Gezond koken is gemakkelijk wanneer je altijd een gevulde koelkast met de juiste ingrediënten hebt! De voorraadkast is zo gevuld met specerijen en gezonde houdbare producten zoals bulgur, quinoa en rijstwafels, maar waar vul je je koelkast mee?
Wij delen 8 gezonde ingrediënten die je altijd in je koelkast zou moeten hebben. Deze ingrediënten zijn betaalbaar, vaak langer houdbaar en te gebruiken voor tientallen verschillende gerechten.

Griekse yoghurt

Onmisbaar in je koelkast. Griekse of Turkse yoghurt is een eiwitrijk en vetarm alternatief voor mayonaise of olie. Het is een prima ontbijt, maar daarnaast is Griekse yoghurt ook een goede basis voor smoothies, sauzen of dressings! Je kunt zelfs een heerlijke soep van Turkse Yoghurt maken, het recept vind je hier.
soeppp

Hummus

Hummus is een eiwitrijk product en perfect te gebruiken als sandwichspread, salade toevoeging of snack (paprika met dip!). Voedingsdeskundigen zijn gek op hummus. Hummus is makkelijk zelf te maken van verse ingrediënten, maar een zoutarme versie uit de winkel doet het ook goed. Vind hier ons heerlijke hummus-recept. Laat de boter weg voor een gezonde versie.

Baby spinazie

Baby spinazie is het perfecte stiekeme en gezonde ingrediënt in smoothies, pasta’s of ontbijtjes. Daarnaast is het een geweldig alternatief voor sla in een salade — de jonge bladeren hebben een mildere smaak dan hun meer volwassen tegenhangers! Vind hier een heerlijk ontbijt met baby spinazie.
bABY

Mosterd

Een goede pot (Dijon) mosterd is ook onmisbaar in je koelkast. Mosterd is laag in calorieën en bevat heilzame kruiden zoals kurkuma. Daarnaast is het een perfecte smaakmaker voor allerlei recepten, salades en sandwiches. Bij het kiezen van mosterd is het goed om een pot met een laag natriumpercentage te kiezen. Ook lekker: mosterdsoep!

Verse dadels

Naast het feit dat dadels een goede bron van vezels zijn, zijn ze ook heel handig te gebruiken als natuurlijke zoetstof. Je kunt ze verwerken in smoothies en dressings als vervanging van honing of suiker. Ook zijn verse dadels een lekkere snack! Probeer deze smoothie met dadels en avocado eens!
dadels

Zelfgemaakte dressing

Zodra je ooit zelf eens dressing hebt gemaakt, wil je nooit meer een fles dressing in de winkel kopen. Het is gemakkelijk te maken van slechts een paar gezonde ingrediënten! Denk bijvoorbeeld eens aan een eenvoudige honing-mosterd vinaigrette: meng 1/2 kop olijfolie, 1/4 kopje witte azijn, 2 theelepels Dijon mosterd, 2 theelepels gemalen dadels en een beetje zout en peper.

Eieren

Caloriearm proteïne! Je kan eieren voor ontzettend veel verschillende recepten gebruiken, dat is waarom je altijd een doos eieren in je koelkast zou moeten hebben. Kook ze hard voor een snelle snack of salade topper — scramble, pocheer, kook of bak ze voor een aangenaam ontbijt, lunch of maaltijd.

Miso pasta

Je hebt niet geleefd totdat je miso pasta hebt geproefd. Deze umami boordevol smaak wordt verkocht in de meeste toko’s of grotere supermarkten. Miso pasta wordt veel gebruikt in Aziatische gerechten, maar ook in roerbakgerechten, dressings en zelfs in de pasta. Gebruik een eetlepel van de pasta en een kopje warm water om een supersnelle miso soep te maken, of smeer wat op je cracker of brood. Probeer onze heerlijke geroerbakte paksoi met miso en sesam of deze miso kip eens!
msio