Iedere week recepten met seizoensgroenten ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

Seizoensgroenten juli: peultjes

Verkrijgbaarheid: Van mei tot half augustus zijn zoete peultjes in het seizoen.

Voedingswaarden: Peulen bevatten het ABC aan vitamines.

Welk deel is eetbaar? De hele peul is eetbaar; zowel de schil als bonen.

Smaak: Peultjes zijn zoet van smaak en lekker knapperig qua structuur.

Hoe gebruiken? Je kunt ze koken, stomen en roerbakken. Eet ze nooit rauw: ze bevatten een giftige stof die er door verwarming uitgaat.

Hoe bewaren? Een zak peultjes blijft in de koelkast een paar dagen goed. Liever langer? Wanneer je ze kort blancheert, kun je ze tot 12 maanden in de vriezer bewaren.

Dorade met peultjessalade en komkommersaus

> naar het recept voor dorade met peultjessalade en komkommersaus

Pepers

Verkrijgbaarheid: Pepers komen in veel verschillende soorten en kleuren. Van eigen bodem zijn ze van maart tot en met oktober verkrijgbaar. De rest van het jaar komen ze uit het buitenland of uit de Hollandse kas.

Voedingswaarden: Pepers zitten vol met vitamine C & A, wat hartstikke goed is voor je hart- en bloedvaten.

Welk deel is eetbaar? Het steeltje van de peper dien je eerst te verwijderen. Ook worden de zaadlijsten en losse zaadjes vaak verwijderd, die zijn namelijk het pittigst. Houdt jij wel van de hitte? Laat ze dan gewoon zitten!

Smaak: Pepertjes hebben een kenmerkende pittige smaak. Je mond staat er van in vuur en vlam.

Hoe gebruiken?  Pepertjes worden vaak in kleine reepjes gesneden en meegebakken bij gerechten die je pittig gekruid wilt hebben. Denk aan een curry, nasi of tortilla-ovenschotel.

Hoe bewaren?Je kunt ze het beste bewaren in de koelkast. Zo blijven ze een week houdbaar. Liever langer? Stop ze dan in een afsluitbaar potje gevuld met azijn, zo blijven ze weken goed!

Tortilla-ovenschotel met bonen, pepers en avocado seizoensgroenten juli

> naar het recept voor tortilla-ovenschotel met bonen, pepers en avocado

Tomaat

Verkrijgbaarheid: Van januari tot november zijn tomaten uit Nederland volop verkrijgbaar. Al vind de meeste productie plaats in de zomermaanden. Omdat ze dan zo vol van smaak zijn, behoren ze wat ons betreft echt tot de seizoensgroenten van juli.

Voedingswaarden: Deze seizoenstopper bevat veel vitamine A, B, C, E en K.

Welk deel is eetbaar? Tomaten kun je in zijn geheel eten. Omdat ze zo’n dun schilletje hebben, raden wij je aan om ze wel eerst goed te wassen en het kroontje te verwijderen.

Smaak: Tomaten zijn een echte allemansvriend. Veel mensen kunnen de zoete en sappige smaak waarderen.

Hoe gebruiken? Deze rode kanjers zijn ontzettend veelzijdig. Vooral de Italianen weten er wel raad mee. Je eet ze zo uit het vuistje, op je bruchette of in soepen, sauzen of stoofpotjes.

Hoe bewaren? Het bewaren van tomaten is een precies klusje. Bewaar ze altijd op een koele en donkere plek buiten de koelkast. Wanneer je tomaten in de koelkast bewaart, verliezen ze hun smaak. De  fruitschaal is helaas ook geen goede plek. Wanneer je ze hierop legt, rijpen de andere groenten en fruit sneller.

seizoensgroenten juli

> naar het recept voor gedroogde en gemarineerde tomaatjes

Seizoensgroenten juli: rucola

Verkrijgbaarheid: De slasoort is het hele jaar door van eigen bodem verkrijgbaar.

Voedingswaarden: In vergelijking tot andere slasoorten bevat rucola erg veel calcium. Zelf meer dan de superfood boerenkool.

