Foodies 08/2024
Ga voor Grieks!
Foodies Ga voor Grieks
Marieke

Dit zijn de lekkerste lokale seizoensgroenten in februari

Advertentie

Lokale seizoensgroenten smaken het lekkerst, zitten vol voedingsstoffen en zijn niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. Welke groenten van eigen bodem kun je het beste in februari op je boodschappenlijstje zetten? Foodies zocht het voor je uit!

Seizoensgroenten februari: winterpeen

Verkrijgbaarheid: Ondanks dat de naam misschien anders doet vermoeden is winterpeen het hele jaar door in Nederland verkrijgbaar. Toch behoort ‘ie voor ons echt bij de seizoensgroenten van februari. Want wij eten ‘m het liefste in de winter!

Voedingswaarden: Winterpeen dankt zijn prachtige oranje kleur aan de stof caroteen. Deze stof wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Hoe dieper de kleur oranje, hoe hoger het caroteengehalte in de wortel. Daarnaast zit de groente boordevol vitamine C, vitamine B1 en B2, Calcium en IJzer.

Welk deel is eetbaar? Al is de schil eetbaar, grove winterwortels kan je het beste schillen/schrapen voor gebruik. De schil kan namelijk wat taai en vies zijn. De wortel kan je in zijn geheel eten. Wist je dat je zelfs het wortelloof er aan kunt laten? Wortelloof kan je namelijk gewoon eten. Wist je dat je bijvoorbeeld een heerlijke groenteloof pesto van kan maken? Lekker no-waste!

Smaak: Winterpeen is lichtzoet en knapperig.

Hoe gebruiken? Met wortelen kun je alle kanten op. Je kunt de wortelen koken, stomen, in de oven klaarmaken, bakken, en ga zo maar door! De winterpeen is erg veelzijdig en dankzij de wat zoete smaak bij veel mensen geliefd.

Hoe bewaren? Je kunt winterpenen het beste op de fruitschaal bewaren. Zo blijven ze zeker 1 maand goed. Bewaar winterpeen niet in de koelkast, dan is de peen tot één week en dus korter houdbaar.

Iedere week recepten met seizoensgroenten ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

Ontvang elke week de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen.

Boerenkool

Verkrijgbaarheid: In principe kan je boerenkool het hele jaar door kopen maar de grootste Nederlandse aanvoer vindt plaats van september tot en met maart. Maar na de vorst is boerenkool op zijn best. Dan is de kool wat milder en zoeter van smaak.

Voedingswaarden: Boerenkool wordt ook wel super food genoemd en dat is niet voor niks. Zo bevat boerenkool een hoog ijzergehalte, veel calcium (meer dan melk!), veel krachtige antioxidanten en een grote hoeveelheid vitamines K, A & C.

Welk deel is eetbaar? Heb je verse boerenkool? Snijd dan de dikke stelen van het blad af, deze zijn stug en smaken niet lekker. De bladeren kan je in kleine stukken snijden en opeten. Heb je gesneden boerenkool uit de supermarkt? Dan kan je deze gelijk verwerken.

Smaak: Boerenkool heeft een typische koolsmaak die ietwat bitter smaakt. Na de vorst smaakt de boerenkool in een stuk milder. Daarom is dit een echte seizoensgroenten van februari.

Hoe gebruiken? Wat ons betreft is boerenkool echt een wintergroente. Wij voegen hem dan ook maar wat graag toe aan Hollandse pot zoals stamppot en soep. Al smaakt boerenkool in een salade minstens net zo lekker. Vergeet hem dan alleen niet eerst te masseren.

Hoe bewaren? Bewaar gesneden boerenkool altijd in de koelkast. Daar kan je hem wel tot een week bewaren.

Noedels met boerenkool, mosterd en seitan

Noedels met boerenkool, mosterd en seitan

Yvonne: “Seitan is heel veelzijdig. Maak er een burger van of verwerk het als ‘gehakt’ in deze noedels.”

Naar het recept

Seizoensgroenten februari: veldsla

Verkrijgbaarheid: Veldsla is het hele jaar door verkrijgbaar in de winkel al is de slasoort in Nederland in het seizoen van januari tot en met maart. Stop het dus in je mandje nu het nog kan.

Voedingswaarden: Veldsla is rijk aan vezels, vitamine A en C en een bron van kalium, ijzer en foliumzuur.

Welk deel is eetbaar? Je kunt veldsla in zijn geheel eten. Het onderste deel van de stengel zou je eventueel kunnen afsnijden maar snijd vooral niet te veel weg. De meeste smaak zit namelijk in de stengel.

