Waar komt gember vandaan?

Gember is voor het eerst ontdekt in India, waar ze hem vooral gebruikten om gerechten meer pit te geven. Je kunt dit natuurlijk ook doen met rode peper. Dit wordt in de Aziatische keuken ook veel gebruikt, maar gember zorgt toch voor een andere soort pittigheid. Ook in Vietnam en China wordt gember al eeuwenlang gebruikt om mee te koken. Niet gek dus, dat je hem tegenkomt in de ingrediëntenlijst van veel Aziatische gerechten.

Is gember gezond?

Gember bevat ontzettend veel vitamines en mineralen. Om er maar een paar te noemen: B1, B2, B6, vitamine C, calcium, magnesium, ijzer en zink. Volgens Het Voedingcentrum past deze krachtige knol dan ook prima binnen een gezond voedingspatroon. Wil je van deze gezondheidsvoordelen profiteren? Zet dan zeker eens een kopje gemberthee.

Moet je gember wel of niet schillen?

Een van de meest gestelde vragen over gember: moet je hem nou wel of niet schillen voor gebruik? Het is eigenlijk net als met een appel. De schil van de gember kun je prima eten, maar je moet deze wel even goed wassen. Wil de schil toch verwijderen? Dan kun je dit heel gemakkelijk doen met een lepel. De schil van de gember is ontzettend dun en deze kun je er gemakkelijk afkrabben. Als je een mesje gebruikt, snijd je vaak onbedoeld flink wat van de gember eraf en dat is zonde! Even je lepel pakken dus.

Hoe gebruik je het in gerechten?

Gember is super veelzijdig te gebruiken. Ga je een curry maken? Dan kun je een stukje verse gember raspen of in kleine stukjes snijden en dit meebakken met de knoflook en ui. Meer zin in misosoep? Dan snijd je vaak een groter stuk gember af dat je mee laat koken in de soep.

Hoe je dit ingrediënt gebruikt hangt af van hoe sterk je de gembersmaak wilt hebben. Snijd voor een duidelijke smaak de gember klein en verwijder de stukjes niet voor het serveren. Liever iets subtieler? Snijd dan een stuk gember van de wortel en laat dit meekoken of bakken met je gerecht. Haal de smaakmaker voor het serveren uit je gerecht & geniet!

Wat zijn de alternatieven? 

Naast verse gember zijn er nog meer manieren om je gerecht van die lekkere smaak te voorzien. Heb je bijvoorbeeld al eens gedacht aan gembersiroop, gemberpoeder en gemberpuree?

Gembersiroop kun je goed gebruiken wanneer je spinazie gaat wokken. Giet een beetje gembersiroop bij de verse spinazie en de spinazie krijgt net wat meer pit.

Je kunt ook kiezen voor gemberpoeder. Het grote voordeel is dat dit product lang goed blijft. Verse gemberwortel kun je ongeveer drie weken bewaren, maar de gemalen variant gaat maanden mee. Ik heb zelf dan ook altijd een potje op voorraad. Perfect als vervanger voor verse gember! Je vindt gemberpoeder gewoon in het kruidenschap bij je supermarkt.

De derde optie is gemberpuree. Dit is ook een prima vervanger voor verse gember. In de meeste supermarkten kun je dit gewoon kopen. Het zit in kleine potjes. Dit omdat de puree een hele sterke gembersmaak heeft. Je hoeft dan ook maar weinig te gebruiken om een goede gembersmaak te krijgen. Deze gemberpuree wordt veelal gebruikt in de Indiase keuken.