Welk deel is eetbaar? Je kunt de blaadjes in zijn geheel eten. Even wassen & you are good to go.

Smaak: De slasoort is met geen ander te vergelijken. Rucola heeft een pittige en ietwat scherpe smaak.

Hoe gebruiken? Kan jouw gerecht wel wat pit gebruiken? Voeg dan wat rucola toe! Wij voegen graag wat aan onze pasta of couscous gerechten toe. Of we maken er een salade van.

Hoe bewaren? Bewaar de slablaadjes in de koelkast, dan blijven ze tot vier dagen goed.

pasta met rucolapesto en champignons

> naar het recept voor pasta met in rucolapesto gemarineerde champignons

Perziken

Verkrijgbaarheid: Met uitzondering van de maand april, is het fruit eigenlijk het hele jaar door verkrijgbaar. Al smaakt ‘ie in de zomermaanden op zijn best!

Voedingswaarden: De prachtige oranje kleur dankt de perzik aan de stof bètacaroteen.

Welk deel is eetbaar? Je eet het fruit met perzikhuidje en al. Wel zit er middenin een grote pit, die natuurlijk niet eetbaar is.

Smaak: Het fruit is heerlijk zoet en sappig.

Hoe gebruiken? Het zoete fruit eet je zo uit het vuistje of verwerk je in een frisse salade of zoet nagerecht.

Hoe bewaren? De schil van perziken is erg kwetsbaar. Bewaar ze dus zorgvuldig op een koele plaats, dan blijven ze tot drie dagen goed.

Farro-salade met gegrildeperzik en pecannoten

> naar het recept voor farro-salade met gegrilde perzik en pecannoten

Seizoensgroenten juli: (platte) peterselie

Verkrijgbaarheid: Peterselie is jaarrond van eigen bodem verkrijgbaar.

Voedingswaarden: Het kruid bevat relatief veel vitamine C en heeft ontstekingsremmende eigenschappen.

Welk deel is eetbaar? Je eet peterselie met stengeltje en al.

Smaak: Gebruik bij voorkeur platte peterselie. Dit kruid is aromatischer en sterker van smaak dan krulpeterselie.

Hoe gebruiken? Peterselie is misschien wel het meest gebruikte keukenkruid. Vaak wordt het als garnering gebruikt maar je kunt er zo veel meer mee! Het kruid is een echte smaakmaker in je gerechten.

Hoe bewaren? Bewaar peterselie met stelen in een glas water, zo blijft het kruid dagen goed.

aspergetartelette

> naar het recept voor aspergetartelette met gruyère en platte peterselie

Sperziebonen

Verkrijgbaarheid: Vanaf juli zijn ze van eigen bodem verkrijgbaar.

Voedingswaarden: De groene groente is rijk aan vitamine B11.

Welk deel is eetbaar? Sperziebonen zijn geheel eetbaar. Wel wordt vaak de harde draden langs de boon verwijderd. Die zijn wat taai qua structuur en daarom niet erg smakelijk.

Smaak: Sperziebonen hebben een typische bonensmaak. Wanneer je ze niet te lang gaart, zijn ze lekker knapperig.

Hoe gebruiken? In een wokje, stoofgerecht, avg’tje of zelfs salade: het kan allemaal. Rauw eten is alleen geen goed idee. Ze bevatten een stofje waar je ziek van kunt worden.

Hoe bewaren? Bewaar sperziebonen in een open plastic zak op een koele plaats of in de koelkast. Zo zijn ze een paar dagen houdbaar.

what a wok biefreepjes

> naar het recept voor biefreepjes met oestersaus en sperziebonen

Nectarines

Verkrijgbaarheid: Nectarines zijn jaarrond verkrijgbaar, maar in de zomermaanden zijn ze op hun best. Wanneer de schil wat meegeeft wanneer je ‘m indrukt zijn ze rijp.

Voedingswaarden: Het fruit bevat relatief veel vezels.

Welk deel is eetbaar? De steenvrucht is met schil en al eetbaar.

