Havermout is een van de ingrediënten die bijna iedereen in het keukenkastje heeft staan. Met dit ingrediënt kun je alle kanten op, maar de meesten gebruiken hem als basis voor een lekkere havermoutpap bij het ontbijt. Vind je havermoutpap een beetje saai? Of ben je juist fan maar wil je je havermoutontbijt naar een next level brengen? We vertellen je alles over dit fantastische graanproduct en geven je de beste tips voor een perfecte havermoutpap!

Is havermout gezond?

Goed nieuws voor alle havermoutfans! Misschien wist je het al, maar bij deze kunnen wij dit bevestigen: havermout is hartstikke voedzaam en gezond. Havermout behoort tot volkoren graansoorten en bestaat uit niets anders dan geknipte en geplette haverkorrels. Havermout is net als andere volkoren granen rijk aan vezels, eiwit, verschillende vitaminen en mineralen. Ook verlaagt het eten van havermout de kans op hart- en vaatziektes. Bovendien is havermout behoorlijk vullend en wordt het langzaam verteerd waardoor het een perfecte basis is voor een gezond ontbijt. Met een kommetje havermoutpap bij het ontbijt kom je makkelijk de hele ochtend door en zal je minder geneigd zijn om tussendoor te snoepen.

Perfecte havermoutpap

Is havermout glutenvrij?

Dit is een veel gestelde vraag over havermout waar vaak verwarring over ontstaat. Is haver eigenlijk wel glutenvrij? Haver bevat van nature geen gluten en is dus in principe glutenvrij. Je voelt ‘m al aankomen, hier komt een ‘maar’. Haver wordt namelijk geteeld en geoogst naast andere gewassen zoals tarwe of gerst die wel gluten bevatten. De kans op kruisbesmetting is zo groot dat de meeste fabrikanten op de verpakking gluten vermelden. Lijd je aan glutenintolerantie? Gelukkig kun je in de winkel ook ‘glutenvrije havermout’ kopen. Deze wordt speciaal geteeld en verwerkt, zodat er tijdens het proces geen gluten in het product terechtkomen.

Vegan havermoutpap maken

Wil je havermout zonder koemelk bereiden, bijvoorbeeld omdat je geen dierlijke producten eet of allergisch bent voor melk? Dan kun je gewone melk makkelijk vervangen door plantaardige melk naar keuze. Of kook de havermout in water en voeg aan het einde iets romigs toe zoals een lepel kokosmelk, een scheutje sojaroom of een schepje plantaardige yoghurt.

Tips voor een perfecte havermout: roosteren

Strooi je je havermout zo in de pan bij de warme melk? Misschien moet je het eens omdraaien en de havermout in de pan doen voordat je de melk toevoegt. Als je de havermout eerst roostert, krijgt het een lichtbruine kleur en een licht zoete, nootachtige smaak. Ook zal de havermout tijdens het koken garen zonder uit elkaar te vallen. Heb je dus liever wat textuur dan een egaal papje, dan is roosteren een goed idee. Vergelijk het met het maken van een risotto, daarbij bak je de rijstkorrels ook eerst aan in boter voor je bouillon toevoegt. Rooster de havermout dus eerst in een lepeltje gesmolten boter of ghee tot het een mooi kleurtje krijgt en lekker begint te ruiken. Schenk dan pas de melk erbij en kook de havermout tot het zacht is. Zo krijg je havermout met meer textuur én smaak.

Weken

Heb je in de ochtend nooit genoeg tijd om havermout te koken? In de winkel koop je voorgestoomde havermout met een kortere bereidingstijd, dat scheelt een paar kostbare minuten in de ochtend. Wat je ook kunt doen is de havermout van tevoren laten weken. Doe hiervoor simpelweg 1 deel havermout met 3 delen water in een kom en laat de hele nacht staan op het aanrecht. De volgende ochtend is het water opgenomen (giet overtollig water eventueel af) en is je havermout een stuk sneller gaar. Let op, geweekte havermout heeft zich al kunnen volzuigen met water. De bereiding kost hierdoor niet alleen minder tijd, je hebt er ook veel minder melk voor nodig dan normaal.

Verhouding havermout en melk

De perfecte verhouding tussen havermout en melk is essentieel voor een heerlijke, romige structuur. Gebruik voor 1 portie 3 el havermout en 200 ml (plantaardige) melk. Dit lijkt in het begin meer op een soep dan op pap, meer geloof ons, het komt helemaal goed. De meeste mensen gebruiken veel te veel havermout en weinig melk. Eenmaal gekookt lijkt dat meer op cement dan op een romige pap, veel te droog, zwaar en niet weg te krijgen. Let dus op de verhoudingen en meet de ingrediënten liever altijd even af, zodat je ontbijt nooit mislukt.

