Foodies 08/2024
Ga voor Grieks!
Foodies Ga voor Grieks
Cover voor Lekker bezig: Dik & Schil

Lekker bezig: Dik & Schil

Profielfoto van YvonneYvonne Doorten

Advertentie

Ons groene Foodieshart gaat sneller kloppen van duurzaam ondernemen. Daarom in Foodies maandelijks de leukste (en lekkerste) initiatieven van eigen bodem. Yvonne sprak met Stijn Fischer van Dik & Schil.

Dik & Schil

In een gemiddelde horecazaak draaien er twee apparaten overuren: het koffiezetapparaat en de sinaasappelpers. Kun je nagaan hoeveel afval daarbij wordt geproduceerd: emmers vol koffiedik en zakken vol sinaasappelschillen. Voor Stijn Fischer en Branco Bolsius van Dik & Schil is dit geen afval, maar een heel mooi restproduct én het begin van hun eigen onderneming. De twee mannen studeerden psychologie en waren toe aan een uitstapje, een uitdaging. Het werd de minor Entrepeneurship. De opdracht: richt binnen een half jaar een bedrijf op waarmee je ook daadwerkelijk omzet gaat draaien. Stijn en Branco vonden elkaar in hun gedeelde interesses: duurzaamheid en horeca, waar ze beide bijbeunden in het weekend. “Er zijn eigenlijk twee reststromen die ieder horecabedrijf heeft en die ook nog eens goed zijn gescheiden en dat zijn koffiedik en sinaasappelschillen”, aldus Stijn.

Orangecello

De mannen hadden beiden weleens een glaasje limoncello gedronken en dachten; wat er met citroen kan moet ook met sinaasappel kunnen. En zo kwamen ze al snel bij orangecello terecht. “We zijn eigenlijk gewoon in onze studentenkamer begonnen met googelen. We hebben verschillende recepten vergeleken en daarvan het gemiddelde genomen. Samen hebben we een eerste batch gemaakt. Die lukte meteen vrij goed, we konden redelijk het recept van limoncello opvolgen. Na wat testrondes hebben we aangeklopt bij een distilleerderij.” Het is niet zo dat Stijn en Branco avonden met flessen orangecello doorbrachten in hun studentenkamer, dankzij hun minor hadden ze meteen een goed testpanel achter de hand. “Voor alle bedrijven werd er een beurs georganiseerd en daar konden we ons product aan zo’n honderd mensen laten proeven.” Het eerste product, gemaakt van restafval, was daar en hun bedrijf Dik en Schil was geboren. Het doel, daadwerkelijk omzet draaien, kon van start.

FairChain koffie

Met de koffiedik hadden de mannen wat meer moeite, zo vertelt Stijn. “We zijn zo’n negen maanden bezig geweest met vijftig verschillende samples voordat we een goed product hadden. De smaken van de koffie werken heel erg door in de koffiedik want er gaat maar één keer kokend water doorheen. Al die verschillende soorten koffies zorgden voor verschillende smaken koffiedik. Op die manier konden we nooit een stabiel product maken dat elke keer hetzelfde zou smaken.” En dus gaan ze op zoek naar koffiedik, gemaakt van één soort koffie. Ze komen uit bij Moyee Coffee, ’s werelds eerste FairChain koffie – dat gaat nog een stapje verder dan FairTrade. Waar FairTrade zich richt op eerlijke grondstoffen, richt FairChain zich op de hele productieketen. Stijn en Branco gaan koffiedik afnemen van de zaken die met Moyee Coffee werken en zo komt likeur twee op de markt.

Zo vers mogelijk

Waar ze eerst iedere week zelf dapper op hun bakfiets stapten om de restproducten op te halen, hebben ze die taak inmiddels moeten uitbesteden. Stijn: “We willen de restproducten het liefst zo vers mogelijk ophalen. Voor de orangecello werken we in batches van 700 kilo schil en dat is niet te vervoeren in de bakfiets. We werken nu samen met een fijne partner. Zij halen de schillen op en brengen ze naar een sociale werkplaats waar de schillen verder worden verwerkt door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.”

Nieuwe producten

Inmiddels weten steeds meer mensen Stijn en Branco te vinden voor hun restproducten. Zo krijgen ze van het bedrijf Koppert Cress het bijsnoeisel van kruiden als kaffirlimoenblad, kardemomblad en shisoblad, die ze verwerken tot een circulaire gin. Van cocktailbar Botanero in Rotterdam krijgen ze de resten van hun huiscocktail Paloma, die gemaakt is met rabarber en grapefruit. De resten van deze producten verwerken Stijn en Branco tot een Amerikaanse stijl-limoncello. “Het idee van dat laatste product is gewoon ontstaan tijdens een avondje aan de bar”, voegt Stijn vrolijk toe.

Toekomstdromen

In de toekomst hopen Stijn en Branco nog meer mooie circulaire producten te mogen ontwikkelen. “We dromen van een eigen fabriekje waar we onze eigen tests kunnen doen. Dan kunnen we ook ons assortiment uitbreiden met bijvoorbeeld frisdranken. Het leuke is dat wij proberen te denken vanuit het restproduct. Wat krijgen we aangeboden en wat kunnen we daarmee doen? Dat is circulair denken.” Hoewel ze voorlopig nog wel even werkzaam blijven in deze industrie, zijn de mannen blij met hun psychologie-achtergrond. “We zijn altijd heel erg bezig om vanuit de klant te denken en bouwen onze producten stapje voor stapje op. We testen heel vaak en vragen ons steeds af; wat vindt de klant hiervan? Dat is wel echt een erfenis van de psychologie-opleiding en dat komt nu bij de marketing en communicatie van Dik & Schil goed van pas.”

dik & schil

Lees ook: No waste: dit doe je met overgebleven appelschillen

Onze tips

Profielfoto van

Yvonne Doorten

Hoofdredacteur

Wil graag vegetarisch eten, maar vindt bacon te onmisbaar in haar leven. Snijdt groentes stiekem het liefst met een aardappelschilmesje (lekker bot, lekker veilig). Eet elke dag mayonaise (alleen Zaanse!) en elke dag chips en combineert die twee ook graag. Sport overigens ook dapper.

Cover voor

Inspiratie in je mailbox

Wist je dat we wekelijks een nieuwsbrief versturen met de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen? Schrijf je nu in!