Smoothie tips

Er gaat niets boven een gezond drankje. Daarom zijn wij gek op smoothies. Niks lekkerder dan een smakelijke smoothie na het sporten of bij het ontbijt. Als echte pro’s maken wij ze graag uit de losse pols. En wanneer je onderstaande tips & tricks aanhoudt, doe jij dat binnenkort ook! Zelf smoothies maken is namelijk een stuk makkelijker dan je misschien wel denkt. Met deze smoothie tips kan het haast niet misgaan.

Wil je iedere week de lekkerste recepten & tips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

Ontvang elke week de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen.

Blender versus staafmixer

Om zelf smoothies te maken, heb je een blender of staafmixer nodig. Het gebruik van deze apparaten is zeker geen overbodige luxe. Alleen hiermee krijg je de meest zijdezachte smoothies. Zonder stukjes en klontjes. En dat is wat je wil. Zowel een blender als staafmixer will do the job maar ze hebben beide hun voor- en nadelen. Zo is een staafmixer eenvoudiger schoon te maken maar heb je wel sneller last van spatgevaar. En een blender werkt supersnel maar is vaak een sta-in-de-weg. Er is hierin dus geen betere keuze, jij kiest simpelweg jouw favoriet.

Vloeistoffen krijgen voorrang

Pro-smoothie-tip: geef vloeistoffen voorrang. Hiermee bedoelen we dat je het beste eerst het sap, water, (plantaardige) melk of yoghurt in de blender of je glas kunt schenken voordat je de andere ingrediënten toevoegt. Door de vloeistoffen voorrang te geven, maak je het gemakkelijker voor de blender of staafmixer om de overige ingrediënten klein te snijden en blijven ze niet aan de onderkant van het glas plakken. Het resultaat? Zijdezachte smoothies! Een bijkomend voordeel is dat je apparaat zo ook langer meegaat. De messen hoeven namelijk minder hard te werken waardoor ze ook minder snel slijten. Wil je zo lang mogelijk genieten van je blender of staafmixer? Zet ‘m niet op standje full speed. Dat is nergens voor nodig.

Lekker vullend

Een smoothie is zo veel meer dan een snel sapje. Door de juiste ingrediënten toe te voegen maak je er eenvoudig een heuse maaltijd van. Een handje havermout of noten maakt het al snel een stuk vullender en geeft je een voldaan gevoel. Of helemaal makkelijk: voeg een lepel pindakaas toe.

Kleuren mixen

Het fijne aan smoothies is dat je eenvoudig veel verschillende vitamines binnen kan krijgen. De combinatie van groente en fruit is dan ook erg geliefd. Wij snappen goed waarom! Door het zoete fruit proef je de groentes vaak niet eens meer. Met de ingrediënten kun je naar eigen smaak variëren. Voorkom alleen het combineren van rood fruit met groene bladgroentes. Je smoothie zal hierdoor bruin uitslaan en dat ziet er niet zo smakelijk uit.

Niet te lang bewaren

Hoe verleidelijk het ook is om in een keer een grote kan te maken die je vervolgens beetje bij beetje opdrinkt, dit is helaas niet erg verstandig. Want hoe langer je een smoothie bewaart, hoe meer voedingsstoffen verloren gaan. Het beste drink je ‘m binnen een kwartiertje op.

Gelijk aan de slag met smoothie recepten?

Wil je de smoothie tips gelijk gaan toepassen? Laat je dan inspireren door de onderstaande recepten:

Pittige selderijsmoothie met limoen en koriander

Menig Instagrammer zweert bij selderijsap. En jij ook, nadat je dit smoothie recept hebt geprobeerd! Lekker fris van smaak door de limoen.

Pittige selderijsmoothie met limoen en koriander

Ananas-vanillesmoothie

Zin in een treat? Deze ananas-vanillesmoothie is lekker zoet door de toevoeging van vanille-ijs. Net een milkshake!

Ananas-vanille smoothie tips

Pindakaas bosvruchten smoothie

Maak gelijk een grote fles want deze smoothie is een echte allemansvriend. Want wie houdt er nou niet van pindakaas en bosvruchten? Vind je de toevoeging van banaan niet zo lekker? Vervang ze in smoothies door peren op siroop uit blik of rijpe mango.

pindakaas smoothie tips recepten

Lees meer over smoothies: