Foodies 03/2024
Zuid-Amerika
Foodies Zuid-Amerika
mayoneur

Lekker bezig: Mayoneur

Advertentie

Ons groene Foodieshart gaat sneller kloppen van duurzaam ondernemen. Daarom in Foodies maandelijks de leukste (en lekkerste) initiatieven van eigen bodem. Yvonne sprak met Geert Kranendonk, oprichter van het duurzame en plantaardige mayonaisemerk Mayoneur.

Twee vrienden in één keuken. Een avondje slap ouwehoeren? Niet voor Geert Kranendonk en Glenn Kruisselbrink. Na een Mexicaanse maaltijd met zelfgemaakte guacamole en zoeteaardappelfriet in hun studentenkeuken, ontstond spontaan een businessplan. Geert: “We waren tijdens het eten wat aan het sparren. Over de mayonaise die ik bij de friet had geserveerd en over hoe populair avocado’s waren op dat moment. Toen dachten we: waarom bestaat er eigenlijk nog geen avocadomayonaise?” De mannen zien meteen een gat in de markt en werken tot diep in de nacht hun plan met pen en papier uit. Na een korte nacht slapen stropen ze de mouwen op en duiken ze, beide met weinig kookervaring, de keuken in. Geert: We wisten wel meteen; als we hier voor gaan, dan moet het wel een plantaardig product worden. Destijds was er nog geen plantaardige mayo op de markt.”

Iedere week lekkere verhalen ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief:

Ontvang elke week de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen.

Mayonaise maken

De staafmixer draait overuren en na een dag in de keuken hebben Geert en Glenn een paar basisrecepturen ontwikkeld. Zelf vinden ze – overduidelijk beïnvloed door het enthousiasme over hun nieuwe business – de mayonaise lekker, maar wat vinden anderen ervan? Vrienden worden ingeschakeld voor een proefsessie en niet veel later kloppen de mannen aan bij een producent. Daarna rolt het balletje steeds sneller. Ze ontwikkelen in rap tempo meerdere smaken en naast avocadomayonaise komt er ook een plantaardige mango- en wasabivariant. “Snacksauzen bestaan al heel lang, dan heb ik het over de traditionele sauzen zoals knoflooksaus en whiskysaus. Maar de wereld, die steeds meer vegan-minded werd, had volgens ons iets nieuws nodig. We hebben echt gekeken naar de trends op dat moment. Wat zijn de eettrends en welke sauzen sluiten daarbij aan? Wasabi- en mangomayonaise gaan bijvoorbeeld heel goed bij poké bowls.”

Een eigen bos

Enthousiast als de jonge ondernemers zijn, breiden ze hun bedrijfsstrategie in no-time uit. Doel: een plantaardig product maken dat lekker is, maar óók bijdraagt aan een duurzamere wereld. “Glenn en ik komen allebei uit het oosten van het land, opgegroeid omringd door de natuur. We wilden graag een product maken van planten, maar die planten ook weer teruggeven aan de natuur.” Het dak boven het mayonaise-hoofdkwartier wordt belegd met zonnepanelen en ze sluiten zich aan bij Trees for All, een bedrijf dat de CO2-uitstoot compenseert door wereldwijd bomen te planten. “Met onze financiële bijdrage hebben we de afgelopen jaren al bomen geplant in Mexico, Vietnam en Costa Rica. Het doel is om de komende jaren minimaal 15000 bomen te laten planten, dan hebben we straks ons eigen bos. Komt er ook een bordje bij te staan; ‘Het Mayoneur-bos’. Dat zou toch te gek zijn?” Klinkt ons als een ‘vet’ plan in de oren inderdaad.

Duurzaam denken

Maar het duurzame denken van Geert en Glenn gaat verder dan bomen planten alleen. Zo gebruiken ze papieren etiketten op hun flessen en zijn ze druk bezig om over te stappen op 100 procent gerecyclede petflessen. “Op de achtergrond spelen er veel dingen. Zo willen we ook de hoeveelheid e-nummers in onze mayonaises verminderen door vezels toe te voegen. Dat is een ingewikkeld verhaal, maar loont wel. Ons product wordt zo niet alleen duurzamer, maar ook gezonder.” Kan dat eigenlijk wel, een gezonde mayonaise maken? “Traditionele mayonaise bestaat voor 80 procent uit olie. Wij hebben een basis van 35 en 50 procent, maar om dat te bereiken voeg je wel veel andere producten toe om toch die romige smaak te krijgen. Op de achtergrond blijven we ons product continue updaten.”

Vast assortiment

Inmiddels loopt Mayoneur als een geoliede (haha) machine, maar daar is wel wat wilskracht van de mannen voor nodig geweest. Zo hebben ze de eerste 10.000 flesjes zelf met de hand van labels voorzien. Dat bespaarde hen 5 cent per label, een bedrag dat voor de jonge ondernemers destijds net het verschil maakte. Inmiddels plakken Geert en Glenn de labels niet meer zelf, maar zijn ze nog steeds erg betrokken bij hun bedrijf. Zo houden ze de markt goed in de gaten en analyseren ze continue de laatste trends. “We zien dat Aziatisch eten op dit moment ontzettend in trek is. We hoorden ook dat mensen wasabi lekker vinden, maar ook een tikje te sterk. Als je wasabi toevoegt aan een romige mayo gaat het scherpe randje er net af. Zo vindt wél een grote groep mensen het lekker.” Uiteindelijk willen de mannen naar een assortiment van zes mayonaises gaan, maar dat kan nog weleens een kwestie van kill your darlings worden. “In de top drie staan nu onze smaken sriracha, mango en spicy katjang. Maar dat kan volgend jaar zo weer anders zijn.” In de toekomst willen ze Mayoneur blijven ontwikkelen. Misschien komt er wel een gefermenteerde mayonaise aan, als die trend de komende tijd blijft doorzetten. “Maar eerst natuurlijk dat bos, hét Mayoneur-bos”, voegt Geert toe.

Je vindt de mayonaise van Mayoneur in een variërend aanbod aan smaken. Ze zijn te koop bij de grotere supermarkten en online bij Dekamarkt en Flink. Op mayoneur.com vind je ook lekkere recepten met de mayonaise.

Lees ook: Zo kun je zelf friet bakken en homemade mayonaise maken

Profielfoto van

Yvonne Doorten

Wil graag vegetarisch eten, maar vindt bacon te onmisbaar in haar leven. Snijdt groentes stiekem het liefst met een aardappelschilmesje (lekker bot, lekker veilig). Eet elke dag mayonaise (alleen Zaanse!) en elke dag chips en combineert die twee ook graag. Sport overigens ook dapper.

Cover voor

Inspiratie in je mailbox

Wist je dat we wekelijks een nieuwsbrief versturen met de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen? Schrijf je nu in!