Smaak: Deze seizoensgroenten van februari heeft een frisse, lichtpittige en nootachtige smaak.

Hoe gebruiken? In soep, stamppot of salade, veldsla is een echte alleskunner. Je kan de slasoort zowel rauw als verhit eten.

Hoe bewaren? Veldsla is het lekkerst op de dag van aankoop. Wil je deze bladgroente langer bewaren? Leg ze dan in een open verpakking in de koelkast. Zo blijft het nog maximaal twee dagen goed. Leg veldsla vooral niet in de buurt van appels, kiwi’s en peren, dan verdwijnt de smaak sneller.

Seizoensgroenten februari: bloemkool

Verkrijgbaarheid: Wist je dat je favoriete winterse groente gewoon jaarrond verkrijgbaar is? Wij koken er deze maand graag mee omdat de groente zo goed past in soepen en stoven.

Voedingswaarden: Bloemkool bevat veel vezels en voedingsstoffen.

Welk deel is eetbaar? De meeste mensen verwijderen de buitenste groene bladeren voordat ze de kool gaan bereiden. Maar dat is niet persé nodig. Bloemkool is in zijn geheel eetbaar.

Smaak: Bloemkool heeft een typische koolsmaak. Je kan deze het beste omschrijven als mild en ietwat bitter.

Hoe gebruiken? Vroeger was koken the way to go maar tegenwoordig zien we veel meer bereidingswijzen zoals roerbakken, grillen of stomen. Minstens net zo lekker!

Hoe bewaren? Bloemkool blijft het beste goed op een koele en donkere plaats, zoals de koelkast. Daar blijft hij tot een week houdbaar.

Bloedsinaasappel

Verkrijgbaarheid: Bloedsinaasappels zijn in seizoen van december tot maart. Dit is dus hét moment om er mee aan de slag te gaan.

Voedingswaarden: Zoals alle citrusvruchten is de bloedsinaasappel rijk aan vitamine C. Daarnaast bevat de vrucht veel antioxidanten en vezels.

Welk deel is eetbaar? Voordat je de vrucht gaat eten, moet je ‘m eerst pellen. De binnenste partjes kan je vervolgens zo opeten. De naam dankt de vrucht aan het feit dat de partjes als ware ‘bloeden’ wanneer je ze open snijd. Het sap is namelijk prachtig helderrood van kleur.

Smaak: De smaak van de bloedsinaasappel is friszoet tot zoet. De smaak wordt zachter naarmate de vrucht rijpt. Maar vergis je niet, bloedsinaasappels zijn (fris)zuurder en ietwat bitterder dan het bekendere broertje de sinaasappel.

Hoe gebruiken? Net als bij sinaasappels kan je bloedsinaasappels zo uit het vuistje eten. Ook kan je ‘m persen zodat je het sap kan drinken. Het sap of de partjes van de vrucht kan je in tal van (zoete) recepten verwerken. Wat dacht je van een frisse touch in je salade of een zoete pavlova met bloedsinaasappel? Door de prachtige kleur fleurt deze vrucht elk gerecht op!

Hoe bewaren? Je kunt dit seizoensfruit het beste bewaren op een koele plek of in de koelkast. Zo blijft de vrucht tot wel twee weken vers.

Radijs

Verkrijgbaarheid: De knapperige radijsjes zijn vanaf eind februari tot augustus zijn verkrijgbaar. Dit is dus het moment om ze weer in je mandje te stoppen.

Voedingswaarden: Al bevat een radijs bijna alleen maar water, er zitten ook tal van vitamines in. Radijs is vooral rijk aan vitamine C & K.

Welk deel is eetbaar? Radijs is met of zonder loof te koop. Al wordt het loof vaak weggegooid, het is gewoon eetbaar. Maak er bijvoorbeeld een heerlijke groenteloofpesto van.

Smaak: De knolletjes zijn knapperig en lichtpittig van smaak. De scherpe smaak heeft radijs te danken aan mosterdolie die de groente aanmaakt. Deze zit vooral in de schil dus als je wilt dat je radijsjes iets milder smaken, kun je de schil eraf halen.

Hoe gebruiken? Radijsjes doen het met hun frisscherpe smaak goed op een broodje kaas of in een gemengde salade, maar wist je dat je radijsjes ook goed kunt roerbakken? Probeer bijvoorbeeld deze pasta met gebakken ham en radijsjes.

