Kijktip: geheim van Dutch Weed Burger onthult
Op 20 september 2020 gaat het nieuwe seizoen van ‘How Do They Do It’ van start op Discovery Channel. In ’How Do They Do It’ doen bekende presentatoren Tim Senders en Joep van Deudekom uitgebreid onderzoek om antwoord te geven op de meest fascinerende vragen. Dit seizoen is wat ons betreft echt een aanrader want er is speciale aandacht voor Nederlandse bedrijven met een focus op innovatie en duurzaamheid. De tweede aflevering is dan ook gelijk de meest bijzondere: de gehele route van de iconische Weedburger wordt in kaart gebracht. Van de zeewierteelt in de Nederlandse Oosterschelde tot in de handen van de burgerliefhebbers.
Tim gaat met oprichter Mark Kulsdom richting de zeewierboerderij van Dutch Seaweed Group in de Schelphoek in Nationaal Park Oosterschelde. Daar halen ze het groene goud boven water en is te zien hoe deze unieke plant geteeld wordt. In de bakkerij wordt getoond hoe de groene broodjes hun kleur krijgen. In de fabriek zie je hoe alle ingrediënten worden gemengd en uitgevormd tot de heerlijke Weedburger die vervolgens op het food festival Rollende Keukens in Amsterdam als warme broodjes over de toonbank gaan.
De aflevering wordt op 27 september 2022 om 20:30 uur uitgezonden op Discovery Channel en is vanaf 20 september al te zien op Discovery+.
Wil je deze culi-nieuwtjes ook in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:
Doen: Texel Culinair
Nog geen plannen aankomend weekend? Blok deze dagen meteen in je agenda, want op Texel vindt dan het leukste (en lekkerste!) event van het jaar plaats. Van vrijdag 23 september tot zondag 25 september is het feest in het centrum van de Koog. Tijdens een driedaags culinair evenement maken chefs over heel het eiland zo’n honderd kleine gerechtjes die jij kunt proeven. Leuk detail: het event krijgt dit jaar een Foodies twist. Redacteur Marieke maakt namelijk deel uit van de jury en mag mee bepalen welk gerecht het beste is. Nog leuker: wij mogen een volledig verzorgd weekend Texel Culinair voor twee personen weggeven! Lees dit artikel om erachter te komen hoe je kans maakt om deze waanzinnige prijs. Wees er wel snel bij; vandaag is de laatste dag dat je kan meedoen.
Luistertip: Opscheppers de podcast
Nooit meer boter of nooit meer zout? Liever daten met een vegan of een extreme carnivoor? Is het een dealbreaker als iemand niet met stokjes kan eten? Dit zijn een paar dilemma’s die aan bod komen in de nieuwe podcast Opscheppers. Vandaag verschijnt de eerste aflevering. In deze toffe eetpodcast scheppen kookboekauteur Emma de Thouars en twee van haar beste vrienden, Marieke Migchelbrink en Brian Mahulette, op over hoe goed ze kunnen eten. Ze nemen zichzelf niet te serieus, maar eten des te meer. Of dat nou een patatje mayo pindasaus is (met uitjes, uiteraard) of een avond all out waarbij je de volgende dag niet op je rekening durft te kijken. Met veel zelfspot bespreken ze voor iedereen herkenbare eetsituaties. Ze zijn die vrienden die je als eerste appt voor een restauranttip en met wie je lekker lang wilt natafelen.
De podcast Opscheppers verschijnt vanaf vandaag elke maandagochtend in al je favoriete podcastapps. Mis geen aflevering en volg @opscheppersdepodcast op Instagram.
Doen: Burendag
Aankomende zaterdag 24 september is het Burendag, de dag om de mensen in je buurt te helpen, verrassen en laten weten dat je aan ze denkt! En wat is nou leuker (en lekkerder) dan voor ze te koken? Daarom organiseert Stichting Thuisgekookt van 24 september t/m 9 oktober de #kookmeer-campagne: een campagne waarbij ze zoveel mogelijk mensen willen enthousiasmeren een portie extra te koken voor een buur. Want of het nu Burendag is of niet, een portie meer koken voor een buur die het kan gebruiken is altijd goed idee! Dit jaar is het Tex-Mex merk Santa Maria voor het tweede jaar op rij trotse partner van Stichting Thuisgekookt. Want de Tex Mex-keuken, en dus de recepten en ingrediënten van Santa Maria, zijn ideaal te gebruiken om op een gemakkelijke, leuke en smaakvolle wijze een portie meer te koken voor een buur.