dagen goed. Ook kun je de groente invriezen wanneer je ‘m geblancheerd hebt. In de vriezer blijft geblancheerde andijvie tot één jaar houdbaar. 

Lente-ui

Verkrijgbaarheid: Deze smaakmaker is jaarrond verkrijgbaar.

Voedingswaarden: Lente-ui is een goede bron van vitamine B & K. Het groene gedeelte bevat de meeste antioxidanten.

Welk deel is eetbaar? Vrijwel de hele lente-ui is eetbaar. Het is aan te raden om de beschadigde plekken eerst te verwijderen. Snijd vervolgens het kontje en het topje van de bladeren af.

Smaak: Doordat lente-ui bij de lookfamilie hoort, is de smaak het beste te omschrijven als licht uiachtig. De smaak is zacht doch scherp en kan je ook wat aan prei doen denken.

Hoe gebruiken? Je kunt deze smaakmaker zowel rauw als gestoofd eten. Vooral in Aziatische gerechten worden de ringetjes vaak ter garnering én voor extra smaak toegevoegd.

Hoe bewaren? Je kunt ‘m het beste in je koelkast bewaren. Zo blijft ‘ie een week goed.

Cheddarbrood met lente-uiboter

> naar het recept voor cheddarbrood met lente-uiboter

Ijsbergsla

Verkrijgbaarheid: Haal de lente in huis met frisse salades. Van april tot en met september maak je ze met ijsbergsla.

Voedingswaarden: De slasoort is rijk aan vitamine K en zit boordevol vezels.

Welk deel is eetbaar? De bladeren van de krop zijn eetbaar. Snijd de ijsbergsla niet maar scheur ‘m in stukjes. Wanneer je de sla snijdt, worden de randen al snel bruin en verlept.

Smaak: Ijsbergsla heeft een neutrale smaak. De slasoort is kenmerkend voor zijn frisse en  knapperige bite. 

Hoe gebruiken? Door zijn neutrale smaak is deze slasoort passend in elke salade. Ook is ‘ie lekker om je broodje of wrap mee te beleggen.

Hoe bewaren? In de koelkast is ijsbergsla ongeveer 5 dagen houdbaar.

> naar het recept voor no-knead-broodje met groentespread en ijsbergsla

Iedere week recepten met seizoensgroenten ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

Ontvang elke week de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen.