Advertentie
Nu de dagen steeds zonniger worden, verlang je stiekem maar naar één ding: een koud biertje op het terras, mét een bitterbal. Want bitterballen zijn onlosmakelijk verbonden met de horeca, zo vinden Cas en Kas. Vind maar eens een horecatent waar ze niet op de kaart staan. Als we het over klassiek hebben, dan past de bitterbal helemaal in dat plaatje. Het is een Hollands product en iedereen heeft het weleens gegeten. Toch vonden Cas en Kas dat de klassieke bitterbal aan verandering onderhevig was. Het begon allemaal jaren geleden, na de afronding van hun studie bedrijfskunde.
Wil je ook iedere week de lekkerste recepten & tips ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief:
Ondernemingsdrang
Eind twintig, klaar met je studie en nog een heel leven voor je. Kansen genoeg, maar welke grijp je aan? Net als vele andere jongeren kwamen Cas en Kas na hun studie voor die levensvragen te staan. Al snel wisten ze: we hebben zin om te ondernemen, om iets tofs op te zetten. Ze besloten hun krachten te bundelen. Cas vertelt: “We wisten meteen, als we iets nieuws gaan opzetten, dan moet het wel een duurzaam product zijn. We hadden de docu’s over de vleesindustrie nog vers op ons netvlies staan en hadden beiden sterk de drang om ons steentje bij te dragen aan deze wereld.” Vanuit hun voorliefde voor de horeca ontstond het idee voor een nieuw soort bitterbal. Eentje die net zo lekker smaakt als de klassieke, maar die wel vegan is. “Je zag dat de ontwikkeling van vegan producten, zoals de bitterbal, in de supermarkten best wel snel ging. De vriesschappen lagen er daar vol mee, maar de horeca bleef achter. Er leek nog niet één goed plantaardig product te zijn waar de horeca massaal achter ging staan. Daar zagen we een kans”, legt Cas uit.
Steeds serieuzer
Een paar biertjes later werden de plannen steeds serieuzer. De mannen doken hun studentenkeuken in, zonder enige bitterbal-ervaring. “We hebben in de eerste instantie veel recepten verzameld, om uit te zoeken hoe je nu eigenlijk een bitterbal maakt. Toen zijn we, met hulp, gaan kijken hoe we die klassieke bal, vegan konden maken.” Dat bleek nog best een uitdaging. Cas: “In een klassieke bitterbal zit draadjesvlees, waar gelatine in zit, dat houdt de boel bij elkaar. Ook zit er ei in, wat ervoor zorgt dat de korst niet uit elkaar valt. Maar dat moest er allemaal uit.” In plaats van te experimenteren met de inhoud, zoals rode biet of oesterzwam, kozen Cas en Kas ervoor om aan de slag te gaan met een basis van tarwe en margarine, om vlees en roomboter te vervangen. Er zijn in die zoektocht heel wat pannetjes ragout en zakken paneermeel doorheen gegaan.
Ballenborrels
Elke keer weer nieuwe vegan bitterballen testen klinkt natuurlijk als een feest, maar Cas en Kas wilden niet alleen vertrouwen op hun eigen smaken. Bovendien proef je na de vijftigste bitterbal nog amper het verschil. Dat was het punt waarop ze de ‘ballenborrels’ in het leven riepen. “We nodigden mensen uit en lieten hen verschillende varianten van onze bitterballen proeven. Daarbij gaven we een formulier waarop ze vragen moesten invullen als: ‘wat vind je van de smaak?’ en ‘zou je dit op een terras bestellen?’” De borrels boekten al gauw succes en van een testpanel van 5 man, groeiden de ballenborrels uit naar events met 150 testers. “Toen wisten we: we kunnen de productie niet meer in huis houden.” Tijd om op te schalen.
Tussenjaar
Net op het moment dat Cas en Kas klaar waren om de wereld te veroveren met hun vegan bitterbal, gooide corona roet in het eten. Het bedrijf stond letterlijk stil. “We hebben besloten om niet bij de pakken neer te gaan zitten, maar het jaar te gebruiken ons concept verder uit te denken. Áls de wereld dan weer open ging en de horeca de deuren opende, waren wij er in ieder geval klaar voor.” Met een goed recept, een uitgedacht concept, een mooie huisstijl en een goed marketingplan gingen ze op pad. “We klopten aan bij verschillende horecabedrijven en lieten ook daar feedbackkaartjes achter. Op het moment dat ze enthousiast waren over de bitterballen, gingen we met ze in gesprek of ze onze ballen op de kaart wilden zetten.” Inmiddels proef je de bitterballen van Cas en Kas bij verschillende horecazaken door het land. Zo kom je ze tegen in Diergaarde Blijdorp, bij de Frietboutique in Amsterdam en op het terras van Patagonia in Scheveningen. “Ons doel is altijd geweest om een hele lekkere bitterbal te maken, die toevallig ook nog eens vegan is. Hoe tof zou het zijn als onze bitterbal straks overal in de horeca wordt aangeboden? Niet als vegan bitterbal, maar gewoon als dé bitterbal?” In veel horecazaken staat het al op deze manier op de kaart, vertelt Cas. “Als Cas & Kas bitterballen, soms wel met een groen V’tje erachter.”
Wil je zelf de bitterballen proeven? Je vindt ze op verschillende terrassen in het land, bij de groothandels en deze zomer op onder andere Boothstock Festival en Blijdorp Festival. Naast de bitterbal hebben Cas en Kas ook een kroket. Ook in de eerste plaats ontzettend lekker en ook nog eens vegan.
Lees ook: Borrelen met bitterballen: 7x heerlijke recepten
Onze tips
WIN Foodies kerstcadeautjes: een cadeaubon voor een diner bij Zoldering van Sherry Wijnen
Herman den Blijker onthult zijn culinaire reis naar een topcarrière
Foodies test Freasy: wat vinden wij van diepvriesmaaltijden?
Vers van de pers: pasta van Toscanini bij je thuis en meer!
Dubai chocolade: wat is het en waarom is het zo’n trend?
Vers van de pers: gezonde snackmuur op school, KULT Kefir en meer!
Sneak peek: dit kun je verwachten in Het Grote Kerstnummer van Foodies
Pepernoten met gekke smaken getest: alleen deze nieuwe variant is écht lekker
Yvonne Doorten
Hoofdredacteur
Wil graag vegetarisch eten, maar vindt bacon te onmisbaar in haar leven. Snijdt groentes stiekem het liefst met een aardappelschilmesje (lekker bot, lekker veilig). Eet elke dag mayonaise (alleen Zaanse!) en elke dag chips en combineert die twee ook graag. Sport overigens ook dapper.