Iedere week recepten met seizoensgroenten ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

Seizoensgroenten augustus: sperziebonen

Verkrijgbaarheid: Vanaf juli zijn sperziebonen van eigen bodem verkrijgbaar. Dop deze zomer dus je eigen boontjes!

Voedingswaarden: De groene groente is rijk aan vitamine B11.

Welk deel is eetbaar? Sperziebonen zijn geheel eetbaar. Wel wordt vaak de harde draden langs de boon verwijderd. Die zijn wat taai qua structuur en daarom niet erg smakelijk.

Smaak: Sperziebonen hebben een typische bonensmaak. Wanneer je ze niet te lang gaart, zijn ze lekker knapperig.

Hoe gebruiken? In een wokje, stoofgerecht, avg’tje of zelfs salade: het kan allemaal. Rauw eten is alleen geen goed idee. Ze bevatten een stofje waar je ziek van kunt worden.

Hoe bewaren? Bewaar sperziebonen in een open plastic zak op een koele plaats of in de koelkast. Zo zijn ze een paar dagen houdbaar.

> naar het recept: garnalensalade met watermeloen en sperziebonen

garnalensalade watermeloen

Seizoensgroenten augustus: komkommer

Verkrijgbaarheid: Van juni tot september is het letterlijk komkommertijd. Dit is dus hét moment om van de knapperige kanjers te genieten.

Voedingswaarden: Komkommers zitten vol met vezels en goede voedingsstoffen zoals kalium, vitamine K en antioxidanten

Welk deel is eetbaar? In principe kun je de groente in zijn geheel eten. Wel worden de uiteindes vaak afgesneden; die zijn wat taai.

Smaak: De smaak is heerlijk fris en vrij neutraal. Eigenlijk lust iedereen het wel.

Hoe gebruiken? Veel mensen eten ‘m graag rauw maar wist je dat je ‘m ook kan stoven, smoren of bakken? Dit is in veel Aziatische keukens populair!

Hoe bewaren? Komkommers houden niet van kou; je kunt ze dus het beste buiten de koelkast bewaren. Een koele en donkere plaats is perfect. Hier blijven ze wel tot een week lekker knapperig.

> naar het recept: pittige komkommerraita met gegrilde naan

Pittige komkommerraita met gegrilde naan

Bosbessen

Verkrijgbaarheid: In de zomermaanden vind je verse bosbessen van eigen bodem op de markt. Stop ze dus vooral in je mandje!

Voedingswaarden: Bessen zitten boordevol antioxidanten en zijn dus hartstikke gezond.

Welk deel is eetbaar? Je kunt de bessen in hun geheel eten. Even wassen en snoepen maar.

Smaak: Vaak worden bosbessen met blauwe bessen verwart. Al lijken ze op het eerste oog op elkaar, het sap van de blauwe bes is kleurloos, terwijl het sap van de bosbes dieppaars is. Qua smaak komen ze wel overeen: lekker zoetzuur.

Hoe gebruiken? Een handje bosbessen door je yoghurt of om zo te snacken; wij zijn er gek op. Of stop ze in gebak. Wat denk je van muffins, cake of taart?

Hoe bewaren? Volgens het Voedingscentrum kun je bessen het beste in een papieren zak in de koelkast bewaren. . Zorg dat ze niet vochtig worden: leg ze eventueel op keukenpapier om vocht te absorberen. Bessen kunnen worden ingevroren in een afsluitbaar bakje/plastic zakje.

> naar het recept: poke cake met citroen en bosbessen

Poke cake met citroen en bosbessen

Bramen

Verkrijgbaarheid: Bramen zijn rijp vanaf eind augustus en hangen aan de struiken tot begin oktober. Omdat het een natuurproduct is, is de oogst ieder jaar afhankelijk van het weer.

Voedingswaarden: Met 21 mg vitamine C per 100 gram zijn bramen echte vitaminebommetjes. Daarnaast zijn bramen rijk aan vezels en bevatten ze maar weinig calorieën.

Welk deel is eetbaar? Verwijder het kroontjes en steeltjes en je kunt ze zo oppeuzelen. Maak van het schoonmaken een snel klusje. Het is belangrijk dat je ze maar kort onder water wast, zo verliezen ze zo min mogelijk aroma en sap.

Smaak: De zoete en ietwat zure smaak van bramen is kenmerkend. Proef maar!

Hoe gebruiken? Je eet het fruit zo uit het vuistje of verwerkt het in zoete recepten zoals gebak.

