Foodies 06/2024
Citytrip!
Cover van
koolrolletjes

Koolhydraatarm eten, dat doe je zo!

Advertentie

Spaghetti maakt steeds vaker plaats voor courgetti en pizzabodems maken wij tegenwoordig in plaats van bloem van bloemkóól. De koolhydraatarme trend zet zich al jaren door en is je vast niet ontgaan. Maar wat zijn koolhydraten precies en waar moet je op letten als je minder koolhydraten wil gaan eten? Foodies zocht het voor je uit en heeft bovendien de lekkerste koolhydraatarme recepten voor je op een rij gezet.

Courgettespaghetti, bloemkoolrijst, wraps van rode bieten … wat hebben al deze etenswaren met elkaar gemeen? Het zijn allemaal redelijk nieuwe producten in het schap die door een slimme wisseltruc ervoor moeten zorgen dat we minder koolhydraten en meer groente binnenkrijgen. Deze low-carb trend maakt duidelijk dat wij de laatste jaren steeds bewuster omgaan met koolhydraten. Vraag je je af wat koolhydraten eigenlijk zijn, wat koolhydraatarm eten precies inhoudt of ben je op zoek naar lekkere koolhydraatarme recepten? Lees dan snel verder!

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn nutriënten die net als eiwitten of vetten energie leveren aan ons lichaam. Zetmelen en suikers zijn twee verschillende vormen van koolhydraten en we vinden ze in een grote hoeveelheid in pasta, rijst, brood en ontbijtgranen, maar ook bijvoorbeeld in frisdrank, koek, snoep en chips. In mindere mate zijn ze ook aanwezig in aardappelen, groente, fruit, peulvruchten en noten. Koolhydraten zijn een belangrijk onderdeel van onze voeding, zo halen we 40 tot 70% van de totale energie uit koolhydraten. Carbs zijn vooral belangrijk voor het juiste functioneren van onze hersenen, ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat we ons goed kunnen concentreren. Ook bij intensief sporten is het belangrijk om genoeg koolhydraten binnen te krijgen. Hoeveel koolhydraten je nodig hebt, is afhankelijk van heel veel factoren zoals hoe actief je bent, wat voor werk je doet en wat je gewicht is. Het is wel aan te raden om koolhydraten zoveel mogelijk uit gezonde bronnen te halen, zoals volkorengranen, groente, fruit en peulvruchten. Witbrood, snoep en koek leveren veel koolhydraten maar verder weinig goede stoffen zoals vezels, vitaminen en mineralen. De energie die ze leveren, noemen we daarom in de volksmond ‘lege calorieën’.

Waarom koolhydraatarm?

Als koolhydraten zo’n belangrijk onderdeel van onze voeding zijn, waarom zit de koolhydraatarme trend dan in de lift? Hier zijn verschillende redenen voor. Zoals we al zeiden, leveren koolhydraten energie. Een deel van koolhydraten uit je dieet schrappen kan dus een effectieve manier zijn om af te vallen. Ter vergelijking: in een portie spaghetti zit 270 kcal, terwijl courgetti, spaghetti gemaakt van courgette, slechts 58 kcal levert. Daarnaast kan het een manier zijn om meer groenten binnen te krijgen. Als je ’s avonds nasi van bloemkoolrijst eet, kom je al snel aan je aanbevolen dagelijkse portie van 250 gram groente. Ook zijn er mensen die aangeven dat ze simpelweg lekkerder in hun vel zitten en zich energieker voelen als ze iets minder koolhydraten eten. Er is geen overtuigend wetenschappelijk bewijs voor de positieve gezondheidseffecten van koolhydraatarm dieet, maar als je wilt afvallen of wanneer je je er goed bij voelt en verder gezond en gevarieerd eet, kan het zeker geen kwaad om af en toe wat te minderen. Je kunt bijvoorbeeld ervoor kiezen om 1-2 keer per week koolhydraatarm te eten of om overdag wel koolhydraten te eten en om ze ’s avonds te skippen.

Koolhydraatarm eten

Het is inmiddels duidelijk dat je bij koolhydraatarm dieet vooral graanproducten en zoetigheid moet vermijden. Wat past er juist wel uitstekend in een koolhydraatarm dieet? Sowieso heel veel groenten, maar ook vlees, vis en zeevruchten, eieren, kaas, zuivelproducten, oliën en vetten, noten, fruit en peulvruchten passen prima in een koolhydraatarm dieet. Omdat granen niet alleen koolhydraten, maar ook voedingsvezels leveren, is het belangrijk om genoeg vezelrijke producten te eten zoals bladgroenten, amandelen, lijnzaad, chiazaad of zwarte bonen.

De lekkerste koolhydraatarme recepten

Wil je af en toe wat meer groente en minder koolhydraten eten? Met onderstaande recepten zet je heerlijke, gezonde en gevarieerde low-carb gerechten op tafel!

Vegan pizza met bloemkoolbodem

koolhydraatarm

Pittige koolrolletjes met kipgehakt en surimi

koolrolletjes koolhydraatarm

Opgerolde courgette-lasagna met jackfruit

jackfruit lasagna

Biefstuk met paprika, spruitjes en taugé

Pittige wortelfrittata

Kung pao kip

Kung pao kip

Meer koolhydraatarme recepten ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief:

Ontvang elke week de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen.

Onze tips

Profielfoto van

Martina Silbrníková

Kan moeilijk begrip opbrengen voor mensen die weinig lusten. Zelf lust ze namelijk alles, behalve grapefruit en tonic (ieuw, zo bitter!). Houdt van kluiven, no shame. Eet kilo’s boter en verafschuwt margarine. Vindt kaas met wijn het allerlekkerste toetje.

Cover voor

Inspiratie in je mailbox

Wist je dat we wekelijks een nieuwsbrief versturen met de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen? Schrijf je nu in!