Dinner Train

Vroeger droomde ik ervan om brandweerman, buschauffeur, conducteur of machinist te worden. Mijn carrière liep iets anders dan dat ik op achtjarige leeftijd had bedacht. Achteraf gezien ben ik daar erg blij mee, maar dat neemt niet weg dat ik altijd een lichte opwinding voel als ik een brandweerwagen, stadsbus of trein voorbij zie komen. Stiekem blijft het een jongetjesdroom om één van deze beroepen uit te voeren. Uit eten in een trein leek me dan ook een uitstekend idee toen ik Dinner Train voor het eerst voorbij zag komen. De treinen van Dinner Train zijn ingericht als restaurant en iedere week nemen ze gasten mee op een smakelijke reis door Nederland. Opstappen kan vanaf 15 verschillende stations in Nederland, ik koos voor Arnhem Centraal.

Wil je iedere week de lekkerste recepten & tips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

Rondje door Nederland

Van tevoren weet je niet welk rondje de trein rijdt. De enige zekerheid die je hebt is dat je weer uitstapt op het station waar je ook opstapt. Op perron 9 van Arnhem Centraal staat een prachtige blauwe trein te wachten in de ondergaande zon. Een grote locomotief met meerdere rijtuigen. Elk rijtuig heeft een aantal tafels en een keuken met bar aan boord. Ik neem plaats in het eerste rijtuig na een vriendelijke ontvangst op het perron. Niet veel later klinkt er een fluitje en rijdt de trein rustig het station van Arnhem uit. De route wordt ondertussen omgeroepen in de trein terwijl we welkom worden geheten, we rijden richting Utrecht. Om vervolgens via Amersfoort naar Deventer te rijden voordat we de rit weer eindigen in Arnhem. Dat belooft een mooie route te worden met veel groen als uitzicht.

Dinner Train

Drie gangen

De gastheer in het rijtuig is uiterst vrolijk en vriendelijk. Eén voor één gaat hij de tafeltjes af om zicht voor te stellen aan de gasten. Ondertussen schenkt hij drankjes in en zet hier en daar een bestelde fles wijn op tafel. Als ik om me heen kijk zie ik diverse gezelschappen, van jong tot oud. Stiekem vraag ik me af of het allemaal treinfanaten zijn die vooral voor de trein komen en niet zozeer voor het eten. In mijn geval durf ik best toe te geven dat ik eigenlijk voor allebei ben ingestapt. Ik ben ontzettend nieuwsgierig naar het eten, maar de trein intrigeert me ook. Er wordt een menu van drie gangen geserveerd bij Dinner Train, met voor elke gang ook een vegetarische optie. Tijdens het reserveren op de website van Dinner Train kun je gemakkelijk je keuze doorgeven en eventueel al een fles water of wijn bestellen.

Soep vooraf

De eerste gang is een harira soep, een Marokkaanse soep met tomaat, linzen en diverse kruiden. De soep schenk je zelf vanuit een kannetje in de soepkom. Wel zo handig, de trein maakt af en toe en onverwachte beweging. Het is duidelijk dat er goed is nagedacht over het gehele concept. Niet alleen over het eten, ook over de logistiek. De soep is goed op smaak door de verschillende kruiden, de beleving en het uitzicht maken het nog beter.

Als hoofdgerecht krijg ik een zachtgegaarde spaakham met mosterdsaus. Vooral de romige aardappelgratin die erbij geserveerd wordt smaakt me erg goed, als is de ham ook lekker. De porties zijn ruim, ik kom niets tekort. De wijn die wordt geschonken past goed bij de gerechten. Mijn tafelgenote heeft voor de vegetarische optie gekozen, ze geniet van vegetarische coq au vin met bospeen.

dinner train soep

Op rolletjes

Tot nu toe loopt alles letterlijk en figuurlijk op rolletjes. Het eten smaakt goed, het gezelschap is fijn en het uitzicht is fantastisch. Op de een of andere manier heeft een trein iets rustgevends. Misschien komt het door het geluid van de treinwagons die over de rails rollen, de constante snelheid of de ruime zitplaatsen. Ik geniet, al is het maar omdat ik nergens naartoe hoef, terwijl dat normaal gezien toch zeker het geval is als ik in een trein zit. Ondertussen zijn we Utrecht gepasseerd en rijden we Amersfoort voorbij. Het begint buiten donker te worden. Niets aan te doen natuurlijk, maar dit zorgt ervoor dat het uitzicht langzaam verdwijnt. Door de reflectie van de lampen in de trein op de ramen zie je buiten niet veel meer. In het rijtuig is gelukkig genoeg te zien, de oude banken en houten inrichting stralen een bepaald soort luxe uit. Tot in de details klopt alles in het rijtuig, van de lampjes tot de gordijnen en bekleding van de banken. Het voelt daadwerkelijk alsof je in een restaurant zit.

Dessert

Als laatste gang wordt een chocolade blondie geserveerd. Witte chocolade met cranberry’s, een coulis en wat verse munt. Een lekker en zoet toetje, wat qua portie ook zeker meer dan genoeg is. Na het toetje zit ik meer dan vol. Ondanks het fijne gezelschap wil ik het liefst doen wat ik altijd doe in de trein; een kort dutje. Aangezien dat niet erg gangbaar is in een restaurant besluit ik dit niet te doen en bestel ik een kop koffie om het diner mee af te sluiten. We zijn Deventer al gepasseerd en rijden langs Zutphen. Ondertussen zitten we al bijna twee uur in de trein, de tijd vliegt voorbij.

Zonder vertraging

Zonder ongemakken of vertraging komen we twee uur later, rond 20.30 uur ‘s avonds weer aan op Arnhem Centraal. Daar waar iedereen normaal opspringt bij het binnenrijden van een station is dat nu niet het geval. Iedereen kan rustig nog even napraten en genieten van het laatste kopje koffie, er is absoluut geen haast. Ondertussen loopt de gastheer nog een rondje om te controleren of alles naar wens is. Voldaan stap ik uit de trein. Terwijl ik over het perron loop kijk ik lichtelijk jaloers nog even achterom naar de locomotief. Misschien had ik toch machinist of conducteur moeten worden…

Wil je ook graag uit eten in een trein? Reserveren doe je gemakkelijk op de website van Dinner Train.

dinner train locomotief

Lees ook: Een kijkje in de keuken van de Cas Spijkers Academie