Hoe bewaren? Verse bramen bewaar je het beste in een papieren zak in de koelkast. Verwijder geplette vruchten en laat de bramen eventueel eerst goed droog worden op keukenpapier, want vocht zorgt ervoor dat de bramen gaan schimmelen. Eet de bramen zo snel mogelijk, in ieder geval binnen 3 dagen, of verwerk ze in een lekker recept.

> naar het recept: bramencruffins

bramencruffins cruffins

Frambozen

Verkrijgbaarheid: Frambozen van eigen bodem zijn van half april tot eind november verkrijgbaar.

Voedingswaarden: De roze vruchten zitten boordevol vitamine C en zijn dus hartstikke gezond.

Welk deel is eetbaar? Je kunt frambozen in zijn geheel eten. Was ze vooral niet onder de kraan, dan gaan ze gauw waterig smaken.

Smaak: Frambozen zijn sappig en zoet van smaak en hebben een zachte textuur.

Hoe gebruiken? De zoete vruchten zijn ware snoepjes. Heerlijk om zo te eten of te verwerken in zoete gerechten. Doordat ze zacht van structuur zijn, kun je ze gemakkelijk pureren en verwerken in bijvoorbeeld ijs of een smoothiebowl.

Hoe bewaren? Frambozen zijn erg kwetsbaar en worden snel beurs. Benieuwd hoe je ze het beste kunt bewaren? Je leest het in dit artikel.

> naar het recept: no-bake cheesecake met frambozen & mascarpone

Lentebaksels: no-bake cheesecake met frambozen & mascarpone

Seizoensgroenten augustus: radijs

Verkrijgbaarheid: De knapperige radijsjes zijn vanaf maart tot augustus zijn verkrijgbaar.

Voedingswaarden: Al bevat een radijs bijna alleen maar water, er zitten ook tal van vitamines in. Radijs is vooral rijk aan vitamine C & K.

Welk deel is eetbaar? Radijs is met of zonder loof te koop. Al wordt het loof vaak weggegooid, het is gewoon eetbaar. Maak er bijvoorbeeld een heerlijke groenteloofpesto van.

Smaak: De knolletjes zijn knapperig en lichtpittig van smaak. De scherpe smaak heeft radijs te danken aan mosterdolie die de groente aanmaakt. Deze zit vooral in de schil dus als je wilt dat je radijsjes iets milder smaken, kun je de schil eraf halen.

Hoe gebruiken? Radijsjes doen het met hun frisscherpe smaak goed op een broodje kaas of in een gemengde salade, maar wist je dat je radijsjes ook goed kunt roerbakken? Probeer bijvoorbeeld deze pasta met gebakken ham en radijsjes.

Hoe bewaren? Je kunt ze het beste ondergedompeld in water in de koelkast bewaren. Zonder loof zijn radijsjes ongeveer een week in de koelkast houdbaar. Zit het loof er nog aan? Dan blijven radijsjes slechts een paar dagen goed.

> naar het recept: stamppot met venkel, radijs en zwarte olijven

Stamppot met venkel, radijs en zwarte olijven

Koolrabi

Verkrijgbaarheid: Deze typische lentegroene groente is van mei tot en met oktober in het seizoen.

Voedingswaarden: De knol zit vol calcium, kalium, magnesium en vitamine C. Ook de bladeren zijn rijk aan voedingstoffen waaronder vitamine A.

Welk deel is eetbaar? Voor het bereiden verwijder je eventuele bladeren en stengels weg. Snijd ook een klein schijfje van de boven- en onderkant weg. De schil van jonge koolrabi is eetbaar, maar bij oudere exemplaren smaakt dit taai.

Smaak: Gekookt lijkt het op bloemkool, maar dan wat pittiger. Ook de frisse, nootachtige tonen zullen je opvallen. Rauw doet het meer denken aan de smaak van radijs, maar dan net iets zoeter.

Hoe gebruiken? Je kunt het frituren, bakken, koken, verwerken in salades, soepen, ovenschotels of als rauw bijgerecht serveren. Het is zelfs een lekkere groente om puree van te maken.

Hoe bewaren? Als je niet direct met deze groente aan de slag gaat, kun je ‘m het beste bewaren in de groentela van de koelkast. Daar blijft het ongeveer een week goed. Heb je wat aangesneden koolrabi over? Omwikkel de groente dan met vershoudfolie, dan kun je het nog enkele dagen bewaren. Het is ook mogelijk om deze groente in te vriezen. Blancheer de koolrabi even kort en stop het in een plastic zakje, dan blijft de groente enkele maanden goed.

