Abonneren
Foodies kerst
De unieke editie van 2025
Cover van
Opstijgend vliegtuig van Cathay Pacific

Cathay Pacific: champagne en dimsum hoog in de lucht

In samenwerking met Cathay Pacific
Profielfoto van
BasBas Erkens

Bijna dagelijks vliegt Cathay Pacific tussen Schiphol en Hongkong, waardoor je vanuit Hongkong gemakkelijk naar honderden bestemmingen in Azië en Australië vliegt. Het netwerk van Cathay Pacific is namelijk ongelooflijk groot, en de overstapmogelijkheden met vluchten vanuit Europa zijn ideaal. Ik vloog business class op en neer naar Japan en ervaarde de service aan boord én op de grond.

Lees verder na de advertentie

Cathay Pacific

Cathay Pacific is een graag geziene gast op Schiphol, mede doordat ze voornamelijk met de nieuwe Airbus A350 op en neer naar Hongkong vliegen. Dit betekent niet alleen een comfortabele vlucht in een relatief nieuw toestel, maar ook oneindig veel overstapmogelijkheden in Hongkong.

De vliegtuigmaatschappij staat bekend om uitmuntende service aan boord én goed eten, zelfs in economy class. Ik nam de proef op de som en vloog van Amsterdam naar Tokio en van Osaka naar Amsterdam (met een overstap in Hongkong). Op de heenweg vloog ik economy class, op de terugweg business class.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Foodies Travel en ontvang de beste hotspots en tips in je mail!

Ontvang de leukste tips, restaurants, verhalen en speciale aanbiedingen.

Van Amsterdam naar Tokio – via Hongkong

Je kunt dagelijks op en neer van Amsterdam naar Hongkong. Dit biedt ideale mogelijkheden om over te stappen op vluchten binnen Azië of bijvoorbeeld richting Australië. De vlucht wordt meestal uitgevoerd door een Airbus A350-1000, een van de nieuwere vliegtuigen binnen de vloot van Cathay Pacific.

Op de heenweg vlieg ik economy class, met een overstap in Hongkong. Daar heb ik voldoende tijd (ruim 2,5 uur) om vervolgens over te stappen op een Boeing 777-300 naar Tokio, mijn bestemming van deze reis.

Wat direct opvalt na het boarden in Amsterdam is dat de stoelen erg fijn en zitten, en het entertainmentsysteem zeer uitgebreid is. Genoeg series om te bingewatchen, daarnaast is het aanbod aan films ongelooflijk groot. Ik denk niet dat ik eerder zo’n uitgebreid aanbod aan entertainment heb gezien in een vliegtuig, zeker niet in economy class.

Het personeel aan boord is ontzettend gastvrij, het duurt dan ook niet lang voor ik een drankje krijg. De vlucht naar Hongkong is zo’n twaalf uur, ik heb strategisch voor een stoel aan het gangpad gekozen. De beenruimte is prima, het scherm voor entertainment is groot en de hoofdsteun kan gemakkelijk versteld worden.

A350 Cathay Pacific

Lees verder na de advertentie

Maaltijd aan boord

Relatief snel na het opstijgen volgt de eerste maaltijd, ik ga voor kip met rijst. Ondanks dat ik normaal gesproken geen fan ben van vliegtuigmaaltijden, is de kip ontzettend mals én smaakt het gerecht heerlijk. Ik drink er een witte wijn bij en ben van plan om na het eten wat te slapen.

Meestal slaap ik niet heel erg goed in economy class, maar de stoelen van Cathay Pacific zijn erg comfortabel. In no-time val ik in slaap, om pas een paar uur later wakker te worden. Een van de stewardessen merkt op dat ik wakker ben en biedt meteen iets te drinken aan. Tussen de maaltijden door kun je ook verschillende snacks bestellen, waaronder noodles.

Voor ik het weet zijn de twaalf uur al bijna om – geloof me, veel vluchten die de helft korter waren voelden veel langer aan – en zetten de piloten de daling in richting Hongkong. Er wordt nog een ontbijtje geserveerd met yoghurt, vers fruit en koffie, waarna we soepel landen. Tot zover niets mis met economy class bij Cathay Pacific, een van de betere opties voor verre vluchten wat mij betreft.

Lees verder na de advertentie

Hong Kong International Airport

Nu staat Hong Kong International Airport bekend als een van de beste vliegvelden ter wereld, en dat blijkt ook wel. De overstap gaat soepel, alles is duidelijk aangegeven. Daarnaast ontbreekt er niets op het vliegveld qua luxe, eten en drinken. Voor ik het weet stap ik alweer aan boord van mijn vlucht naar Tokio, in een Boeing 777-300.

