Gezond koken is gemakkelijk wanneer je altijd een gevulde koelkast met de juiste gezonde ingrediënten hebt! De voorraadkast is zo gevuld met specerijen en gezonde houdbare producten zoals bulgur, quinoa en rijstwafels, maar waar vul je je koelkast mee? Wij delen 8 gezonde ingrediënten die je altijd in je koelkast zou moeten hebben. Deze ingrediënten zijn betaalbaar, vaak langer houdbaar en te gebruiken voor tientallen verschillende gerechten.

Wil je iedere week de lekkerste recepten & tips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

Griekse yoghurt

Onmisbaar in je koelkast. Griekse of Turkse yoghurt is een eiwitrijk en vetarm alternatief voor mayonaise of olie. Het is een prima ontbijt, maar daarnaast is Griekse yoghurt ook een goede basis voor smoothies, sauzen of dressings! Maak er bijvoorbeeld een gruwelijk lekkere tratziki saus mee voor in je griekse kip gyros in een pita.

Hummus

Hummus is een eiwitrijk product en perfect te gebruiken als sandwichspread, salade toevoeging of snack (paprika met dip!). Voedingsdeskundigen zijn gek op hummus. Hummus is makkelijk zelf te maken van verse ingrediënten, maar een zoutarme versie uit de winkel doet het ook goed. Een keer wat anders proberen? Maak dan onze hummus-pesto eens.

recepten met hummus pesto

Gezonde ingrediënten: baby spinazie

Baby spinazie is het perfecte stiekeme en gezonde ingrediënt in smoothies, pasta’s of ontbijtjes. Daarnaast is het een geweldig alternatief voor sla in een salade — de jonge bladeren hebben een mildere smaak dan hun meer volwassen tegenhangers! Vind hier een heerlijk ontbijt met baby spinazie.

Saladenestje met gepocheerd ei gezonde ingredienten

Mosterd

Een goede pot (Dijon) mosterd is ook onmisbaar in je koelkast. Mosterd is laag in calorieën en bevat heilzame kruiden zoals kurkuma. Daarnaast is het een perfecte smaakmaker voor allerlei recepten, salades en sandwiches. Bij het kiezen van mosterd is het goed om een pot met een laag natriumpercentage te kiezen. Ook lekker: mosterdsoep!

Verse dadels

Naast het feit dat dadels een goede bron van vezels zijn, zijn ze ook heel handig te gebruiken als natuurlijke zoetstof. Je kunt ze verwerken in smoothies en dressings als vervanging van honing of suiker. Doordat ze zo heerlijk zoet zijn, zijn dadels ook de perfecte toevoeging voor je baksels. Probeer bijvoorbeeld onze dadelcake met granaatappelmelasse. Ook zijn verse dadels een lekkere snack!

Zelfgemaakte dressing

Zodra je ooit zelf eens dressing hebt gemaakt, wil je nooit meer een fles dressing in de winkel kopen. Het is gemakkelijk te maken van slechts een paar gezonde ingrediënten! Denk bijvoorbeeld eens aan een eenvoudige honing-mosterd vinaigrette: meng 1/2 kop olijfolie, 1/4 kopje witte azijn, 2 theelepels Dijon mosterd, 2 theelepels gemalen dadels en een beetje zout en peper.

Gezonde ingrediënten: eieren

Caloriearm proteïne! Je kan eieren voor ontzettend veel verschillende recepten gebruiken, dat is waarom je altijd een doos eieren in je koelkast zou moeten hebben. Kook ze hard voor een snelle snack of salade topper — scramble, pocheer, kook of bak ze voor een aangenaam ontbijt, lunch of maaltijd.

Gezonde ingrediënten: miso pasta

Je hebt niet geleefd totdat je miso pasta hebt geproefd. Deze umami boordevol smaak wordt verkocht in de meeste toko’s of grotere supermarkten. Miso pasta wordt veel gebruikt in Aziatische gerechten, maar ook in roerbakgerechten, dressings en zelfs in de pasta. Gebruik een eetlepel van de pasta en een kopje warm water om een supersnelle miso soep te maken, of smeer wat op je cracker of brood. Probeer onze heerlijke zoeteaardappelpuree met miso eens.
zoeteaardappelpuree