Hoe bewaren? Je kunt ze het beste ondergedompeld in water in de koelkast bewaren. Zonder loof zijn radijsjes ongeveer een week in de koelkast houdbaar. Zit het loof er nog aan? Dan blijven radijsjes slechts een paar dagen goed.

Kipschnitzel met radijspickles

Kipschnitzel met radijspickles

Geef je schnitzel eens een frisse touch met gepekelde radijsjes. Minstens net zo lekker als het klassieke schijfje citroen dat ze er in Duitsland bij serveren.

Naar het recept

Postelein

Verkrijgbaarheid: Van half maart tot half oktober kun je in de winkel Nederlandse postelein kopen. Dit maakt postelein een echte seizoensgroenten van februari.

Voedingswaarden: Postelein bevat opvallend veel vitamine A. Daarnaast bevat de bladgroente vitamine C, B11, ijzer en calcium.

Welk deel is eetbaar? De gehele groente is eetbaar, met uitzondering van de worteltjes. Snijd deze er dus af voor je er iets lekkers mee gaat maken. Dit doe je het gemakkelijkst voordat je het bosje loshaalt.

Smaak: Deze bladgroente smaakt scherp, fris en een beetje zuur. Lekker is de stevige textuur en de knapperige bite. De smaak is overigens niet heel sterk en daardoor past het perfect in veel gerechten.

Hoe gebruiken? Door de niet zo uitgesproken smaak komt de groente in veel gerechten tot zijn recht. Zo kun je ‘m roerbakken, koken, stomen, rauw verwerken in salades of stamppot en ga zo maar door.

Hoe bewaren? Een bosje postelein koop je het liefst zo vers mogelijk, want je kunt hem niet zo lang bewaren: zo’n twee dagen in de koelkast. Wel is het mogelijk om de groente in te vriezen. Blancheer hem dan even twee minuten alvorens je hem in een diepvrieszakje of bakje stopt. Hier blijft hij dan enkele maanden goed.

Paksoi

Verkrijgbaarheid: Met paksoi geef jij je gerechten het hele jaar door een Aziatische twist. De groente is namelijk jaarrond verkrijgbaar.

Voedingswaarden: De groente zit bomvol goede voedingstoffen.

Welk deel is eetbaar? Je kunt bijna de gehele groente gebruiken voor je gerecht, behalve het harde gedeelte van de stronk. Ook de bladeren zijn hartstikke lekker, vooral als je ermee gaat roerbakken of dit verwerkt in een soep. Tip: was de groente even voor je begint met snijden, dat werkt het beste.

Smaak: Een paksoi is een knapperige groente die ietwat pittig is. Door de uitgesproken smaak is het niet nodig om veel kruiden te gebruiken. De groente heeft genoeg smaak van zichzelf.

Hoe gebruiken? Paksoi is heel universeel te gebruiken en je kunt hem dus verwerken in zowel Aziatische noedels als in Hollandse stamppotten. Gaar hem vooral niet te lang, zo verliest hij niet alleen zijn lekkere bite en scherpe smaak, maar ook de vitamines. Twee minuutjes meekoken of roerbakken is meer dan voldoende.

Hoe bewaren? Koop de paksoi het liefst niet te vroeg, want je kunt deze slechts enkele dagen bewaren. Dit doe je in de koelkast, dan blijft hij op zijn best. Al is deze groente het lekkerste als je ‘m op de dag van aankoop meteen gebruikt.

Spitskool

Deze koolsoort kan je – je raadt het al – herkennen aan zijn spitse vorm. De spitskool moet heldergroen zijn en lekker knapperig aanvoelen. Voelt ‘ie ietwat zacht aan? Kies dan lekker een ander! Het is niet erg als de buitenste bladeren enigszins beschadigd zijn, want die haal je er af.

Verkrijgbaarheid: De groente is in Nederland van mei tot en met maart verkrijgbaar. In februari moeten we dus nog even ons kans grijpen om van deze koolsoort te genieten. Alle koolsoorten zijn op hun best in de herfst en in de winter, dat is ook het perfecte moment om ermee aan de slag te gaan.

Voedingswaarden: Net als andere koolsoorten zit spitskool boordevol vezels en vitamine C.

Welk deel is eetbaar? Haal voor gebruik de buitenste bladeren van de kool af en verwijder de harde delen van de stronk aan de onderkant. Het binnenste gedeelte is eetbaar.

Smaak: De koolsoort is wat sappiger en licht verteerbaarder dan de bekendere ronde koolsoorten zoals witte kool. De smaak laat zich het beste omschrijven als zacht.

Hoe gebruiken?  Stoven, smoren, stomen of roerbakken; met spitskool kan je alles! Door de zachte smaak past spitskool in tal van gerechten. Wil je je lekker verwarmen aan kool verwerk hem dan in gerechten zoals soepen, sauzen, stoofpotjes en roasts. Of wat dacht je van döner van spitskool met kruidenomelet?

Hoe bewaren? Je kunt de groente tot een week op een koele plek bewaren. Heb je de groente al gesneden? Bewaar hem dan afgedekt in de koelkast. Als je ‘m blancheert, kun je de groente ook invriezen. Zo kan je de koolsoort tot wel 12 maanden bewaren.

Witlof

Verkrijgbaarheid: Witlof is tegenwoordig het hele jaar verkrijgbaar, maar van origine is het een echte wintergroente. In januari en februari is ‘ie eigenlijk écht in het seizoen. Witlof is dus een echte seizoensgroenten van februari.

Voedingswaarden: In verhouding tot andere sla- en bladgroenten bevat witlof weinig vitamines en mineralen. Wel bevat de groente erg veel vitamine C. Daarnaast bevat een verse witlof ook wat vitamine B1 en B2, calcium, ijzer en kalium.

Welk deel is eetbaar? De afgesneden krop kun je zowel rauw als gekookt eten.

Smaak: De smaak van witlof was vroeger erg bitter. Nog steeds staat de groente zo bekend maar de witlof soorten die we tegenwoordig eten zijn veel milder van smaak. De smaak van witlof laat zich tegenwoordig het beste omschrijven als licht bitter.

Hoe gebruiken? Rauw, gestoomd, gesmoord of in de soep, er zijn tal van bereidingswijze voor witlof. Vaak wordt er bij de bereiding wat zoets toegevoegd om het licht bittere smaakje van de witlof te compenseren.

Hoe bewaren? Witlof kan je het beste in ’t donker bewaren, bijvoorbeeld in de koelkast. De groente houdt namelijk niet van licht, dan verkleuren de blaadjes groen en krijgen ze een bittere smaak. De teelt van witlof vindt dan ook plaats in het donker zodat de plant geen groene kleurstof chlorofyl kan vormen. In de koelkast blijft ‘ie tot anderhalve week goed.

Weetje: Witlof is waarschijnlijk ooit ontdekt toen een Belgische boer tijdens de afscheidingsoorlog met Nederland cichoreiwortels onder een laagje zand verstopte in zijn kelder. Na een aantal weken ontdekte hij witte kropvorming op de wortels, die een stuk aangenamere smaak hadden dan de wortels zelf. Een Vlaams gezegde over witlof luidt: “bitter in de mond, houdt het hart gezond“.

Seizoensgroenten februari: prei

Verkrijgbaarheid: Prei is tegenwoordig het hele jaar door verkrijgbaar. Maar van oorsprong is ’t een echte wintergroente. Daarom hoort de prei voor ons nog steeds helemaal bij de seizoensgroenten van februari.

Voedingswaarden: Deze groene groente bevat de vitaminen B, C, D en E en de mineralen calcium, fosfor, magnesium en kalium. Kortom: de prei zit boordevol gezonde voedingsstoffen.

Welk deel is eetbaar? In principe kan je alles van de prei eten. Wel worden vaak de bovenste stukken van de prei afgesneden en het buitenste blad verwijderd. Het zonde is om het gehele groene gedeelte eraf te snijden en weg te gooien. In dit stuk zitten namelijk de meeste voedingsstoffen. Wel kunnen deze bladeren in de winter wat stug zijn; haal er dan naar smaak wat meer vanaf.

Smaak: Doordat prei net als ui, bieslook en knoflook tot de lookfamilie behoren, is de groente pittig van smaak. De smaak en geur van prei laat zich dan ook het beste omschrijven als ui- en knoflookachtig.

Hoe gebruiken? Prei kan zowel rauw of gegaard gegeten worden. Hoe langer je een prei laat garen, hoe zoeter de smaak wordt. Je kunt deze groente op een aantal verschillende manieren klaarmaken: koken, wokken, roerbakken, stoven of smoren, het in de oven bereiden, er soep van maken, stomen en ga zo maar door. Prei is een echte smaakmaker in onze Hollandse keuken.

Hoe bewaren? De groente blijft in zijn geheel op een koele, droge plaats enkele weken goed. In de koelkast blijft ‘ie ongesneden ongeveer drie weken goed. Wil je ‘m langer bewaren? Blancheer de prei dan twee tot vijf minuutjes en stop de stukken in de vriezer. Zo kan je de prei tot wel een half jaar bewaren.

