Op een druiligere dag word ik hartelijk verwelkomd door Ellen en Marijntje met – hoe kan het ook anders – een stapel koekjes en een flinke mok thee. Vanaf minuut één merk ik; de koeken van Van Eigen Deeg  worden met gigantisch veel passie gemaakt. Vol enthousiasme vertellen ze honderduit; hoe Marijntje het bedrijf is begonnen, dat Ellen sinds haar komst onmisbaar is, waar ze momenteel samen mee bezig zijn en wat hun dromen voor de toekomst zijn.

Wil je ook iedere week de lekkerste recepten & tips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

(H)eerlijke koeken

In 2016 begon Marijntje Van Eigen Deeg met het idee om (h)eerlijke ambachtelijke koeken te maken die zo speciaal zijn dat je ze zelfs cadeau wilt geven. Doordat ze opgroeide tussen de ovens en deegrollers kent ze van jongs af aan alle kneepjes van het vak. Niet gek ook dat toen ze besloot te gaan ondernemen, ze al snel uitkwam bij die jeugdliefde. Het is een romantisch verhaal; van bakkersdochter naar – letterlijk – koekenbakker.

Beide dames van Van Eigen Deeg willen echt goede koeken maken, met de allermooiste ingrediënten en zo duurzaam als het maar kan. Het is geen vraag waar ze op willen focussen, het gaat om het totaalplaatje. Want wanneer je een mooi product wilt verkopen moet alles kloppen. En daarom is ook daadwerkelijk over álles nagedacht. De koeken zijn lekker, de verpakkingen – waar mogelijk – duurzaam, de ingrediënten liefst biologisch of ‘gered’. Zo gebruiken ze bijvoorbeeld oud brood en andere reststromen als ingrediënten.

Net als vroeger

Opvallend genoeg is er weinig wat Marijntje als bakkersdochter anders doet dan haar vader vroeger. Toen ze hem vertelde over de introductie van hun circulaire koek – die ze maken van reststromen verloren brood – reageerde hij verbaasd. “Overgebleven brood verwerk je toch altijd in een bakkerij? Natuurlijk maak je daar wat mee!”. Als bakker gebruikte hij vroeger alle ingrediënten en er werd nooit iets weggegooid. Toen was dat nog heel gewoon. Helaas gaat het tegenwoordig vaak anders. Marijntje vertelt mij dat veel bakkers zo goedkoop mogelijk willen produceren. Doordat de kosten vaak zo veel mogelijk gedrukt moeten worden, wordt er veel voedsel verspild. Gelukkig kan het ook anders en juist daarom gebruiken Marijntje en Ellen reststromen om hun koekjes mee te maken. Ze willen hiermee anderen inspireren en laten zien
dat het op deze manier ook kan. Want het koekje hoeft echt niet zo goedkoop mogelijk te zijn en je hebt helemaal geen plastic nodig om je koeken te verpakken. Liever een echt goede koek zonder concessies dan alles maar voor zoete koek slikken.

Lekker bezig

De cirkel is rond

Inspiratie om duurzaam te produceren vinden ze bij medeondernemers met dezelfde idealen. Horen ze dat iemand een gaaf ingrediënt met reststromen heeft gemaakt? Dan gaan Ellen en Marijntje direct brainstormen hoe ze het in een toffe koek kunnen verwerken. Zo is ook hun nieuwste horeca-koekje ontstaan. Toen ze hoorden dat de Peel Pioneers reststromen citrusschillen van verschillende bedrijven (zoals het restaurant van de Bijenkorf) tot concentraat verwerken, besloten ze dat ze hier iets mee moesten doen. Nu maken ze met het concentraat van de Peel Pioneers hun citroen-maanzaad en sinaasappelchocokoekjes, die de Bijenkorf weer aan hun horecagasten serveert. Voilà, de cirkel is rond. Het lijkt misschien te mooi om waar te zijn, maar dit is gewoon hoe het gaat bij Van Eigen Deeg, benadrukt Ellen: “Marijntje heeft jaren lang geoefend op het bakken van de perfecte koeken en wij maken ze ook écht zelf. Kijk” – ze laten me de verpakking zien – “ze staat er dan ook zelf op. En dat ze zo’n originele naam heeft is alleen maar mooi meegenomen.” Ellen begint te lachen. “Zoiets kun je toch niet eens verzinnen?”

Zelf proberen?

Van Eigen Deeg is verkrijgbaar bij Jumbo en Pieter Pot. In de toekomst dromen de dames van een eigen online platform. Een plek waar ze circulaire producten kunnen aanbieden en het verhaal erachter kunnen delen. Want een goed verhaal, dat hebben ze. Houd de website dus goed in de gaten!

Lees ook: Deze koekjes zijn dé nieuwste trend op TikTok