Wat is een smoothiebowl?

Voor de foodies die het concept nog niet kennen: een smoothiebowl is eigenlijk niets anders dan een smoothie die je eet met een lepel. Vaak zijn ze wat dikker dan de versie die je gewoon uit een glas drinkt en top je ze af met extra fruit, granen, superfoods en nog veel meer. Dat maakt het nou juist zo leuk: je kunt eindeloos variëren. Maar hoe maak je een smoothiebowl? Let’s get started.

1. Zorg voor een goede blender

Afgelopen februari overleed mijn blender na een aantal jaar trouwe dienst. Bevroren fruit werd hem fataal. De meeste blenders zijn dan ook prima geschikt voor het maken van ‘gewone’ smoothies, maar als je aan de slag gaat met bevroren fruit heb je er eentje met meer vermogen nodig. Mijn huidige blender heeft een vermogen van 1400 watt en daar gaat het prima mee. Zorg er altijd voor dat je voldoende vloeistof toevoegt om te voorkomen dat je blender het niet overleefd. Je kunt trouwens ook een hakmolen van een staafmixer gebruiken voor het maken van een smoothiebowl. Door de grootte van de messen werkt dit prima.

2. De basis

Nu komt het leukste gedeelte: het samenstellen van je smoothiebowl. Hiermee kun je helemaal losgaan. Ik gebruik meestal zo’n 200 gram bevroren fruit en een banaan (niet bevroren). Lekkere combinaties van bevroren fruit zijn bijvoorbeeld aardbei/mango, framboos/blauwe bessen en ananas/perzik. Dit doe je in de blender, samen met een scheutje (plantaardige) melk of kokoswater en eventueel wat (plantaardige) yoghurt. Ik vind smoothiebowls met amandelmelk of met kokosyoghurt altijd erg lekker.

3. Blenden maar!

Tijd om te blenden. Heeft je blender een icecrush stand? Gebruik die dan om het bevoren fruit goed te crushen. Blijf er altijd bij en hou in de gaten of er genoeg vloeistof bij zit. Zo niet, zet de blender dan uit en voeg wat extra vloeistof toe. Als de blender uit staat, kun je het geheel ook even doorroeren. Dan komt er weer wat zuurstof bij en kan je blender makkelijker mixen.

Is je smoothie helemaal geblend? Haal dan je favoriete kom uit de kast en schenk je smoothie daarin.

4. Top if off!

Je kan deze stap overslaan, maar dit vind ik het leukste om te doen: de toppings. Zo maak je van een gewoon ontbijt een echt feestje. Gebruik bijvoorbeeld gepofte granen, granola, vers fruit, gojibessen, chiazaadjes en wat je maar lekker vindt om je ontbijtje helemaal instaproof te maken. Mijn favoriet is gepofte quinoa, dit laat iedere bowl er standaard mooi uitzien. Ben je klaar? Pak je lepel erbij en genieten maar.

Zin in nog meer smoothiebowls? In foodies juni vind je het recept voor dé ultieme aardbeiensmoothiebowl. Snel je naar de supermarkt om dit heerlijke nummer te bemachtigen of bestel jouw uitgave zonder verzendkosten via onderstaande button!

foodies jun/2020

Het barbecuenummer

Grill & chill