Foodies 06/2024
City trip!
Cover van
Foodtrends voor 2023

Dit zijn dé foodtrends voor 2023

Profielfoto van BasBas Erkens

Advertentie

Onlangs deelde Thuisbezorgd.nl het jaarlijkse Food Trend Rapport met daarin alle foodtrends voor 2023. Benieuwd naar alle trends? Lees dan snel verder!

Foodtrends voor 2023

Volgens het Food Trend Rapport draait het in 2023 om een grotere diversiteit aan keuzes. Zowel in wat we willen eten, als de momenten waarop we eten. Thuisbezorgd.nl ziet volgend jaar een hoofdrol weggelegd voor bestellingen die voor kleine geluksmomenten zorgen. In de huidige onzekere tijden verlangen we immers naar meer zelfzorg in de vorm van comfortfood. Daarbij denken we ook steeds vaker aan onze gezondheid én het milieu. Zo zijn Nederlanders meer dan ooit geïnteresseerd in seizoensgebonden producten en duurzame verpakkingen. In het Food Trend Rapport vind je alle foodtrends voor 2023, we zetten ze hieronder voor je uiteen.

Wil je ook iedere week de lekkerste recepten & tips ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief:

Ontvang elke week de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen.

1. Kleine geluksmomenten

  • 64% van de Nederlanders zegt dat eten bestellen voor hen een betaalbare manier is om zichzelf en toe te trakteren.
  • Een derde (31%) zegt bovendien dat ze graag meer op atypische eetmomenten iets bestellen voor kleine geluksmomenten.

Eten is meer dan ooit iets om jezelf mee te verwennen en je goed bij te voelen. Daar draaien kleine geluksmomenten om; van een luxe koffie tot ook een lekker gebakje tegen de middagdip. Deze verandering in de manier van bestellen is beïnvloed door de nieuwe post-COVID realiteit waarin thuiswerken een grote rol speelt. Ook is een mentaliteitsverandering zichtbaar; we plannen minder vooruit en kijken per moment waar we zin in hebben.

Foodexpert Monique van Loon vertelt: “Gerechten kunnen een positieve uitwerking hebben op onze mentale gezondheid, ons humeur, geweten en de prestaties in het leven. We geven vandaag de dag prioriteit aan ons mentale en fysieke welzijn, en daar speelt eten een fundamentele rol in. Waar we het tien jaar geleden over guilty pleasures hadden, voelen we ons daar vandaag de dag – gelukkig – niet meer schuldig over, en zien we het als een vorm van selfcare. Het adagium van 2023? Treat yourself!

2. Budgetbewust genieten

  • In de context van de prijsstijgingen overweegt de helft van de Nederlanders die online eten bestellen om dit te blijven doen, maar daarbij minder dure gerechten te kiezen.
  • 68% van de Nederlanders zegt in huidige onzekere tijden zelfs vaker online eten te bestellen als er kortingen beschikbaar zijn.

Het financiële klimaat heeft een grote invloed op de consumptie van eten en drinken. De consument wil dan ook kostenbewust genieten en wordt tactischer én creatiever in zijn keuzes. Zo wordt er goed op bezorgkosten en voordelige menu’s gelet en kiest men gerechten om ook de volgende dag van te kunnen eten. Dit is ook het moment voor restaurants om in te spelen op deze veranderende behoeftes, met betaalbare alternatieven voor kostbare ingrediënten zoals vlees, vis en gevogelte.

3. Foodtrends voor 2023: bewust eten

  • 3 op de 5 Nederlanders (62%) geeft aan het afgelopen jaar hun eetgewoonten te hebben veranderd om gezonder te zijn.
  • 40% van de Nederlanders zegt hun eetgedrag aan te passen omdat dit beter is voor het milieu.

Er is een groeiend besef van het belang van duurzaam eten. De consument maakt vaker bewuste keuzes die een positief effect hebben op zowel onze gezondheid als het milieu. Dit ziet ook Thuisbezorgd.nl terug in de bestellingen. Flexitarische, vegetarische en vegan diëten worden steeds populairder. Restaurants zetten zich dan ook steeds vaker in voor nieuwe bereidingswijzen, ingrediënten en smaken.

Foodtrends voor 2023: bewust eten

4. Culinaire nostalgie

  • 60% van de Nederlanders zegt graag nieuwe, modernere versies van hun favoriete traditionele maaltijden te proberen.

De afgelopen pandemiejaren hebben hun sporen nagelaten. Gedreven door de hang naar wat vertrouwd en comfortabel is, zie je in het Food Trend Rapport een trend van ‘culinaire nostalgie’ ontstaan. Restaurants en chefs combineren de hang naar nostalgie met nieuwe smaken en ideeën. Zij weten klassiekers opnieuw uit te vinden waardoor mensen verrast worden door vertrouwde ingrediënten. Niet eerder waren er zoveel restaurants die met een nieuwe twist een traditioneel gerecht serveren.

5. Digitale gastronomie

  • De helft (50%) van alle Nederlanders zegt weleens online foto’s op bijvoorbeeld Instagram te kijken voordat ze eten bestellen.
  • Een kwart (23%) zegt dit altijd te doen.
  • Een vijfde van de Nederlanders (23%) zegt dat sociale mediakanalen zoals TikTok en Instagram hun eetkeuzes beïnvloeden.
  • 1 op de 10 Nederlanders zet elke maaltijd die ze bestellen op de foto.

Instagram-foodies en TikTok-chefs bepalen via sociale media wat er bij ons op het bord ligt. Maar ook de sociale media van restaurants zelf blijkt belangrijker dan ooit. Volgens het Food Trend Rapport hebben sociale media een belangrijke bij het verleiden van mensen. En dit zal in 2023 alleen maar blijven groeien. Bewust van deze invloed houden chefs ook rekening met de presentatie van hun gerechten in de digitale wereld om alle zintuigen te prikkelen.

digitaal koken

Over het Food Trend Rapport

Het volledige Food Trends Rapport is hier te downloaden. Dit rapport geeft onder andere inzicht in landelijke en regionale bestellingen in Nederland, de klanten van Thuisbezorgd.nl en een voorspelling van de foodtrends voor 2023. Het onderzoek is gebaseerd op interne data van Thuisbezorgd.nl, surveyonderzoek onder 1.000 Nederlanders uitgevoerd door onderzoeksbureau iVox en internationaal consumer trend forecast onderzoek van WGSN in opdracht van het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl.

Lees ook:

Profielfoto van

Bas Erkens

Redacteur

Eet alles wat los en vast zit. Slaat nooit een maaltijd over. Vindt koude pasta en pizza hét beste ontbijt ter wereld. Kaas is volgens hem het mooiste product ooit. Dipt zijn chips in salsa, maar danst het ook.

Cover voor

Inspiratie in je mailbox

Wist je dat we wekelijks een nieuwsbrief versturen met de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen? Schrijf je nu in!