> naar het recept: koolrabi-appelsalade met yoghurt-dilledressing

Koolrabi-appelsalade met yoghurt-dilledressing

Suikermaïs

Verkrijgbaarheid: Suikermaïs is volop verkrijgbaar in de maanden augustus en september.

Welk deel is eetbaar? De groene delen kun je het beste verwijderen. Haal het blad en de draden eraf en snijd de onderkant eraf. Die stukken zijn namelijk wat taai.

Smaak: Zoals de naam al doet vermoeden is deze groente lekker zoet van smaak.

Hoe gebruiken? In een salade, Mexicaans gerecht of gegrilld op de BBQ. Met maïskolven zit je deze zomer altijd goed.

Hoe bewaren? Je kunt de kolven het beste op de dag van aankoop eten, dan zijn ze het lekkerste. Liever langer bewaren? Verpakt in folie kun je suikermaïs tot drie dagen in de koelkast bewaren.

> naar het recept: gegrilde maiskolf met feta en chilimayo

Weekmenu gegrilde maiskolf met feta en chilimayo

Basilicum

Verkrijgbaarheid: Jaarrond maakt deze smaakmaker al je Italiaanse gerechten af. Zo ook in de zomer!

Voedingswaarden: Wist je dat het kruid bomvol mineralen zit? Gebruik ‘m dus gerust wat vaker.

Welk deel is eetbaar? Vaak worden alleen de blaadjes gegeten. Maar wist je dat je de stengel van de plant ook gewoon kunt eten?

Smaak: Basilicum heeft een typische en kruidige smaak.

Hoe gebruiken? De smaakmaker wordt vooral in Italiaanse gerechten gebruikt. Een echte klassieker is basilicumpesto.

Hoe bewaren? Het beste bewaar je de stengels gewikkeld in nat keukenpapier in de koelkast.

> naar het recept: aardbeien met zoete basilicumpesto

Aardbeien met zoete basilicumpesto

Seizoensgroenten augustus: aubergine

Verkrijgbaarheid: De dieppaarse groente is jaarrond verkrijgbaar, al eten wij ‘m het liefste in de zomer. Dat is de meest duurzame keuze and that’s how we like it!

Voedingswaarden: De groente bevat veel vitamines zoals C, K en B6.  Een echte power hap dus!

Welk deel is eetbaar? Je kunt de groente in zijn geheel eten, alleen het groene steeltje haal je er vanaf. Eet aubergine alleen nooit rauw, dan kan je behoorlijk last van je buik krijgen.

Smaak: Aubergine heeft een neutrale smaak en wordt in veel mediterrane gerechten gebruikt.

Hoe gebruiken? Door de pasta, in een ovenschotel of in een salade. Aubergine is een groente die eigenlijk overal wel bij past. Je kunt ‘m roerbakken, roosteren, stomen en grillen.

Hoe bewaren? Je bewaart ze het beste op een donkere en koele plaats buiten de koelkast. Zo blijft de paarse kanjer wel tot een week goed.

> naar het recept: gestoomde aubergine met chili-olie

Gestoomde aubergine met chili-olie

Courgette

Verkrijgbaarheid: Van februari tot november is deze veelzijdige groente van eigen bodem verkrijgbaar. Al is ‘ie in de zomermaanden op z’n best en daarom is dit een van onze favo seizoensgroenten van augustus.

Voedingswaarden: Courgettes zijn rijk aan kalium, wat goed is voor je hart en bloedvaten.

Welk deel is eetbaar? Na het wassen is de groente in zijn geheel eetbaar.

Smaak: Courgette is een echte allemansvriend. Dit komt door de zachte en neutrale smaak.

Hoe gebruiken? Courgette is een heerlijke groente die goed tot zijn recht komt in de meest uiteenlopende gerechten. Of je hem nou vult, er spaghetti van maakt of hem gewoon klein snijdt en verwerkt in je favoriete ovenschotel, hij stelt nooit teleur.

Hoe bewaren? Bewaar het op een koele plaats buiten de koelkast. Zo behoudt de groente het beste z’n smaak en kan ‘ie niet gaan schimmelen.

> naar het recept: spaghetti met pistachepesto en gebakken courgette

Spaghetti met pistachepesto en gebakken courgette

Lees ook: Dit zijn de seizoensgroenten en -fruit in juli