Kookschool

Dit zijn de lekkerste lokale seizoensgroenten in februari

Marieke-avatarDoor Marieke2 februari, 12:00

Lokale seizoensgroenten smaken het lekkerst, zitten vol voedingsstoffen en zijn niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. Welke groenten van eigen bodem kun je het beste in februari op je boodschappenlijstje zetten? Foodies zocht het voor je uit!

Seizoensgroenten februari: winterpeen

Verkrijgbaarheid: Ondanks dat de naam misschien anders doet vermoeden is winterpeen het hele jaar door in Nederland verkrijgbaar. Toch behoort ‘ie voor ons echt bij de seizoensgroenten van februari. Want wij eten ‘m het liefste in de winter!

Voedingswaarden: Winterpeen dankt zijn prachtige oranje kleur aan de stof caroteen. Deze stof wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Hoe dieper de kleur oranje, hoe hoger het caroteengehalte in de wortel. Daarnaast zit de groente boordevol vitamine C, vitamine B1 en B2, Calcium en IJzer.

Welk deel is eetbaar? Al is de schil eetbaar, grove winterwortels kan je het beste schillen/schrapen voor gebruik. De schil kan namelijk wat taai en vies zijn. De wortel kan je in zijn geheel eten. Wist je dat je zelfs het wortelloof er aan kunt laten? Wortelloof kan je namelijk gewoon eten. Wist je dat je bijvoorbeeld een heerlijke groenteloof pesto van kan maken? Lekker no-waste!

Smaak: Winterpeen is lichtzoet en knapperig.

Hoe gebruiken? Met wortelen kun je alle kanten op. Je kunt ze koken, stomen, in de oven klaarmaken, bakken, en ga zo maar door! De winterpeen is erg veelzijdig en dankzij de wat zoete smaak bij veel mensen geliefd.

Hoe bewaren? Je kunt winterpenen het beste op de fruitschaal bewaren. Zo blijven ze zeker 1 maand goed. Bewaar winterpeen niet in de koelkast, dan is de peen tot één week en dus korter houdbaar.

walnoten poffertjes

> naar het recept voor walnotenpoffertjes met zoetzure wortel

Spitskool

Deze koolsoort kan je – je raadt het al – herkennen aan zijn spitse vorm. De spitskool moet heldergroen zijn en lekker knapperig aanvoelen. Voelt ‘ie ietwat zacht aan? Kies dan lekker een ander! Het is niet erg als de buitenste bladeren enigszins beschadigd zijn, want die haal je er af.

Verkrijgbaarheid: De groente is in Nederland van mei tot en met maart verkrijgbaar. In februari moeten we dus nog even ons kans grijpen om van deze koolsoort te genieten. Alle koolsoorten zijn op hun best in de herfst en in de winter, dat is ook het perfecte moment om ermee aan de slag te gaan.

Voedingswaarden: Net als andere koolsoorten zit spitskool boordevol vezels en vitamine C.

Welk deel is eetbaar? Haal voor gebruik de buitenste bladeren van de kool af en verwijder de harde delen van de stronk aan de onderkant. Het binnenste gedeelte is eetbaar.

Smaak: De koolsoort is wat sappiger en licht verteerbaarder dan de bekendere ronde koolsoorten zoals witte kool. De smaak laat zich het beste omschrijven als zacht.

Hoe gebruiken?  Stoven, smoren, stomen of roerbakken; met spitskool kan je alles! Door de zachte smaak past spitskool in tal van gerechten. Wil je je lekker verwarmen aan kool verwerk hem dan in gerechten zoals soepen, sauzen, stoofpotjes en roasts. Of wat dacht je van döner van spitskool met kruidenomelet?

Hoe bewaren? Je kunt de groente tot een week op een koele plek bewaren. Heb je de groente al gesneden? Bewaar hem dan afgedekt in de koelkast. Als je ‘m blancheert, kun je de groente ook invriezen. Zo kan je de koolsoort tot wel 12 maanden bewaren.

Döner van spitskool met kruidenomelet

Iedere week recepten met seizoensgroenten ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

Ontvang elke week de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen.

Witlof

Verkrijgbaarheid: Witlof is tegenwoordig het hele jaar verkrijgbaar, maar van origine is het een echte wintergroente. In januari en februari is ‘ie eigenlijk écht in het seizoen. Witlof is dus een echte seizoensgroenten van februari.

