Foodies kerst
Bestel nu
Cover van
21 diner organiseren tips

21-diner: zo organiseer je een onvergetelijke avond

Profielfoto van RedactieRedactie

Advertentie

Er komt ooit een moment dat je kind de beruchte vraag stelt. ‘’Pap, mam.. vinden jullie het goed als ik een 21 diner organiseer voor mijn verjaardag? Kleine kanttekening: het is dan wel de bedoeling dat jullie koken op die avond.’’ Oei, direct begint je hoofd te tollen. Als ouder zijnde koken voor alle vrienden of vriendinnen van je zoon of dochter? Tuurlijk, het lijkt je erg leuk en je gunt je je kind dé avond waar hij of zij zo naar uitkijkt. Alleen hoe organiseer je een 21 diner? Wij geven diverse tips om samen met je zoon of dochter mee te denken. Let’s party!

Wat is een 21 diner?

21 jaar is een bijzondere leeftijd, dus alle reden voor een feestje! Het draait allemaal om de mijlpijl die 21 jaar met zich meebrengt. Zo zijn de jongeren officieel volwassen, gaan ze een andere fase van hun leven in en kunnen ze als het goed is voor zichzelf zorgen. Veel jongeren geven om deze reden een 21 diner, een feestelijke avond waarin vrienden worden uitgenodigd om heerlijk te komen dineren. Het is een moment waarin herinneringen worden gedeeld en het volledig draait om de jarige jet of job.

Wil je iedere week de lekkerste recepten in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief:

Ontvang elke week de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen.

Wat is de rol van ouders bij een 21 diner?

Als ouder zijnde heb je een zeer belangrijke rol tijdens het diner, het is namelijk de bedoeling dat je gaat koken voor de hele meute. Het draait niet alleen om koken, maar ook om het uitserveren en het regelen van de drankjes. Heeft de jarige nog broertjes of zusjes? Zij kunnen vaak de drankjes inschenken en uitserveren, maar uiteraard kunnen ze ook fotograaf spelen tijdens het diner. Het is de bedoeling dat de jarige zo veel mogelijk kan genieten op deze avond en dus niet mee helpt met koken en uitserveren. Dat betekent niet dat ze helemaal niet kunnen helpen, een goede voorbereiding is het halve werk. Zo is dat niet anders met zo’n diner. Ook is het vaak de bedoeling dat je als ouder zijnde een speech geeft tijdens het diner. Mocht je dit nou helemaal niks vinden, voor een groep staan en dan iets voordragen, dan kun je het natuurlijk ook bewaren voor een ander moment.

Thema: 21-diner

Tijdens een 21 diner is het de bedoeling dat er een bepaald thema wordt gekozen zo is bijvoorbeeld ‘Bella Italia’ een populair thema onder de dames, en ‘black and white’ een thema dat vaak voorkomt bij mannen. Het is altijd extra leuk als thema terugkeert in verschillende aspecten van het diner zoals de uitnodiging, de menukaart, aankleding en de dresscode. Styling is everything!

Miraculous martini

Uitnodiging

Hét startschot van het 21 diner, zodra de uitnodigingen op de bus zijn gedaan kan het voorbereiden beginnen. Er kan natuurlijk voor gekozen worden om de uitnodigingen online te versturen, maar een fysieke uitnodiging is toch wel het aller leukste. Maar wat moet er allemaal op zo’n uitnodiging staan? Het is natuurlijk belangrijk om het adres, de tijd, een telefoonnummer en de dresscode te vermelden (het leukste is natuurlijk als iedereen zich hier ook aan houdt). Vergeet niet te melden dat als er allergieën of speciale dieet wensen zijn, hier rekening mee kan worden gehouden. Bepaal zelf wat de uiterlijke datum is voor het doorgeven van afwezigheid of allergieën. Zo kan je hier niet mee in de knel raken tijdens het voorbereiden en de inkopen doen. Wil je het extra leuk maken? Maak de uitnodiging in het thema van het diner, zo hebben de genodigden er direct een feeling bij.

Menu(kaart)

Dan zijn we nu aangekomen bij het belangrijkste gedeelte van het diner, namelijk het menu. Wat gaan we voorschotelen die avond? Indien er vrienden/vriendinnen zijn met allergieën en dergelijke is het belangrijk hier rekening mee te houden. Het is leuk om het menu in een thema te houden. Bijvoorbeeld ‘Bella Italia’ of ‘Go Green’. Daarnaast is het tof als de menukaart in het thema van het diner is en je hier de gerechten op aan kan passen.

Gastenlijst/tafelschikking

Dit is misschien wel het lastigste gedeelte van het diner voor de jarige, want wie zet je nou naast wie? Als ouder zijnde heb je hier (gelukkig) niet heel veel mee te maken, maar het is misschien toch fijn om hier af en toe bij te kunnen helpen. Het moeilijke van een gastenlijst is bepalen wie er worden uitgenodigd. Bij een traditioneel 21 diner is het de bedoeling dat als de jarige een dame is, er ook alleen maar dames worden uitgenodigd. En vice versa. Mocht je de regels niet zo nauw nemen is het natuurlijk geen probleem om dit te mixen. Het is tenslotte een feestje waarbij zelf kan worden besloten wie er uitgenodigd worden! Zijn er meerdere vriendengroepen uitgenodigd? Dan is het leuk om te husselen zodat iedereen elkaar kan leren kennen. Verder is het ook leuk om na iedere gang een plek op te schuiven, zo zijn er de hele avond verschillende gesprekken. Mochten er een aantal druktemakers bij zitten verdeel deze dan over de tafel, zo is er overal reuring.

Aankleding

Hier kan helemaal los worden gegaan! Het is natuurlijk het leukste als het servies bij elkaar past. Mocht je nou geen servies en/of glazen hebben voor het aantal genodigden, geen stress dit kan je vaak gewoon voor een avondje huren bij een cateringbedrijf. De tafel kan gezellig worden gemaakt met servies en glazen maar ook met kaarsen, lampjes, naamkaartjes (dan weet iedereen waar hij/zij zit) en andere decoratie. Niks is te gek, maar vergeet niet dat er ook nog moet worden gegeten aan de tafel. Zorg er daarom voor dat het gezellig en sfeervol is aan tafel, maar dat het niet zorgt voor hinder tijdens het diner.

Speeeeech

Speeches zijn uiteraard belangrijk bij een diner. Wanneer zijn nou alle dierbare vrienden van je kind aanwezig? Tijd om te speechen dus! Vrienden zullen terug- en vooruitblikken op een mooie vriendschap. Maar als ouder zijnde kan je ook een speech geven. Een extra moment om en publiek iets liefs tegen je kind te zeggen. Hou er dus rekening mee dat er na iedere gang een speech kan worden gegeven, plan daarom niet de hele avond vol met spelletjes.

Nog een laatste tip:

Het is leuk om een aantal wegwerpcamera’s verdeeld over de tafel neer te leggen. Zo kunnen de gasten zelf ook foto’s maken en heeft de jarige hier geen omkijken naar.

Tekst: Marissa van Polen

21 diner organiseren tips

Onze tips

Profielfoto van

Redactie

redactieshoot

Inspiratie in je mailbox

Wist je dat we wekelijks een nieuwsbrief versturen met de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen? Schrijf je nu in!