Foodies 08/2024
Ga voor Grieks!
Foodies Ga voor Grieks
Cover voor Lekker bezig: The Nice Company

Lekker bezig: The Nice Company

Profielfoto van AnneAnne Mebelder

Advertentie

Ons groene Foodieshart gaat sneller kloppen van duurzaam ondernemen. Daarom in Foodies maandelijks de leukste (en lekkerste) initiatieven van eigen bodem. Anne sprak met Nina Kamp van The Nice Company.

Aardbeienijs gemaakt van verse aardbeien, dat daadwerkelijk naar aardbeien smaakt en ruikt. Daar was The Nice Company-oprichtster Nina Kamp naar op zoek en ze was ervan overtuigd dat ze hierin niet de enige was. Als enorme ijsliefhebber kon ze maar niet begrijpen waarom er alleen fabrieksijs met ondefinieerbare ingrediënten, kleur- en smaakstoffen te verkrijgen was. Inmiddels alweer tien jaar geleden richtte ze daarom ijsmerk Nice – afkomstig van Nina’s ijs – op.

Iedere week gratis heerlijke verhalen ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief:

Ontvang elke week de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen.

Van pilot naar Europa

“Tien jaar geleden ben ik begonnen met een pilot. Ik ben zelf ijsjes gaan maken om die op versmarkten te verkopen. De smaken gingen met de seizoenen mee. In het begin van het jaar was dat dus ijs met rabarber en aardbei en in het najaar met bramen en peren”, vertelt Nina enthousiast, “en ik kreeg hulp van Elisabeth, die overigens nog steeds bij ons werkt.” In het eerste jaar waren de ijsjes bij 10 verkooppunten in Nederland te verkrijgen, stuk voor stuk plekken die staan voor goed eten, zoals de Lindenhoff in Baambrugge en de Bakkerswinkel in Amsterdam. “Op die manier konden we mensen laten proeven en laten ervaren dat het echt anders smaakt”, legt Nina uit en ze vervolgt haar verhaal: “Het was een druk jaar, maar we kwamen wel tot de conclusie: we zijn niet de enige met deze behoefte.”

En dus werd het bedrijf voortgezet en groeide het uit tot inmiddels 14 mensen. De bezorging van de ijsjes werd uitbesteed en bovendien werd er een partner gezocht die het ijs volgens Nice-receptuur ging maken. Waar Nice in Nederland begon, zijn de ijsjes sinds vier jaar ook in heel Duitsland verkrijgbaar en te vinden in Zwitserland, Oostenrijk en België.

Pure smaken

Wat er zo bijzonder is aan de ijsjes? “De kwaliteit van de ingrediënten, die vers en onbewerkt zijn. We gebruiken bijvoorbeeld biologische, hele aardbeien in onze aardbeienijsjes. De pitjes zitten er nog in en het ijs ruikt ook echt naar verse aardbeien. De bosbessen komen uit Drenthe, het roomijs wordt gemaakt van verse room uit Duitsland en we gebruiken verse melk uit Nederland. En voor ons hazelnootijsje maken we zelf de melk van noten en water. Alles zonder poeders, concentraten of andere toevoegingen, maar vers bereid. En dat proef je!”, aldus Nina. “Het is grotendeels zelfs handwerk. De Strawberry & Cream-ijsjes, bijvoorbeeld, worden voor de dip letterlijk met de hand in
een mengsel van aardbei en water gedoopt.” Een hele klus, maar tegelijkertijd een mooie uitdaging als bedrijf, licht Nina toe: “Als het dan lukt krijgen we daar als team een kick van!”. En haar eigen favoriete smaak? “Dat verschilt per jaar, maar op dit moment is dat het Creamy Orange-knijpijsje. Dat doet me aan vroeger denken, omdat het lijkt op de Split. Alleen wordt deze gemaakt van vers sinaasappelsap en room. Op kantoor vraagt bijna elke middag wel iemand wie er zin heeft in ijs en dan neem ik steevast deze”, vertelt Nina lachend. En wat er nog qua smaken op de plank ligt? “We willen heel graag weer iets met rabarber doen, maar we zijn er nog niet uit hoe precies. In ieder geval gebruiken we zoveel mogelijk lokaal fruit, van dichtbij, dus geen tropische smaken als ananas en kokos”, benadrukt ze.

Stap voor stap nóg duurzamer

Lokale ingrediënten zijn niet het enige aspect waar het bedrijf zich op focust als het om duurzaamheid gaat. Op de vraag wat ze met Nice in de toekomst nog graag zou willen bereiken, antwoordt Nina: “We zijn al een hele tijd bezig om een verpakking te ontwikkelen van 100% papier, die bij het oud papier kan. Dat is echter een meerjarenproject waarin heel veel getest moet worden.” Qua sourcing streeft het bedrijf ernaar om in de toekomst van álle ingrediënten te weten waar ze vandaan komen. “Van een deel van de ingrediënten zoals de room, melk en bosbessen weten we dit al”, verduidelijkt Nina, “maar het liefst hebben we ook een vaste teler voor onze sinaasappels en watermeloenen.” Daarnaast heeft ze een helder doel wat beschikbaarheid betreft: “Ik wil natuurlijk dat Nice op veel meer plekken beschikbaar is, zodat je nooit ver hoeft te lopen voor een Nice-ijsje.”

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je Nice zelf proeven? De ijsjes – zowel op een stokje als de knijpijsjes – zijn verkrijgbaar bij Ekoplaza, Picnic en Crisp en bij horecagelegenheden en musea in het hele land. Kijk voor alle verkooppunten, verschillende smaken en meer informatie op thenicecompany.nl.

Fotografie: OAK Food & Sanne Tulp

Lees ook:

Profielfoto van

Anne Mebelder

Redacteur

Kan niet zonder koffie. Eet elke dag chocola. Lepelt in no time een pot pindakaas leeg. Is dol op croissants (ongeacht het tijdstip), moules frites en al het andere uit de Franse keuken. Ontbijt met taart. Loopt hard om meer te kunnen eten, of was het andersom?

Cover voor

Inspiratie in je mailbox

Wist je dat we wekelijks een nieuwsbrief versturen met de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen? Schrijf je nu in!