Voedingswaarden: In verhouding tot andere sla- en bladgroenten bevat witlof weinig vitamines en mineralen. Wel bevat de groente erg veel vitamine C. Daarnaast bevat een verse witlof ook wat vitamine B1 en B2, calcium, ijzer en kalium.

Welk deel is eetbaar? De afgesneden krop kun je zowel rauw als gekookt eten.

Smaak: De smaak van witlof was vroeger erg bitter. Nog steeds staat de groente zo bekend maar de witlof soorten die we tegenwoordig eten zijn veel milder van smaak. De smaak van witlof laat zich tegenwoordig het beste omschrijven als licht bitter.

Hoe gebruiken? Rauw, gestoomd, gesmoord of in de soep, er zijn tal van bereidingswijze voor witlof. Vaak wordt er bij de bereiding wat zoets toegevoegd om het licht bittere smaakje van de witlof te compenseren.

Hoe bewaren? Witlof kan je het beste in ‘t donker bewaren, bijvoorbeeld in de koelkast. De groente houdt namelijk niet van licht, dan verkleuren de blaadjes groen en krijgen ze een bittere smaak. De teelt van witlof vindt dan ook plaats in het donker zodat de plant geen groene kleurstof chlorofyl kan vormen. In de koelkast blijft ‘ie tot anderhalve week goed.

Weetje: Witlof is waarschijnlijk ooit ontdekt toen een Belgische boer tijdens de afscheidingsoorlog met Nederland cichoreiwortels onder een laagje zand verstopte in zijn kelder. Na een aantal weken ontdekte hij witte kropvorming op de wortels, die een stuk aangenamere smaak hadden dan de wortels zelf. Een Vlaams gezegde over witlof luidt: “bitter in de mond, houdt het hart gezond“.

Witlofspiesjes met gegrilde zoete aardappel seizoensgroenten van februari.

> naar het recept voor witlofspiesjes met gegrilde zoete aardappel

Seizoensgroenten februari: prei

Verkrijgbaarheid: Prei is tegenwoordig het hele jaar door verkrijgbaar. Maar van oorsprong is ‘t een echte wintergroente. Daarom hoort de prei voor ons nog steeds helemaal bij de seizoensgroenten van februari.

Voedingswaarden: Deze groene groente bevat de vitaminen B, C, D en E en de mineralen calcium, fosfor, magnesium en kalium. Kortom: de prei zit boordevol gezonde voedingsstoffen.

Welk deel is eetbaar? In principe kan je alles van de prei eten. Wel worden vaak de bovenste stukken van de prei afgesneden en het buitenste blad verwijderd. Het zonde is om het gehele groene gedeelte eraf te snijden en weg te gooien. In dit stuk zitten namelijk de meeste voedingsstoffen. Wel kunnen deze bladeren in de winter wat stug zijn; haal er dan naar smaak wat meer vanaf.

Smaak: Doordat prei net als ui, bieslook en knoflook tot de lookfamilie behoren, is de groente pittig van smaak. De smaak en geur van prei laat zich dan ook het beste omschrijven als ui- en knoflookachtig.

Hoe gebruiken? Prei kan zowel rauw of gegaard gegeten worden. Hoe langer je een prei laat garen, hoe zoeter de smaak wordt. Je kunt deze groente op een aantal verschillende manieren klaarmaken: koken, wokken, roerbakken, stoven of smoren, het in de oven bereiden, er soep van maken, stomen en ga zo maar door. Prei is een echte smaakmaker in onze Hollandse keuken.

Hoe bewaren? De groente blijft in zijn geheel op een koele, droge plaats enkele weken goed. In de koelkast blijft ‘ie ongesneden ongeveer drie weken goed. Wil je ‘m langer bewaren? Blancheer de prei dan twee tot vijf minuutjes en stop de stukken in de vriezer. Zo kan je de prei tot wel een half jaar bewaren.

