Diepvriesfruit heeft een aantal voordelen ten opzichte van de reguliere variant. Zo kun je zelfs in de winter je favoriete zomerse bessen eten. Ook is een bevroren vrucht natuurlijk langer houdbaar, wat zorgt voor minder voedselverspilling. Zeg dus maar dag tegen de teleurstelling die je ervaart als jouw frambozen wéér bedorven uit de koelkast komen. Dat klinkt veelbelovend, maar is bevroren fruit ook net zo gezond als vers fruit?

Fruit op zijn verst

Om die vraag te beantwoorden, is het belangrijk om te weten wanneer vruchten eigenlijk op hun best zijn. Oftewel, wanneer ze de meeste vitaminen, mineralen en natuurlijke antioxidanten bevatten. Dit is wanneer je ze op hun rijpst vers van de boom haalt. Hoe sneller je het fruit vervolgens eet, hoe meer je profiteert van de gezondheidsvoordelen.

De vruchten die in de supermarkt in het schap liggen, zijn vaak al wat eerder geplukt. Dit omdat ze natuurlijk nog vervoerd moeten worden en langer houdbaar blijven. Op het moment dat dit fruit wordt geplukt, is de maximale hoeveelheid gezonde voedingsstoffen dus nog niet bereikt.

Philips keukenapparatuur voor koken en bakken

Philips keukenapparatuur voor koken en bakken

• Airfryer, pastamachines & blenders
• Ontdek uitgeprobeerde recepten
• Alles wat je nodig hebt voor in de keuken

Is diepvriesfruit gezond?

Bij bevroren fruit gaat dit proces anders. In dit geval worden dit lekkers wél geplukt als ze op hun rijpst zijn. Vervolgens worden de vruchten binnen enkele uren ingevroren. Hierdoor verliezen ze nauwelijks hun gezonde voedingsstoffen. Het is hierbij wel belangrijk dat dit invriezen op de juiste temperatuur gebeurt: niet warmer dan -18 graden. Stop het fruit ook niet opnieuw in de vriezer als het eenmaal ontdooid is: dit gaat juist ten koste van de vitaminen en mineralen. Lees hier alle tips & tricks over invriezen.

De beste keuze

Dus: is bevroren fruit gezond of kun je beter gaan voor vers? Als je de kans krijgt om een rijpe appel te eten die net van appelboom komt, doe het! Dan profiteer je van de meeste gezondheidsvoordelen. Diepvriesfruit is echter ook gewoon een prima keuze en bevat vaak evenveel of zelfs net wat meer voedingsstoffen dan verse vruchten. Wij zeggen: kies vooral wat je lekker vindt, of dat nou kersen uit de diepvries of een handje verse cranberry’s zijn.

Wil je iedere week de lekkerste recepten & tips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

Bronnen: NPO Keuringsdienst van Waarde & CNN Health.