Wat is lijnzaad?

Misschien heb je dit superfood al eens in het schap zien staan en werd je er gelijk benieuwd naar, maar wilde je eerst eens weten wat je dan precies in huis zou halen. Want wat is lijnzaad precies? Het is een zaadje dat afkomstig is van de vlasplant. Het is een natuurlijke bron van vezels, waardoor het eten van dit zaadje je spijsvertering een flinke boost kan geven. Lijnzaad is daarnaast een echte vitaminebom die je immuunsysteem ondersteunt. Let echter wel op: dit superfood bevat cyanogenen. Je lichaam kan cyanogenen omzetten in de gifstof cyanide (blauwzuur). In kleine hoeveelheden is dit niet schadelijk, maar het is geen goed idee om lange tijd grote hoeveelheden te eten. Het Voedingscentrum adviseert een beperkt en tijdelijk gebruik van 15 tot 45 gram gebroken lijnzaad per dag. Wil je hier meer over weten? Lees dan de informatie op de website van Het Voedingcentrum.

Waar koop je het?

Je kunt het als olie of in hele, gebroken of gemalen vorm kopen. Deze producten zijn vaak te vinden in het biologische schap. Grijp je daar mis? Neem dan eens een kijkje bij de biologische supermarkt of online.

Wil je iedere week de lekkerste recepten & tips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

Hoe smaakt lijnzaad?

Nu we je vraag ‘wat is lijnzaad?’ beantwoord hebben, ben je vast ook benieuwd hoe lijnzaad eigenlijk smaakt. Deze vitaminebom heeft een lichte en nootachtige smaak. Het is heel veelzijdig te gebruiken.

Hoe moet je het bewaren en hoe lang is het houdbaar?

Je bewaart het op een donkere, droge en koele plaats zoals de voorraadkast. Kijk op de verpakking voor de houdbaarheidsdatum.

Wat kun je er allemaal mee?

Wat kun je allemaal maken met lijnzaad? Gebruik het eens als garnering van je salade, doe een eetlepel lijnzaad door je yoghurt, smoothie of havermout of bak er iets lekkers mee. Ben je ook zo benieuwd geworden? Probeer dan deze lekkere recepten:

1. Romige lemoncurd-tijmtaart

Zoet en hartig gaan perfect samen in baksels. Zoals bijvoorbeeld deze heerlijke taart met lemoncurd én verse tijm. Wat ons betreft één van onze favoriete recepten met lemoncurd.

Romige lemoncurd-tijmtaart (vegan)

2. Vegan cookiedough havermout uit Vegan Vibes

Hou je ook zo van cookiedough? Als we koekjes bakken eten we het beslag het liefst al op nog voor de koekjes überhaupt een oven hebben gezien. Met dit recept voor vegan cookiedough kun je schaamteloos het beslag opeten.

VeganVibes-Ontbijt-Havermoutjes

3. Notengranola met gepofte quinoa

Zelf granola maken is helemaal niet moeilijk. Kies noten en zaden die je lekker vindt, rooster het in de oven met wat honing of ahornsiroop en je bent klaar. Heerlijk als topping op een beetje kwark of yoghurt bijvoorbeeld, en ook nog eens harstikke gezond!

Lees ook: