De absolute essentials in je voorraadkast zijn natuurlijk zout, peper, olie en een bonte verzameling van kruiden, specerijen en andere smaakmakers. Deze hebben wij daarom niet op de lijst gezet. Maar wat zijn de andere ingrediënten die je altijd het beste in huis kan hebben? En hoeveel heb je er nu al in je keukenkast staan? Pak onze lijst erbij en check snel hoe het ervoor staat met jouw voorraadkast!

1. Granen

Een gemiddeld mens haalt wel 40-70% van zijn energie uit koolhydraten. De grootste bron van koolhydraten in onze voeding zijn granen. Gelukkig zijn de meeste graanproducten lang houdbaar en kun je dus het beste een flinke voorraad altijd in huis hebben. Variatie houdt niet alleen jouw menu spannend, maar is ook beter voor je lichaam. Zorg daarom dat je verschillende producten in je kast hebt staan. Tot de absolute basis behoren wat ons betreft bloem, pasta, rijst, couscous, tortilla’s en noedels, maar ook parelgerst, bulgur, orzo of quinoa zijn fijn om op voorraad te hebben. Heb je geen brood in huis? Dan helpen crackers, beschuit en wafels je uit de brand! En met een pak muesli en havermout ben je altijd verzekerd van een ontbijt. Afgesloten in voorraadbussen en luchtdichte trommels blijven graanproducten minstens 1 jaar goed.

2. Tomaten

Geconserveerde tomaten zijn een absolute must-have voor elke foodie. Sterker nog, na het zomerseizoen zijn tomaten uit blik geen noodoplossing maar zelfs een gezonder en smaakvoller alternatief voor verse tomaten. Ingeblikte tomaten komen uit zonnige gebieden waar de tomaten onder ideale omstandigheden lekker lang in de zon rijpen en hierdoor vol smaak en voedingsstoffen zitten. Na de oogst worden ze direct verwerkt. Tomaten conserveren maakt ze niet minder gezond of lekker, integendeel! Dus laat de bleke kastomaten liggen en zorg dat je altijd tomatenpuree, passata en hele tomaten in blik binnen handbereik hebt. Ze zijn wel 2 jaar houdbaar en onmisbaar in soepen, sauzen, ovenschotels, chili’s en curry’s! Probeer bijvoorbeeld deze pastarolletjes met spinazie, mascarpone en pulled pork.

3. Peulvruchten

We kunnen niet vaak genoeg een ode aan de peulvruchten brengen. Ze zijn voedzaam, gezond, goedkoop, hebben weinig impact op het milieu en een brede toepassing in de keuken. Én ze zijn lang houdbaar. Gedroogde peulvruchten kun je zeker 1-2 jaar bewaren in je voorraadkast. Rode en groene linzen, spliterwten, kikkererwten, verschillende soorten bonen – haal ze allemaal maar in huis, want je kunt er soepen, curry’s, burgers en zelfs gebak mee maken. Gedroogde peulvruchten moet je wel van tevoren weken, dus het is slim om ze ook in blik te hebben voor als je haast hebt. Probeer bijvoorbeeld deze spicy paneer met groene linzen.

Lees ook: Dit is dé manier om peulvruchten te koken 

4. Vis in blik

We zijn bijna allemaal dol op vis, toch is vis in blik een beetje een ondergeschoven kindje. Geheel onterecht als je het ons vraagt! Vis is zoals we weten, hartstikke gezond. Zo is vis rijk aan eiwitten en essentiële vetzuren die het lichaam zelf niet aan kan maken. Het maakt daarbij niet uit of je verse of ingeblikte vis eet, de voedingswaarde blijft precies hetzelfde. Het voordeel van vis in blik is dat het een stuk goedkoper, lang houdbaar en reeds gaar is, waardoor het makkelijk te gebruiken is in salades maar ook bijvoorbeeld door de pasta. Genoeg goede redenen om in je voorraadkast ruimte te maken voor een stapeltje visblikken! Houd het niet alleen bij tonijn, want ook makreel, zalm, haring of sardientjes zijn heel lekker. Let wel bij aankoop dat er op het blik het MSC-logo staat, dat is het enige officiële keurmerk dat garandeert dat je vis duurzaam gevangen is. Deze couscous met sardientjes en courgette tover je binnen een handomdraai op tafel!

5. Bouillon

De zomer is verleden tijd, dus wij gaan weer volop soepjes laten pruttelen en lekker lang stoven. Je soepen of stoofschotels vallen of staan met de bouillon die je gebruikt. Het lekkerst is natuurlijk een zelfgemaakte bouillon die je in de vriezer kunt bewaren, maar heb je dat niet, dan zijn flink wat potten goede bouillon of fond in je voorraadkast een absolute must. Bouillon en fond in pot zijn een stuk duurder, maar wat de smaak en kwaliteit betreft vele malen beter dan bouillonblokjes, dus we willen je toch op het hart drukken om in een goede bouillon in pot te investeren. Want wat je ook deze winter gaat maken, een goede bouillon wordt hét geheime ingrediënt dat al jouw soepen en stoofschotels naar een hoger level gaat tillen. Bijvoorbeeld de klassieke Franse uiensoep wordt alleen zo lekker als de bouillon die je gebruikt, dus kies hem goed uit, proef, vergelijk en sla voor deze herfst je favoriet in.

Uiensoep

6. Noten

Wij geloven niet echt in superfoods, maar als er iets deze titel verdient, dan zijn het wel noten. Wist je dat noten niet alleen vol vitaminen, mineralen en gezonde vetten zitten, maar dankzij het hoge eiwitgehalte ook een goede vleesvervanger zijn? Deze vitaminebommetjes zijn daarnaast lang houdbaar en nemen niet al te veel ruimte in beslag, dus horen ze sowieso op de lijst van ingrediënten die je altijd in je voorraadkast moet hebben staan. Neem niet alleen een handje noten tussendoor, maar probeer ze regelmatig aan je hoofdmaaltijd toe te voegen, zeker wanneer je geen of weinig vlees eet. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze zuurkoolovenschotel met appel, ui en gemengde noten?

7. Azijn

Gebruik je azijn alleen in je vinaigrette? Heb je aan balsamico voldoende? Dan heb je nog niet alles uit azijn gehaald. Wanneer je genoeg zout en peper aan je gerecht hebt toegevoegd en het gevoel hebt dat er nog iets mist, probeer dan een scheutje azijn toe te voegen. Het zuurtje verdiept de smaak en maakt bijna al jouw soepen, sauzen en stoofschotels nét iets lekkerder. Er zijn heel veel azijnsoorten met verschillende smaken, dus beperk je niet tot één soort. Perenazijn is lekker zoet en combineert lekker met noten, appelazijn geeft een lekkere friszure smaak aan bijv. coleslaw en sherryazijn heeft een diepe smaak die al jouw gerechten naar een hoger level brengt. Dus verrijk je azijnverzameling met een paar nieuwe exemplaren en ga aan de slag bijvoorbeeld met de frisse aardappelsoep met lente-ui en ciderazijn.

8. Sauzen

Wij foodies maken natuurlijk het liefst alles zelf, maar goede kant-en-klare sauzen op voorraad zijn toch onmisbaar. De twee absolute basics zijn mosterd en mayonaise. Maar ook oestersaus, ketjap, worcester-, vis- en sojasaus moet je altijd in huis hebben om je gerechten te perfectioneren. De meeste sauzen zijn ongeopend wel 2 jaar houdbaar en gaan na openen nog heel lang mee, mits je ze koel bewaart.

9. Kokosmelk

Wil je een lekker gekruide soep of curry maken? Dan is het wel zo fijn als je een blik kokosmelk in je kast hebt staan. Met alleen nog wat kruiden en specerijen en andere ingrediënten die je hebt staan, zoals groenten of peulvruchten, heb je in een handomdraai een lekkere maaltijd met een rijke, romige smaak. Ongeopend is een blik kokosmelk tot wel 5 jaar houdbaar, dus je hoeft niet bang te zijn dat het bederft. Laat je inspireren door deze Sri Lankaanse vega curry en varieer naar wens met de groenten die je in huis hebt.

10. Honing

Zeggen dat honing lang houdbaar is, is een understatement. Honing is het enige product op ons lijstje dat een onbeperkte houdbaarheid heeft. Ja, je hoort het goed, honing kán niet bederven. Dus als iets een goede investering is voor in je keukenkast, is het wel honing van goede kwaliteit. Honing is niet alleen te gebruiken voor in de thee, op je boterham of in gebak. In dressings, marinades, soepen en sauzen is hij de perfecte zoete tegenhanger van het zuurtje en het pittige. Deze hasselback-pompoen met sesam, honing en sriracha bewijst het!