Smaakvol: gevulde prei met champignons en blauwe kaas

> naar het recept voor gevulde prei met champignons en blauwe kaas

Seizoensgroenten februari: koolraap

Koolraap? Dat was toch knólraap?” Nee zeker niet! Al zijn het beide gladde knollen met een paarse gloed, de koolraap is toch echt een stuk groter dan de knolraap. De koolraap is waarschijnlijk ontstaan uit een kruising tussen kool en knolraap. Daarnaast is de koolraap meer geel-paars van kleur en heeft ‘ie geel vruchtvlees. Deze dikbuikige knol groeit onder de grond, in tegenstelling tot andere koolsoorten. Let erop dat koolraap stevig en droog is wanneer je de knol koopt. De groente mag geen beschadigde plekken hebben. Is hij zacht geworden? Kies dan voor een andere. Dit geeft namelijk aan dat de knol vanbinnen al oud en droog is geworden. Zonde van je lekkere gerecht!

Verkrijgbaarheid: Nederlandse koolraap is van oktober tot en met maart in het seizoen.

Welk deel is eetbaar? Een koolraap is rauw eetbaar maar de kool moet wel eerst geschild worden. De schil kan je namelijk niet eten. Snijd ook de harde bovenkant weg.

Smaak: Een koolraap heeft een vrij zoete, bijzonder aromatische aardse smaak, een beetje richting biet. Daarnaast bevat koolraap veel zetmeel waardoor de smaak zich als ietwat melig laat omschrijven.

Hoe gebruiken? Rauw is ‘ie lekker in salades maar je kunt ‘m ook koken, stoven, grillen, bakken, garen en ga zo maar door. Doordat koolraap veel zetmeel bevat, is de groente erg geschikt om in soepen te verwerken. Ook lekker: er ‘frietjes’ van snijden om te frituren.

Hoe bewaren? Je kunt deze groente het beste donker, droog en koel bewaren. In de kelder of een voorraadkast en in ieder geval uit de zon. Koud en donker dus, maar niet in de koelkast. Op de fruitschaal kun je koolraap tot wel 6 weken bewaren. Ten minste, niet wanneer je de groenten in hun geheel bewaard. Zijn ze al geschild of gesneden? Bewaar ze dan wél in de koelkast.

Weetje: Wist je dat de eerste winter tijdens de Eerste Wereldoorlog in Duitsland de ‘koolraapwinter’ heette? Grote bevolkingsgroepen overleefden dankzij de koolraap omdat de aardappeloogst was mislukt.

Gefrituurde koolraap seizoensgroenten van februari.

> naar het recept voor gefrituurde koolraap met harissamayonaise en dille

Pastinaak

Verkrijgbaarheid: Pastinaak is van oktober tot en met maart van eigen bodem verkrijgbaar.

Voedingswaarden: De witte wortel bevat flink wat vitamine C en zit boordevol vezels en foliumzuur.

Welk deel is eetbaar? Kies in de supermarkt voor stevig, hard exemplaar zonder bruine plekken. Je kunt bijna de hele groente eten, behalve de bovenkant. Zelfs de schil is eetbaar! Als je een pastinaak gaat schoonmaken, snijd je de uiteinden van deze witte wortel af. Die gooi je weg. Vervolgens kun je de groente eventueel schillen of schoonborstelen. Was de pastinaak daarna en snijd hem eventueel in stukjes.

Smaak: Doordat pastinaak familie is van de welbekende oranje wortel, heeft ‘ie een soortgelijke smaak. De witte groente is echter het zoetere broertje. Zodra je een hap neemt van pastinaak, merk je de anijssmaak al snel op. De structuur is het beste te vergelijken met die van een romige aardappel.

Hoe gebruiken? Je kunt hem bakken, koken, frituren, laten garen in de oven, gebruiken in stamppotten, soepen, ovenschotels of zelfs als rauwkost in een salade. Ook is het mogelijk om er chips of puree van te maken.

Hoe bewaren? Je kunt de pastinaak te bewaren op een koele plek. Ze voelen zich helemaal thuis in de groentela van de koelkast en blijven hier ongeveer twee weken goed. Wil je ze langer bewaren? Pastinaak kan ook in de vriezer en blijft hier zo’n zes maanden goed. Het is wel slim om de groente even te blancheren voor je hem invriest.

Vega shepherd's pie met savooiekool en witte bonen

> naar het recept voor Shepherd’s pie met stoofvlees en pastinaakpuree

Lees ook: Dit zijn de lekkerste lokale seizoensgroenten in januari