Peulvruchten

Wij zijn enorm fan van peulvruchten, omdat ze zo lekker en voedzaam zijn en omdat je er alle kanten mee op kunt. Bovendien zijn peulvruchten lekker goedkoop. Wil je echt eieren voor je geld kiezen? Ga dan voor gedroogde peulvruchten, want die zijn nog een stuk gezonder en goedkoper dan gekookte peulvruchten in een stazak of blik. Je kunt het beste een flinke voorraad verschillende soorten gedroogde peulvruchten halen bij een Turkse supermarkt bij jou in de buurt. Daar is het aanbod meestal veel groter dan in de supermarkt en de prijzen zijn vaak iets lager. ‘Maar hoe moet dat allemaal met het weken en zo?’, horen we je denken. Geen zorgen, in dit blog leggen we je haarfijn uit hoe je het beste met gedroogde peulvruchten kunt koken, zodat je gelijk aan de slag kunt. Wat denk je bijvoorbeeld van deze rodelinzensoep?

dierendag

Seizoensgroenten

Kook je het liefst met aubergine en spinazie? Hou je van cherrytomaatjes voor op je boterham of in de salade? Wij vinden ze ook enorm lekker, maar toch zijn er een paar goede redenen om in de winter voorkeur te geven aan andere groentesoorten. Tegenwoordig zijn bijna alle groenten jaarrond beschikbaar, omdat ze in de kas geteeld worden of uit verre landen geïmporteerd worden. Zo zijn we bijna vergeten dat veel groenten alleen een deel van het jaar echt in het seizoen zijn, alleen dan komen ze uit de volle grond en vaak gewoon uit Nederland. Het zal je dan ook niet verbazen dat seizoensgroenten niet alleen milieuvriendelijker maar ook een stuk goedkoper zijn. Van aubergines kun je bijvoorbeeld het beste van augustus tot oktober genieten, dan zijn ze in het seizoen. In januari kun je beter voor pastinaak, knolselderij, winterpeen, postelein of verschillende koolsoorten kiezen. De complete lijst met seizoensgroenten vind je op de website van het Voedingscentrum. En de cherrytomaatjes op je boterham kun je prima vervangen door deze heerlijke spitskoolsalade.

Blik & diepvries

Wil je in de winter toch niet zonder je favoriete groenten en fruit? Tomaten kun je in de winter het beste in blik kopen, dit zijn namelijk tomaten geoogst in het seizoen en hebben meer smaak en voedingsstoffen dan verse tomaten uit de kas. Bovendien zijn ze een stuk goedkoper. Veel groentesoorten zoals broccoli, boontjes of doperwten kun je prima uit de diepvries kopen. Ze zijn niet alleen goedkoper, maar omdat ze direct na de oogst worden bevroren, bevatten ze veel meer vitaminen dan verse exemplaren. Bij fruit is het prijsverschil nog groter, dus als je graag wat bosvruchten door je kwark, yoghurt of havermout prakt, vergeet de kleine dure doosjes en ga voor diepvriesfruit. Het is minstens net zo gezond als vers, het verschil in smaak zal je nauwelijks merken en je bespaart bovendien een hoop geld. Maak bijvoorbeeld deze doperwtentapenade of kwarkpannenkoekjes met bosvruchten en ontdek hoe lekker groenten en fruit uit de diepvries kunnen zijn.

Lees ook: Is bevroren fruit minder gezond dan vers fruit?

kerstontbijt

Kook voor meerdere dagen

Als je minder vaak naar de winkel gaat en wat vaker voor 2 dagen kookt, geef je logischerwijs minder geld uit aan je boodschappen. Maaltijden die je makkelijk op kunt warmen, zoals sauzen, stoven en soepen, zijn bovendien over het algemeen goedkoper en gezonder dan bijvoorbeeld frietjes met gebakken vlees. Vind je het te saai om twee dagen achter elkaar hetzelfde te eten? Geef je opgewarmde maaltijd een twist met een nieuw bijgerecht of een salade erbij. Of vries de restjes in voor later. Deze Sri-Lankaanse vega curry zit vol groenten en is ideaal om in te vriezen of de volgende dag op te warmen. Ook leuk: je kunt er alle restjes groenten in werken die je nog hebt liggen.

Sri Lankaanse vega curry

Eten wat de (stamp)pot schaft

Eerlijk is eerlijk, de mediterrane, Mexicaanse of Aziatische keuken spreekt heel veel foodies veel meer aan dan de traditionele Hollandse pot. De simpele stamppotten en sobere AVG’tjes waar bijna iedereen mee is grootgebracht, laten wij steeds vaker links liggen, terwijl we ons massaal storten op poké bowls, taco’s en lasagne. Spannend en lekker is het allemaal wel, maar de internationale keuken is vaak een stuk duurder en lang niet altijd gezonder. De Nederlandse stamppot bestaat voor het grootste gedeelte uit aardappels en lokale seizoensgroenten, wat het zeer budgetvriendelijk maakt. Met stamppot krijg je daarnaast makkelijk een flinke portie groenten binnen. En hoe zit het met de aardappel? Hoewel de aardappel niet het beste imago heeft, is dit totaal onterecht. Aardappel behoort tot de zogenaamde Schijf van vijf van het Voedingscentrum en is daarmee een stuk gezonder dan bijvoorbeeld witte rijst of pasta die juist buiten de Schijf vallen. Genoeg redenen dus om in het nieuwe jaar toch wat vaker aan de oer-Hollandse pot te gaan. En de rookworst en spekjes kun je natuurlijk wel links laten liggen, want dat is wat ons betreft helemaal geen must. Laat je inspireren door onze lekkerste vegetarische stamppotrecepten!

Zoete-aardappelstamppot

Lekker vega(n)

Grote kalkoenen, malse biefstukjes, smeuïg stoofvlees en gekonfijte eendenbouten. Wat hebben wij weer genoten tijdens de feestdagen! Als je net als de meeste Nederlanders meer vlees dan normaal hebt gegeten, is het misschien een goed idee om in januari vlees wat vaker te laten staan. Dat is niet alleen gezonder, maar als je de juiste keuzes maakt, kan het ook een stuk goedkoper zijn. Neem bijvoorbeeld shakshuka – dit eenpansgerecht uit het Midden-Oosten bestaat uit eieren gepocheerd in tomatensaus, meestal aangevuld met wat andere groenten en/of bonen. Heerlijk met een dot yoghurt en wat platbrood, niks meer aan doen! Een supergezond, smaakvol en budget-proof gerecht waar je eindeloos mee kunt variëren. Trap je af met deze klassieke vegetarische shakshuka of ga je nog een stapje verder en kies je voor de vegan shakshuka met witte bonen?

02-vegan shakshuka met toast