Het geheim van een perfecte havermout: zout

In bijna alles wat we eten zit een beetje zout, zelfs in koekjes, toetjes en gebak. Zout is namelijk een natuurlijke smaakversterker die alle natuurlijke smaken benadrukt. Toch vergeten veel mensen om zout te toe te voegen wanneer ze hun havermout bereiden. Vind je je havermout een beetje flauw van smaak en heb je het gevoel dat je iets mist? Misschien is zoiets simpels als een snufje zout het geheim om je havermout naar een next level te brengen. Probeer het maar de volgende keer als je havermoutpap maakt en proef het verschil!

Bereidingstijd

Hoe lang moet het nou eigenlijk, havermout koken? Dat hangt een beetje van de soort af. Vooraf gestoomde of geweekte havermout is binnen een paar minuutjes klaar. Gebruik je gewone havermout en doe je niet aan weken, dan kan het wel 10 minuten duren voordat je havermout lekker zacht en romig is. Begin in de ochtend dan ook gelijk met het opzetten van je havermout, dan heb je mooi de tijd om andere dingen te doen voor je ontbijt klaar is. Wel op een heel zacht vuurtje, zodat je havermout niet overkookt of aanbrandt.

Laten staan

Is je havermout bijna klaar? De truc voor de lekkerste havermoutpap is om hem nog 5-10 minuten afgedekt in de pan te laten staan. Door de restwarmte gaart de havermout nog even na, neemt hij meer melk op en wordt hij lekker zacht en romig. Stop dus op tijd met koken en laat hem nog even nagaren. Ondertussen heb je mooi de tijd om een kopje koffie of thee voor jezelf te zetten.

Smaakmakers en toppings voor een perfecte havermout

Je kunt je havermout nog zo perfect koken, het zijn uiteindelijk ook de extra smaakmakers die het ‘m doen. Want eerlijk is eerlijk: van een perfect gekookte, maar smakeloze havermout wordt niemand blij. Voeg dus lekkere smaakmakers en toppings toe aan je havermout, zoals cacao, kokos, specerijen, gedroogd en vers fruit, noten, zaden, pindakaas of notenpasta’s. Sommige ingrediënten kun je al tijdens het koken toevoegen, andere kun je bewaren voor de topping. Zo krijg je een lekkere pap vol verschillende smaken, kleuren en structuren. Vergeet ook niet om lekker te variëren, want iedere ochtend precies hetzelfde papje wordt snel saai en misschien word je je havermout na een poosje zelfs helemaal beu. Zonde! Door iedere dag een net iets andere variatie te maken, blijft havermout leuk en krijg je bovendien verschillende voedingsstoffen binnen.

Perfecte havermout

Nog een tip voor een perfecte havermout: iets zoets

Een perfecte havermout hoort een beetje zoet te zijn. Maar suiker hebben velen al bijna helemaal uit de keuken verbannen en in een verdomhoekje gezet, dus wat nu? Gelukkig zijn er veel manieren om je havermout lekker zoet te maken zonder geraffineerde suiker te gebruiken, bijvoorbeeld met gedroogd fruit. Kook je havermout eens samen met wat fijngehakte gedroogde dadels of voeg wat rozijnen toe tijdens het koken. Probeer ook eens gedroogde vijgen, pruimen of abrikozen te gebruiken – hartstikke lekker! Met een overrijpe banaan of ander fruit maak je je havermout ook een beetje zoet. Is je havermout toch niet zoet genoeg? Drizzle er wat honing, ahorn-, dadel- of agavesiroop overheen. Dat geeft ook gelijk een leuk effect!

Hartige havermoutpap

Heb je toch liever een hartig ontbijt? Ook dan kun je havermout als basis voor je ontbijt gebruiken. De hartige havermoutpap was zelfs dé trend van het afgelopen jaar. Wij waren zelf ook een beetje sceptisch maar het is eigenlijk helemaal niet zo gek zoals het op het eerste gezicht lijkt. Havermout is van nature neutraal van smaak en geschikt voor zowel zoete als hartige gerechten. Het zit alleen in ons hoofd dat havermout zoet moet zijn. Gooi je vooroordelen dus overboord en probeer ook eens een hartige havermoutpap te maken.

hartige havermoutpap

Bakken met havermout

Wil je je zoete baksels net iets gezonder en voedzamer maken? Dan is het een goed idee om met havermout aan de slag te gaan. Wij hebben de lekkerste recepten voor zoete baksels met havermout voor je verzameld.

Weekendbaksels 5 ingrediënten vegan Banaan-havermoutrepen met pecan en kaneel

Koken met havermout

Havermout is niet alleen een lekkere basis voor je ontbijt, je kunt er ook fantastisch mee koken. In het boek Havermoutje vind je 70 lekkere recepten met havermout als basis. Van brood tot burger, van soep tot stroopwafel, van cake tot cappuccino, van pasta tot pannenkoek. Voor elk moment op de dag is er een havermoutje!

Wil je iedere week de lekkerste recepten & tips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief: