Wanneer gebruik je welke olie?

Om die vraag te kunnen beantwoorden gaan we eerst in op de verschillende oliën die er zijn. Van extra vergine olijfolie en zonnebloemolie tot kokosolie en avocado-olie, er bestaan namelijk ontzettend veel verschillende soorten olie. Daarna beantwoorden we natuurlijk de vraag: “Wanneer gebruik je welke olie?”

Wil je ook iedere week de lekkerste recepten & tips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

Olijfolie & extra vergine olijfolie: wanneer gebruik je welke olie?

Extra vergine olijfolie maak je van de eerste, koude persing van olijven. De olijven worden dus nog niet verhit, iets wat later wel gebeurt om meer olie te kunnen onttrekken. De kleur en smaak zijn afhankelijk van de olijfsoort en varieert van lichtgeel tot diepgroen, en zelfs van boterig tot grassig en peperig. De prijzen voor ambachtelijk gemaakte oliën van kleine producenten lopen vaak hoog op. Vaak worden ze dan ook vergeleken met goede wijnen. Als de olie geperst is wordt hij eerst beoordeeld op smaak en zuurgraad voordat hij extra vergine mag heten. Omdat de smaak van extra vergine olijfolie niet goed bestand is tegen hitte kun je hem beter bewaren voor het dresseren van koude gerechten, of om op het laatste moment warme gerechten op smaak te brengen. Om te koken en bakken kun je beter ‘gewone’ olijfolie gebruiken.

Avocado-olie

Avocado-olie staat ook bekend als een gezonde keuze door de onverzadigde vetten. De olie heeft een hoog rookpunt en er kan dus goed in gefrituurd worden, ware het niet dat het vrij kostbaar is. Waarschijnlijk is het dus beter om avocado-olie te bewaren voor dressings en drizzles, en niet om deze standaard te gebruiken.

Sesamolie

Sesamolie komt veel voor in de Aziatische keuken, deze donkergekleurde olie ontstaat uit geperst (geroosterd) sesamzaad. De olie heeft een sterke smaak dus gebruik het met mate. Wij vinden ‘m heerlijk in Aziatische dressings of om op het laatst toe te voegen aan een wokgerecht. Sesamolie is dan ook niet voor niets één van onze favoriete smaakmakers!

Wat is sesamolie

Koolzaadolie

Koolzaadolie wordt geperst uit de zaden van de koolzaadplant. Deze olie wordt vaak gezien als een ‘gezonde’ olie vanwege het lage gehalte verzadigde vetten en het hoge gehalte vitamine E. Net als bij olijfolie is de koudgeperste versie het beste om te gebruiken. De smaak is subtiel en daarom is de olie allround te gebruiken in de keuken. Geraffineerde koolzaadolie is wat lichter van kleur, heeft een hoog rookpunt en is daardoor goed te gebruiken om bijvoorbeeld te frituren.

Kokosolie

Kokosolie is geperst uit het witte ‘vlees’ van de kokosnoot. Koudgeperste kokosolie heeft een duidelijke kokosgeur en -smaak die je direct herkent. Het is een uitstekende keuze om mee te koken of te bakken. Je gebruikt kokosolie bijvoorbeeld als vervanger van boter in vegan recepten, dit komt omdat de olie bij kamertemperatuur vast is. Ondanks de gezonde reputatie heeft kokosolie wel een hoog gehalte verzadigde vetten, dus als dat een probleem is in je dieet kun je het misschien beter laten staan.

Lees ook: Wondermiddel of slimme marketing? Zo gezond is kokosolie écht

Sla-olie

Dit is een algemene term voor een mengsel van diverse oliesoorten zoals koolzaad-, soja- en palmolie. Het is zeer geraffineerde en goedkope olie die door de neutrale smaak en het hoge rookpunt veel gebruikt wordt om te frituren. Kijk eens op de verpakking voor de gebruikte oliesoorten; deze moeten namelijk vermeld staan.

Zonnebloemolie

Olie geperst uit zonnebloempitten met een neutrale smaak; een goede keuze om in te bakken of te frituren. Ondanks dat de prijzen flink zijn gestegen en de olie even slecht verkrijgbaar was staan ondertussen de meeste schappen in de supermarkten weer helemaal vol met deze populaire olie.

Druivenpitolie

Je raadt het vast al: deze olie wordt geperst uit druivenpitten en is in feite een bijproduct van het wijnmaken. Een neutrale olie met een hoog rookpunt, die ook nog eens een subtiele verfijnde smaak heeft.

Arachideolie (pinda-olie)

Over het algemeen een zwaar geraffineerde olie die totaal niet meer naar pinda smaakt en goed gebruikt kan worden om te bakken en frituren. Let op: mensen met een pinda-allergie kunnen hier nog wel sterk op reageren. Ondanks dat je het niet direct uit de naam haalt is het goed om altijd even te controleren of iedereen de olie kan nuttigen.

Conclusie: wanneer gebruik je welke olie?

Als  je wil weten wanneer je welke olie moet gebruiken kijk je over het algemeen naar het rookpunt. Dit is de temperatuur waarop de olie verbrandt en wordt afgebroken. Hierdoor gaat de smaak en voedingswaarde verloren. Vaak hebben de verder geraffineerde oliën een wat hoger rookpunt. Gebruik neutrale olie als arachide-, sla- en druivenpitolie om bijvoorbeeld te frituren en bewaar de smaakvollere, koudgeperste olie voor dressings of als finishing touch van een gerecht.

Wanneer gebruik je welke olie?

Lees ook: