Olie, olie, olie.. Als het gaat om olie zijn er ontzettend veel soorten om uit te kiezen. We kennen allemaal de olijfolie, maar er zijn veel meer gezonde oliën! Sommige soorten zijn het meest geschikt om mee te bakken en andere oliën zijn gezonder in salade dressings. Welke olie is nou het beste voor wat?

Gezonde oliën

Voordat je een olie kiest is het goed om te kijken naar wat je wilt bereiden. Als je iets wilt bakken in olie is het goed om een olie te kiezen met een neutrale smaak en een hoog rookpunt. Het rookpunt is het moment waarop de samenstelling en voedingsstoffen van een olie begint af te breken. We delen 10 gezonde oliën en hoe ze te gebruiken!
gezonde oliën

Koolzaadolie

Veel mensen zien koolzaadolie als een ongezonde olie omdat ze het associëren met gefrituurd eten. Koolzaadolie heeft inderdaad een hoog rookpunt en de neutrale smaak maakt het een uitstekende olie om mee te frituren, maar het is geen ongezonde olie. Net als de meeste van de andere gezonde oliën op deze lijst is koolzaadolie laag in verzadigde vetten!

Beste voor: bakken, braden en frituren.

Extra vergine olijfolie

Extra vergine olijfolie staat bol van de onverzadigde vetten en omega 3 (goed voor je hart!) en een fles van goede kwaliteit kan je echt meenemen op een smaakavontuur. Extra vergine olijfolie heeft een relatief laag rookpunt, je kunt er mee bakken maar door een salade of dippen in brood proef je net even iets meer van die diepe smaken van olijfolie.
Een echte kenner weet hoe je deze moet proeven. Even slurpen maar! Hoest je erbij of vind je hem pittige nasmaak hebben? Dat mag best, heerlijk zelfs. De lekkerste vind je vaak bij de olijfboer zelf, even een tripje naar Italië dan maar?

Beste voor: bakken en salade dressings.

gezonde oliën

Zuivere olijfolie

Als u houdt van dingen in olijfolie bakken gebruik je zuivere olijfolie. Zuivere olijfolie heeft een hoog rookpunt en bevat niet zoveel onverzadigde vetten als de hoge kwaliteit extra vergine, maar je kan er wel goed mee bakken en frituren.
Beste voor: bakken en frituren

Kokosolie

We willen de bubbel niet laten barsten, maar kokosolie is niet de wonderolie zoals het wordt neergezet. Als het gaat om de bereiding van maaltijden (kokosolie doet veel goeds voor huid en haar) is kokosolie niet gezonder dan extra vergine olijfolie. In feite is ongeveer net zo gezond als boter, het is net zo solide bij kamertemperatuur omdat het een hoog gehalte aan verzadigd vet bevat — 12 gram per 1 eetlepel. In tegenstelling tot de meeste andere verzadigde vetten verhoogt kokosolie je goede én slechte cholesterolgehalte. De uitzondering? Bakken. De romige, vette kwaliteit maakt kokosolie een goed (vegan) alternatief voor het bakken in boter.

Beste voor: bakken en braden


gezonde oliën

Avocado olie

Net als kokosolie is avocado olie geliefd bij de clean eating gemeenschap en omgeven door dat dezelfde halo van de gezondheid van deze olie. In tegenstelling tot de kokosolie bevat deze olie weinig verzadigde vetten (slechts 1,6 gram per eetlepel). Het staat bol van de goede onverzadigde vetten, heeft een hoog rookpunt en een neutrale smaak. Avocado olie is niet chemisch verwerkt zoals koolzaad- en plantaardige olie. Het is duurder dan de andere oliën, maar wanneer je geïnteresseerd bent in het vermijden van geraffineerde voedingsmiddelen is dit een geweldig alternatief.
Beste voor: bakken en frituren

gezonde oliën

Plantaardige olie

Plantaardige olie is een zusje van koolzaadolie. Het wordt ook chemisch verwerkt, heeft een net zo hoog rookpunt en is neutraal van smaak. Deze kenmerken maken plantaardige olie goed voor bakken, braden en frituren. Het is echter niet de meest gezonde olie doordat het chemisch verwerkt is.
Beste voor: bakken, roosteren en braden

Saffloerolie

Als je sceptisch bent over plantaardige- en koolzaadolie, denk dan eens aan saffloerolie. Saffloerolie bevat weinig verzadigde vetten en veel gezonde omega-9 vetzuren, heeft een neutrale smaak en een hoog rookpunt. Saffloerolie wordt zowel chemisch verwerkt als koudgeperst verkocht.
Beste voor: frituren en roosteren

Arachideolie

Arachideolie is een van de meer smaakvolle oliën met een hoog rookpunt. De olie wordt gemaakt van pinda’s, en daar ruikt het dan ook naar. Deze olie is lekker om mee te roerbakken (Oosterse gerechten), koekjes te bakken of bijvoorbeeld tempura te frituren. Arachideolie is chemisch verwerkt en laag in verzadigd vet.
Beste voor: frituren en bakken

Sesamolie

Een andere zeer smaakvolle olie is sesamolie. Deze olie kan veel toevoegen aan gerechten. Als je een pinda allergie hebt (of gewoon niet dol bent op een pinda smaak), is dit een geweldig alternatief voor arachideolie, het is koud geperst en niet chemisch verwerkt. Sesamolie heeft echter geen hoog rookpunt.

Beste voor: bakken en braden

Lijnzaadolie

Deze olie heeft een paar interessante kenmerken: het is hoog in omega-3 vetzuren en het is een gezonde aanvulling wanneer je niet veel vis eet. Je kan er echter niet mee koken, want lijnzaadolie is ongelooflijk gevoelig voor warmte en oxideert snel. Je kan lijnzaadolie goed gebruiken om over dips zoals hummus te druppelen of om een salade dressing mee te maken.
Beste voor: salade dressings

gezonde oliën

Meer lezen over producten, goede recepten en interessante reportages? Als enthousiaste thuiskok mag je foodies niet missen. Bekijk hier onze abonnementen!