Smaak: Het fruit is heerlijk zoet en sappig.

Hoe gebruiken? Je eet het fruit zo uit het vuistje of je kunt het in een gerecht verwerken. Wat dacht je bijvoorbeeld van een fruitsalade of zoete plaattaart?

Hoe bewaren? Nectarines blijven het langste houdbaar in de koelkast. Zo houdt je ze tot wel een week goed. Wel kan de kou invloed hebben op de smaak en aroma van de nectarines. Buiten de koelkast bewaren kan ook; dan blijven ze zo’n drie dagen houdbaar.

Nectarine plaattaart seizoensgroenten juli

> naar het recept voor nectarineplaattaart

Paprika

Verkrijgbaarheid: Het welbekende stoplicht is van maart tot oktober uit Nederland verkrijgbaar.

Voedingswaarden: De groentes hebben een hartstikke hoog gehalte aan vitamine C.

Welk deel is eetbaar? Vaak worden het steeltje en de zaadlijsten voor consumptie verwijderd.

Smaak: De kleur van de paprika heeft invloed op de smaak. Zo zijn de rode het meest zoet van smaak en de groene ietwat bitter. Het is net waar je van houdt!

Hoe gebruiken? Paprika’s zijn hartstikke veelzijdig. Je kunt ze rauw eten of (roer)bakken, stoven, koken, grillen, stomen. Lekker: vul ze met rijst of couscous en bak ze in de oven.

Hoe bewaren? Het beste bewaar je paprika’s op een koele plek buiten de koelkast. Wanneer je ze in de koelkast bewaart, stop je het rijpingsproces. En dat komt helaas de smaak niet ten goede.

seizoensgroenten juli

> naar het recept voor paprikasoep met grote garnalen

Romainesla

Verkrijgbaarheid: Van  mei tot begin november is de sla in het seizoen.

Voedingswaarden: De slasoort is rijk aan vitamine A, K en C.

Welk deel is eetbaar? Je kunt de slasoort in zijn geheel eten. Wanneer je de bladeren scheurt i.p.v. snijdt, blijft ‘ie lekker lang goed.

Smaak: De knapperige bladeren hebben een ietwat zoetere smaak dan andere slasoorten.

Hoe gebruiken? Traditioneel is dit dé sla die in de welbekende Caesar salade wordt gebruikt. Natuurlijk kun je er ook andere salades mee maken of de sla stoven, roerbakken of grillen.

Hoe bewaren? In een gesloten verpakking blijven de slabladeren tot drie dagen houdbaar in de koelkast.

romainesla met boter en zwarte peper

> naar het recept voor romainesla met boter en zwarte peper

Seizoensgroenten juli: aardbeien

Verkrijgbaarheid: De zomerkoninkjes zijn oorspronkelijk van mei tot september in het seizoen.

Voedingswaarden: Aardbeien zitten boordevol vezels, vitamine C en foliumzuur. Van de populairste fruitsoorten bevat alleen kiwi meer vitamine C.

Welk deel is eetbaar? De kroontjes (het groene gedeelte) van de aardbei worden vaak verwijderd. Doe dit wel pas na het wassen het fruit. Anders zuigen de aardbeien zich al snel vol met water en dat verminderd de smaak.

Smaak: De smaak van aardbeien kan het beste omschreven worden als zoet, sappig en zacht.

Hoe gebruiken? Waar zijn aardbeien niet lekker in? Verwerk ze bijvoorbeeld in een frisse salade, smoothie of in een zoet baksel. Wij hebben de lekkerste recepten alvast voor je verzameld.

Hoe bewaren? Aardbeien blijven het langst goed wanneer ze onafgedekt op een koele plek worden bewaard. Hoe droger je ze bewaart, hoe beter. In de koelkast blijven ze tot 3 dagen goed. Wanneer je ze los over een bord verspreidt, heb je het meeste kans dat je er lang van kunt genieten. Wanneer je ze bij elkaar in het bakje bewaart, worden ze al snel beurs.

aardbeienmuffins

> naar het recept voor aardbeienmuffins met kardemom