Op de terugweg vlieg ik business class, waardoor ik onderweg naar huis gebruik kan maken van de lounge van Cathay Pacific, iets waar ik erg naar uitkijkt. Maar eerlijk is eerlijk, ook zonder lounge is het prima vertoeven op het vliegveld van Hongkong.

Lees verder na de advertentie

Van Osaka naar Amsterdam – via Hongkong

Na 2,5 week door Japan gereisd te hebben eindigt mijn reis in Osaka. Vanuit hier vlieg ik terug naar Amsterdam, via Hongkong. Het bijzondere? Ik vlieg business class, waardoor ik optimaal kan genieten van alle luxe aan boord bij Cathay Pacific én ook nog eens uitgerust aankom in Amsterdam.

Lees verder na de advertentie

Als eerste aan boord

Eén van de voordelen van business class is dat je als eerste mag boarden. Dit scheelt niet alleen tijd, maar zorgt er ook voor dat je niet in lange rijen hoeft te staan. Op het vliegveld van Osaka ben ik dan ook zo door de check-in en beveiliging heen, vervolgens loop ik relaxed naar de gate, om vervolgens als een van de eerste passagiers te boarden.

De vlucht van Osaka naar Hongkong duurt zo’n vier uur. Op deze route worden verschillende toestellen ingezet, ik heb het geluk dat er vandaag met een nieuwe Airbus A350-1000 wordt gevlogen. Ik word vriendelijk ontvangen bij het boarden, waarna ik naar mijn stoel wordt begeleid.

De business class-stoelen zijn ontzettend ruim, ik neem plaats op stoel 12K, aan het raam. Niet alleen in de breedte heb je alle ruimte, ook in de lengte. Zelfs als ik mijn benen helemaal strek kom ik nog niet in de buurt van de stoel voor mij. Het scherm voor entertainment is haast groter dan mijn televisie thuis, daarnaast is er genoeg ruimte om wat kleine spullen op te bergen.

Voor ik het weet krijg ik al wat te drinken aangeboden, ik kies voor een glas champagne. Ondertussen scroll ik door het entertainment heen, net als op de heenweg is het aanbod ontzettend ruim. Ik bestudeer de menukaart en kijk al uit naar de eerste gerechten – al besluit ik alleen wat vers fruit, snacks en salade te eten op de eerste vlucht. Niets op aan te merken overigens, de smaken zijn zelfs zo hoog in de lucht fantastisch. Na vier uur vliegen komen we aan in Hongkong, al lijkt het veel korter.

Lees verder na de advertentie

Lounge Cathay Pacific

Op het enorme Hong Kong International Airport is het fijn om tussen alle drukte door te kunnen ontspannen, en dat kan erg goed bij de verschillende lounges van Cathay Pacific. De lounge voor passagiers die business class vliegen – je kunt overigens ook tegen betaling van de lounge gebruikmaken – is niet zomaar een plek om even te wachten. Het is eerder een luxe restaurant waar je geniet van ongelooflijk goed eten en drinken.

Het meest opvallende aan de lounge van Cathay Pacific is hoeveel eten er écht vers wordt bereid. De hele dag door wordt er gekookt, zowel voor het uitgebreide buffet als de verschillende foodcorners waar je à la carte kunt bestellen. Nu zijn er verschillende lounges op het vliegveld, ik ben neergestreken in The Pier. Deze lounge is al meermaals in de prijzen gevallen, en schijnt een van de beste ter wereld te zijn.

Of je nu zin hebt in een frisse salade, een uitgebreid diner of een snelle snack, het kan allemaal. De lounge is groot, ik raad je dan ook aan om eerst door de hele lounge te lopen, voor je een keuze qua eten maakt. Er is ongelooflijk veel ruimte, de lounge is opgedeeld in verschillende gedeeltes.

Van een gedeelte met verse pizza en pasta tot aan een cocktailbar, een speciale noodlebar en zelfs een uitgebreide theebar. Ik heb maar zo’n twee uur de tijd om te ontspannen in de lounge, maar eigenlijk wil ik hier veel langer blijven. Heb je de tijd? Dan kun je ook rustig aan douchen voor je volgende vlucht, of zelfs even een dutje doen.

