Wat is fonio?

Misschien heb je er al weleens van gehoord maar wellicht is dit voedingsmiddel compleet nieuw voor jou. Hoe dan ook is het hoog tijd om uitgebreid kennis te maken met fonio. Laten we gelijk beginnen met de hamvraag: want wat is fonio nou precies? Het is een minuscule Afrikaanse graansoort in de vorm van kleine korreltjes die op couscous lijken. Op de Nederlandse markt is de graansoort weliswaar een nieuwkomer, toch is het woord ‘nieuw’ enigszins misleidend. Fonio is namelijk al vijf duizend jaar oud en behoort hiermee tot de oudste graansoorten. Dit Afrikaanse oergraan wordt voornamelijk verbouwd in de savannegebieden van West-Afrika zoals in Nigeria, Togo en Guinee.

Waar koop je fonio?

Jumbo is de eerste grote supermarkt die fonio aan zijn vaste assortiment heeft toegevoegd. Gezien de groeiende populariteit van dit oergraan vermoeden we dat je het binnenkort ook in de schappen van andere supermarkten vindt. Verder kun je fonio in sommige bio- en gezondheidswinkels en online kopen, zoals bijvoorbeeld hier.

Wil je iedere week de lekkerste recepten & tips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

Hoe gebruik je fonio?

Fonio wordt ook weleens ‘de nieuwe quinoa‘ genoemd omdat dit het nieuwe hippe graan is dat je kan gebruiken als vervanger van couscous of rijst. Het graan bestaat uit kleine korreltjes en is daarom ook supersnel klaar, je hoeft het maar enkele minuten te koken. Het graan wordt na het koken lekker zacht en fluffy net als couscous en heeft een rijke, iets nootachtige smaak. Gebruik het als bijgerecht, in salades of vul portobello’s of paprika’s met een mengsel van gekookte fonio en bijvoorbeeld feta, zongedroogde tomaatjes en olijven. Je kunt in principe in ieder recept couscous door fonio vervangen, kijk voor inspiratie naar onze lekkerste couscousrecepten. Liever zoet? Gebruik fonio op dezelfde manier als havermout in een havermoutpap als basis voor een lekker voedzaam ontbijtje.

Granaatappelcouscous met aubergine en karnemelkdressing

Is fonio gezond?

Dit Afrikaanse graan bevat hoge hoeveelheden mineralen zoals calcium, ijzer, zink en magnesium. Omdat we calcium en ijzer meestal uit dierlijke bronnen halen, is fonio heel geschikt voor mensen die veganistisch eten. Daarnaast is fonio rijk aan eiwit en is het een bron van vezels. De consumptie van fonio verlaagt de kans op diabetes type 2, draagt bij aan een gezonde darmflora en een gezond gewicht. Kortom, deze graansoort kun je als koolhydraatbron gerust aan je menu toevoegen en regelmatig op tafel zetten.

Wat maakt fonio bijzonder?

Wij geloven niet zo in superfoods, dus ook fonio is onze ogen geen wondermiddel. Wel is het een gezonde, lekkere en makkelijk te bereiden koolhydraatbron en hierdoor een fijn alternatief voor rijst of couscous. Variatie is the key in een gezond eetpatroon, dus het is alleen maar goed nieuws dat het schap met granen nu een graansoort rijker is. Daarnaast is fonio duurzaam te verbouwen en hiermee wellicht het graan van de toekomst. Doordat fonio van nature glutenvrij is, is het een fijn alternatief voor couscous wanneer je een glutenvrij dieet volgt. Kortom, dit bijzondere product is het zeker de moeite waard om er eens mee aan de slag te gaan.

wat is fonio

Lees ook: