Tegenwoordig hebben we veganuary, plantaardige biefstuk en hoef je bij de meeste restaurants niet te kauwen op friet zonder saus als je veganistisch eet. Toen Lisa Steltenpool in 2010 koos voor een plantaardige levensstijl, was dat wel anders. Tijdens haar opleiding Voeding en Diëtetiek in Amsterdam kon ze dan ook vooral rekenen op onbegrip van studiegenoten en docenten. ‘Ze vonden het maar een raar dieet. Één docent zei zelfs dat ze liever alleen vleeseters adviseerde over voeding. Leuk was dat natuurlijk niet, maar het motiveerde me wel om harder te werken.’

Vervangen in plaats van weglaten

En hard werken, dat deed ze. De informatie over een veganistisch eetpatroon lag destijds niet voor het oprapen. Toch was Lisa vastbesloten om alles uit te zoeken. ‘Zink wordt uit plantaardige voeding minder goed opgenomen, maar ik ontdekte bijvoorbeeld dat dit verbetert als je ui en knoflook combineert in een gerecht. Het is belangrijk dat je als veganist productgroepen vervangt in plaats van dat je ze weglaat. In het geval van vlees doe je dat bijvoorbeeld door met peulvruchten te koken en melk vervang je door plantaardige melk. Ook moet je je beseffen dat vegan niet per definitie gezond is. Plantaardige Ben & Jerry’s is nog steeds geen basisvoeding en als je er te veel van eet, kom je net zo goed aan.’

Auteursfoto 2 - Lisa Steltenpool highres - credit fotografie Joshua Rood

Foto: Joshua Rood

Mislukte gerechten

In Vegan Vibes staan allerlei recepten die je meteen wil maken (sushiburger, anyone?), maar het duurde wel even voor Lisa ontdekt hoe ze lekker kon koken zonder dierlijke producten. Eerst at ze heel eenzijdig: aardappels, groenten en vleesvervangers. Tegenwoordig is dat wel anders en kookt ze vooral heerlijke, samengestelde gerechten zoals curry en stamppotten. ‘Door eindeloos te variëren, workshops te volgen en veel trial en error ontdekte ik wat lekker was. Natuurlijk mislukte er ook wel eens wat. Nu gelukkig niet meer zo vaak. Mijn vriend eet ook met mij mee, dus ik zou me nu wel schamen voor een gerecht dat niet lekker is.’

No cheese, please

Een van de meest gehoorde redenen om niet vegan te worden, is kaas. Ook Lisa was een fervent liefhebber van dit product toen ze nog vegetarisch at. ‘Toen ik zuivel eenmaal uit mijn voeding had geschrapt, bleek dat ik het idee van het opgeven van kaas lastiger vond dan het daadwerkelijk doen. In plaats van een tosti maakte ik nu een gegrild broodje met avocado, hummus en tapenade. Ik ben ook groot fan van edelgist. Dit heeft een lekkere umamismaak en is heel gezond. Je kunt het onder andere gebruiken in soepen, hummus of er een lekkere cashewroomsaus mee maken. Voor kaas heb ik nog geen goed plantaardig alternatief gevonden. Dat staat nog in de kinderschoenen.’

‘Sta ervoor open’

Naast recepten vind je in Vegan Vibes ontzettend veel informatie over plantaardig eten: van redenen om vegan te worden tot informatie over vervangers, voedingsstoffen en tips om gezond te eten. ‘Ik wilde echt een complete guide uitbrengen waarin alles staat wat je moet weten. Je kunt mensen geen levensstijl opleggen, maar je kunt ze wél informeren en vervolgens zelf een keuze laten maken. Het hoeft ook niet meteen zo zwart-wit. Als iedereen meer plantaardige keuzes maakt, bereiken we meer dan wanneer een kleine groep vegan wordt. Hopelijk staan mensen daarvoor open.’

Benieuwd geworden? Vegan Vibes is vanaf vandaag verkrijgbaar via onderstaande link!

Vegan Vibes

Uit het boek

Vegan Vibes
€24,99

Eerst zelf wat proberen? foodies mag alvast twee heerlijke recepten uit het boek met jou delen:

1. Vegan linzensoep met wortel en bloemkool

VeganVibes-Lunch-LinzensoepTomatenCremesoep - vegan linzensoep

2. Vegan cookiedough havermout

VeganVibes-Ontbijt-Havermoutjes