Gebruik niet te veel water

Hoe meer water je gebruikt, hoe meer energie je nodig hebt om het geheel aan de kook te brengen. Je kunt dus heel makkelijk energie besparen tijdens het koken alleen door precies genoeg water te gebruiken. Voor een perfecte gekookte rijst hoeft de rijst bijvoorbeeld alleen één vingerkootje onder het water te zitten. Aardappels en groenten hoeven niet eens helemaal onder te staan, tot halverwege in het water staan is ruim voldoende. Nog beter is om aardappels en groenten te stomen, daarvoor heb je namelijk alleen een klein laagje water nodig. Zo bespaar je niet alleen energie, maar behoud je ook meer smaak, vitaminen en mineralen. Leg tijdens het koken of stomen altijd een passend deksel op de pan, zo gaat het water sneller koken en wordt alles sneller gaar.

Wil je ook iedere week de lekkerste recepten & tips ontvangen in je mailbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

Ontvang elke week de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen.

energie besparen tijdens het koken

Energie besparen tijdens het koken? Kook in grote batches

Voor je energieverbruik maakt het nauwelijks uit of je 1 portie of 6 porties tegelijk kookt. Het is dus slim om in grote batches te koken om energie te besparen. Hiermee bespaar je trouwens ook tijd wat ook niet onbelangrijk is. Wat je overhoudt kun je makkelijk invriezen en op een later moment gebruiken. Haal het diepvriesbakje de avond van tevoren uit de vriezer en laat een nacht ontdooien in de koelkast. Gebruik liever niet de ontdooi-functie van je magnetron en zet geen bevroren pastasaus op het fornuis, want zo verbruik je onnodig veel energie. Verwarm in plaats daarvan de volledig ontdooide maaltijd kort in de magnetron of op het fornuis.

energie besparen tijdens het koken

Maak slim gebruik van je oven

Door slim gebruik te maken van je oven, kun je veel energie besparen tijdens het koken. Het voorverwarmen van je oven kost veel energie, dus het beste is om meerdere dingen achter elkaar te bakken, zonder dat je steeds opnieuw de oven moet voorverwarmen. Nog slimmer is om meerdere dingen tegelijk te bereiden, zo kun je bijvoorbeeld prima geroosterde aardappels en gebraden kip tegelijk in de oven schuiven. De restwarmte van de oven kun je gebruiken om het eten warm te houden zodat je het later niet opnieuw hoeft op te warmen. Ben je klaar met bakken? Zet de ovendeur open, zo gebruik je de restwarmte om je kamer te verwarmen. Slim, toch?

oven

Energie besparen tijdens het koken? Gebruik slimme apparaten

Sommige elektrische keukenapparaten verbruiken maar heel weinig energie en zijn hierdoor efficiënter dan koken op het fornuis of kookplaat. Door gebruik te maken van deze slimme apparaten, kun je dus flink wat energie besparen tijdens het koken. Zo is een rijstkoker verreweg de meest efficiënte manier om rijst te koken, dat is zelfs wetenschappelijk onderzocht. Met een elektrische snelkookpan halveer je de kooktijd en bespaar je dus ook veel energie. En last but not least: ga wat vaker aan de slag met je slowcooker. De bereidingstijd in de slowcooker is juist veel langer dan bij de traditionele bereiding, maar de slowcooker verbruikt maar heel weinig energie. Met een uur garen op LOW verbruik je 75 tot 125 Watt, dat is minder dan 10% van de energie die een elektrische oven verbruikt. Hebben we je nieuwsgierig gemaakt? Lees meer over het koken met de slowcooker en hoe je gerechten in de slowcooker nog lekkerder maakt.

energie besparen tijdens het koken

Slim stomen

Stomen is gezonder en efficiënter dan koken, hebben we je al verklapt. Maar wat je ook heel goed kunt doen is deze twee kooktechnieken combineren. Kook je aardappels, pasta of rijst? Zet een stoommandje of een groot, metalen vergiet op de pan zodat de bodem het kokende water niet raakt. Leg bijvoorbeeld groenten en/of vis in het mandje of vergiet en dek het geheel af met een deksel. Zo bereid je in één keer efficiënt en gezond je hele maaltijd!

Gebruik je magnetron

Magnetron is een heel efficiënt apparaat als het op verwarmen van kleine hoeveelheden eten en drinken aankomt. Een kom soep, een kopje chocolademelk of kliekjes van de dag ervoor opwarmen? Dat kun je het beste in de magnetron doen. Ook boter of chocolade kun je snel en makkelijk in je magnetron laten smelten. Begin je je dag met een kom havermoutpap? Bereid deze makkelijk in de magnetron in plaats van op het fornuis. Zelfs de melk voor in je cappuccino komt binnen een paar tellen lekker warm uit de magnetron.

Laat ingrediënten op kamertemperatuur komen

Als je met ijskoude ingrediënten begint, heb je logischerwijs meer energie nodig om ze te verwarmen en te laten garen. Het is daarom veel slimmer om alle ingrediënten een halfuurtje van tevoren uit de koelkast te halen voor je gaat koken. Doe dit niet bij ingrediënten waarbij in het recept expliciet staat dat ze koud moeten zijn, zoals bijvoorbeeld boter. De rest kun je prima even op het aanrecht laten staan. Bij vlees zoals biefstuk heeft dit nog een bijkomend voordeel, je zorgt op die manier namelijk voor een perfecte, gelijkmatige garing.

Laat ingrediënten nagaren

Je kunt de kooktijd van veel ingrediënten iets inkorten en ze laten nagaren in het hete water. Maak er een gewoonte van om bijvoorbeeld pasta 3 minuten korter te koken dan aangegeven op de verpakking. Laat de pasta vervolgens in de gesloten pan nog enkele minuten staan tot hij lekker al dente is. Hetzelfde kun je doen met noedels, rijst of aardappels. Als je de pan op een warme plek, zoals in de restwarmte van je oven, zet of in een theedoek wikkelt, is deze methode nog efficiënter.

Lees ook: Besparen op je boodschappen? Dit zijn de beste tips