Lees verder na de advertentie

Uitgebreid menu aan boord

Nadat ik uitgebreid heb genoten is het tijd voor de tweede vlucht, van Hongkong naar Amsterdam. De gemiddelde vliegtijd is zo’n veertien uur, dus ik hoop flink wat te kunnen slapen onderweg. Nog voor we zijn opgestegen krijg ik al een Cloud Nine, de signature cocktail van Cathay Pacific – bestaande uit cointreau, wodka, sprite en limoensap.

Niet veel later stijgen we op richting Amsterdam, het duurt niet lang voordat de eerste gerechten van de menukaart verschijnen, terwijl ik ontspannen in mijn vliegtuigstoel lig. Ik klap mijn tafeltje uit, vervolgens dekt de stewardess deze behendig met een tafelkleedje.

Als eerste verschijnt er een knapperige salade, vergezeld door een warm broodje en verse dimsum. Een heerlijk voorgerecht, wat kwalitatief niet onderdoet aan diverse toprestaurants. Ondertussen heb ik een glas champagne gekregen, het voelt alsof ik in een luxe restaurant op 10.000 meter hoogte zit.

Na het voorgerecht verschijnt er een bord vol met malse kip en groenten – een flinke portie – op tafel, overgoten met een zoete Chinese saus. De groenten zijn knapperig én smaakvol, net als de kip overigens. De kwaliteit en smaak is erg goed, alsof je in een restaurant dineert. Daarnaast is de selectie van wijnen waar je uit kunt kiezen indrukwekkend, met een ruime keuze.

Omdat ik in de lounge ook al flink wat heb geproefd, sla ik het toetje over – al kan ik de selectie van kazen niet weerstaan. Mede doordat het een nachtvlucht is, wil ik eigenlijk een aantal uur rusten. De stewardess lijkt dit feilloos aan te voelen, en vraagt of ik wil slapen. Niet veel later verandert mijn stoel in een luxe bed, inclusief een fijne matras, een dik kussen en warme dekens. Na zo’n fantastische maaltijd duurt het dan ook niet lang voor ik in slaap val.

Ontbijt op grote hoogte

Daar waar ik normaal af en aan een beetje slaap in vliegtuigen, lukt het in de business class van Cathay Pacific om ruim negen uur aaneengesloten te slapen. Zo word ik op tijd wakker voor het ontbijt, dat bestaat uit vers sinaasappelsap, koffie, een croissantje, bacon, avocado en fruit. Het ontbijt doet niet onder voor een ontbijt in een luxe hotel en smaakt erg goed.

Het vliegtuig heeft ondertussen de daling richting Amsterdam ingezet. De stewardessen komen regelmatig langs om te vragen of ik extra koffie wil of nog trek heb. Het voelt dan ook ontzettend luxe, je wordt volledig in de watten gelegd. Mede door de amenity kit vol verzorgingsproducten kan ik mijzelf nog even opfrissen, vlak voor we gaan landen.

Eenmaal aan de grond voel ik mij uitgeslapen, al wil ik het liefst niet opstaan uit mijn stoel. De luxe aan boord bij Cathay Pacific is geweldig, ik vrees dat ik voortaan verpest ben als het aankomt op vliegen.

En in alle eerlijkheid, los van de luxe en het heerlijke eten – door goed te slapen onderweg heb ik geen last van een jetlag. De vlucht van veertien uur is letterlijk en figuurlijk voorbijgevlogen, en ondanks het grote tijdsverschil heb ik zelfs in de dagen na mijn vlucht nergens last van gehad.

Gemakkelijk naar Hongkong of verder

Vanuit Nederland reis je gemakkelijk met een directe vlucht vanuit Schiphol Amsterdam Airport naar Hong Kong International Airport. De vlucht duurt zo’n twaalf uur op de heenweg, en veertien uur op de terugweg.

Cathay Pacific vliegt dagelijks tussen Amsterdam en Hongkong en biedt ideale overstapmogelijkheden aan voor een verdere reis binnen Azië of richting Australië.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Foodies Travel en ontvang de beste hotspots en tips in je mail!

Ontvang de leukste tips, restaurants, verhalen en speciale aanbiedingen.
Profielfoto van

Bas Erkens

Redacteur

Eet alles wat los en vast zit. Slaat nooit een maaltijd over. Vindt koude pasta en pizza hét beste ontbijt ter wereld. Kaas is volgens hem het mooiste product ooit. Dipt zijn chips in salsa, maar danst het ook.

Bas Erkens bij The Butcher of Paris

De beste tips en inspiratie in je mail:

De beste tips en inspiratie in je mail:

Ontvang de leukste tips, restaurants, verhalen en speciale aanbiedingen.