Foodies 06/2024
City trip!
Cover van
supermarkt

Go green: let eens op logo’s

Advertentie

Wil je een steentje bijdragen aan het milieu? Met kleine aanpassingen in je dagelijkse aankoop- en eetgedrag kun je al een groot verschil maken. Elke week delen we de beste tips & tricks voor wat meer duurzaamheid in je keuken!

Bestel hier Foodies Go Green

Logo’s op verpakkingen

Hoe maak je nu een bewuste keuze wanneer je in de supermarkt staat? Geen nood, er zijn verschillende initiatieven die je daar bij helpen. Want producten die aan de strenge voorwaarden voldoen, kunnen worden gecertificeerd. Vervolgens krijgen deze producten dan een logo. Zo weet je zeker dat je verantwoord geproduceerde chocolade of duurzaam gekweekte vis koopt. Wij maakten een overzicht van de logo’s die je in de gaten wilt houden.

Wil je iedere week de lekkerste recepten & tips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

Ontvang elke week de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen.

Keurmerk palmolie

In veel producten die je dagelijks eet, zit tegenwoordig palmolie. Dit zijn producten zoals margarine, chocopasta, koekjes of crackes. Helaas leidt de grote productie van palmolie tot milieuproblemen zoals ontbossing en vervuiling. Het RSPO-keurmerk (Roundtable on Sustainable Palm Oil) geeft aan dat het product duurzame palmolie bevat. Deze producten zijn dus de betere keus. Nog beter is natuurlijk om palmolie te vermijden.

Keurmerken voor vis

Duurzaam gevangen vis herken je aan het blauwe MSC-logo (Marine Stewardship Council). Door overbevissing tegen te gaan, wordt het ecosysteem behouden en is er zo min mogelijk bijvangst .

Het ASC-keurmerk (Aquaculture Stewardship Council) staat voor duurzaam gekweekte vis. Kwekers komen in aanmerking voor het logo als ze bijvoorbeeld duurzaam visvoer en minder antibiotica gebruiken.

Duurzame verpakkingen

Zie je het FSC-keurmerk (Forest Stewardship Council) op een verpakking staan? Dan betekent het dat de papieren verpakking gerecycled is of gemaakt van duurzaam geproduceerd hout.

Keurmerken voor duurzaamheid

Dit vrolijke logo met een kikker is van de Rainforest Alliance. Dit is een organisatie die zich inzet voor natuurbehoud in regenwoudgebieden en staat voor duurzame teelt van producten zoals cacaobonen, bananen, koffie en thee.

Het UTZ-logo vind je op producten die koffie, cacao of thee bevatten en geeft aan dat deze grondstoffen geproduceerd zijn door boeren die oog hebben voor mens en milieu. Ze gebruiken onder andere minder bestrijdingsmiddelen en garanderen goede arbeidsomstandigheden voor hun werknemers.

Biologisch keurmerk

Ten slotte: het EKO-keurmerk geeft aan dat het product afkomstig is van biologische landbouw. Zo worden er bijvoorbeeld geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest gebruikt.

Lees ook:

Profielfoto van

Martina Silbrníková

Kan moeilijk begrip opbrengen voor mensen die weinig lusten. Zelf lust ze namelijk alles, behalve grapefruit en tonic (ieuw, zo bitter!). Houdt van kluiven, no shame. Eet kilo’s boter en verafschuwt margarine. Vindt kaas met wijn het allerlekkerste toetje.

Cover voor

Inspiratie in je mailbox

Wist je dat we wekelijks een nieuwsbrief versturen met de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen? Schrijf je nu in!