Smaakvol: gevulde prei met champignons en blauwe kaas

Gevulde prei met champignons en blauwe kaas

Ga geen courgettes vullen in de winter, maar vul je prei eens! Heerlijk winters en verrassend. Kies hier voor een lokale, pittige blauwe kaas. Blauwe kaas is een smaakbom en dus heb je er helemaal niet veel van nodig!

Naar het recept

Seizoensgroenten februari: koolraap

Verkrijgbaarheid: Nederlandse koolraap is van oktober tot en met maart in het seizoen.

Welk deel is eetbaar? Een koolraap is rauw eetbaar maar de kool moet wel eerst geschild worden. De schil kan je namelijk niet eten. Snijd ook de harde bovenkant weg.

Smaak: Een koolraap heeft een vrij zoete, bijzonder aromatische aardse smaak, een beetje richting biet. Daarnaast bevat koolraap veel zetmeel waardoor de smaak zich als ietwat melig laat omschrijven.

Hoe gebruiken? Rauw is ‘ie lekker in salades maar je kunt ‘m ook koken, stoven, grillen, bakken, garen en ga zo maar door. Doordat koolraap veel zetmeel bevat, is de groente erg geschikt om in soepen te verwerken. Ook lekker: er ‘frietjes’ van snijden om te frituren.

Hoe bewaren? Je kunt deze groente het beste donker, droog en koel bewaren. In de kelder of een voorraadkast en in ieder geval uit de zon. Koud en donker dus, maar niet in de koelkast. Op de fruitschaal kun je koolraap tot wel 6 weken bewaren. Ten minste, niet wanneer je de groenten in hun geheel bewaard. Zijn ze al geschild of gesneden? Bewaar ze dan wél in de koelkast.

Weetje: Wist je dat de eerste winter tijdens de Eerste Wereldoorlog in Duitsland de ‘koolraapwinter’ heette? Grote bevolkingsgroepen overleefden dankzij de koolraap omdat de aardappeloogst was mislukt.

Pastinaak

Verkrijgbaarheid: Pastinaak is van oktober tot en met maart van eigen bodem verkrijgbaar.

Voedingswaarden: De witte wortel bevat flink wat vitamine C en zit boordevol vezels en foliumzuur.

Welk deel is eetbaar? Kies in de supermarkt voor stevig, hard exemplaar zonder bruine plekken. Je kunt bijna de hele groente eten, behalve de bovenkant. Zelfs de schil is eetbaar! Als je een pastinaak gaat schoonmaken, snijd je de uiteinden van deze witte wortel af. Die gooi je weg. Vervolgens kun je de groente eventueel schillen of schoonborstelen. Was de pastinaak daarna en snijd hem eventueel in stukjes.

Smaak: Doordat pastinaak familie is van de welbekende oranje wortel, heeft ‘ie een soortgelijke smaak. De witte groente is echter het zoetere broertje. Zodra je een hap neemt van pastinaak, merk je de anijssmaak al snel op. De structuur is het beste te vergelijken met die van een romige aardappel.

Hoe gebruiken? Je kunt hem bakken, koken, frituren, laten garen in de oven, gebruiken in stamppotten, soepen, ovenschotels of zelfs als rauwkost in een salade. Ook is het mogelijk om er chips of puree van te maken.

Hoe bewaren? Je kunt de pastinaak te bewaren op een koele plek. Ze voelen zich helemaal thuis in de groentelade van de koelkast en blijven hier ongeveer twee weken goed. Wil je ze langer bewaren? Pastinaak kan ook in de vriezer en blijft hier zo’n zes maanden goed. Het is wel slim om de groente even te blancheren voor je hem invriest.

Shepherd's pie met stoofvlees en pastinaakpuree

Shepherd’s pie met stoofvlees en pastinaakpuree

Een variatie op onze favoriet: rijke smaken afgedekt met smeuïge puree met krokant randje.

Naar het recept
Profielfoto van

Marieke Slettenhaar

Redacteur

Kan zich niet voorstellen dat mensen vergeten te eten. Zelf weet ze namelijk voor het slapen gaan al wat ze gaat ontbijten. Poffertjes zijn haar guilty pleasure. Lust bijna alles, behalve gekookte eieren. Toch is avocado toast met gepocheerd ei gek genoeg favoriet.

Cover voor

Inspiratie in je mailbox

Wist je dat we wekelijks een nieuwsbrief versturen met de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen? Schrijf je nu in!