Wat is chiazaad?

Je hebt de zaadjes vast weleens in de supermarkt of natuurwinkel zien staan, maar wat is chiazaad eigenlijk? Het zijn kleine zwarte zaden van de Mexicaanse chiaplant Salvia Hispanica, een familielid van de muntplant. De bloemen van deze plant produceren kleine zaden die duizenden jaren geleden door de Maya’s en Azteken werden gebruikt als voedsel en als medicijn. Veel mensen bestempelen de zaadjes als superfood. Dat komt door de hoge gehaltes aan omega 3-vetzuren, calcium, ijzer en ook vitamine B.

Wil je ook iedere week de lekkerste recepten & tips ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

Hoe smaakt chiazaad?

Chiazaad heeft een neutrale smaak, je kunt het misschien wel een beetje vergelijken met maanzaad. Daardoor is het goed te combineren in verschillende recepten, denk bijvoorbeeld aan een smoothie, ontbijtpudding of een salade. De zaadjes hebben de eigenschap om goed vocht op te nemen, daardoor worden ze ook wel gebruikt om pudding mee te maken. Doordat ze vocht opnemen veranderen ze in een soort gelachtige pudding.

Waar koop je het?

Tegenwoordig is chiazaad in haast elke supermarkt wel te verkrijgen, zeker in grotere supermarkten. Daarnaast ligt het ook in de schappen van de meeste drogisterijen en natuurwinkels.

Hoe moet je het bewaren en hoe lang is het houdbaar?

Over het algemeen is chiazaad lang houdbaar, zeker als het in een afgesloten bak op een koele en droge plek bewaart. Na opening zijn ze dan meestal ruim een jaar houdbaar. Kijk altijd op de verpakking voor de uiterste houdbaarheidsdatum.

Hoe vervang je het?

In de meeste gerechten kun je chiazaad vervangen voor bijvoorbeeld maanzaad, al zullen de gezondheidsvoordelen dan net even wat anders zijn. Daarnaast heeft maar weinig zaad de eigenschap van chiazaad wat betreft het opnemen van vocht. Wil je toch pudding maken? Dan kom je als snel uit bij gelatine.

Wat kun je er allemaal mee?

Door de neutrale smaak kun je chiazaad in tal van gerechten gebruiken, al gebruiken de meeste mensen het voor het ontbijt. Je maakt er namelijk gemakkelijk een smoothie of pudding mee. Let er wel op dat je niet teveel gebruikt, één tot twee eetlepels per dag is meer dan voldoende.

Recepten met chiazaad:

Frambozen-chiajam

Deze jam staat in no-time op tafel. En in tegenstelling tot traditionele jam zit ‘ie vol met vezels en is-ie niet te zoet. Als je het chiazaad mengt met het sap van de frambozen, verandert het in een gel die het mengsel dikker maakt en een perfecte jamachtige consistentie geeft.

> naar het recept: frambozen-chiajam

frambozen-chiajam

Bessen-chocolademoussetaart

Als we één dessert zouden moeten maken voor een etentje, zou het absoluut deze chocolademoussetaart zijn. De taart heeft een heerlijke browniechocoladebodem die bedekt is met een laagje frambozen-chiajam, een royale laag chocolademousse en verse bessen bovenop.

> naar het recept: bessen-chocolademoussetaart

wat is chiazaad?

IJssandwiches met chocolade-haverkoekjes

Als The Green Kitchen met een nieuw boek komt wéét je: dit gaat weer lekker zijn. En dat klopt; deze ijssandwiches zijn hemels!

> naar het recept: ijssandwiches met chocolade-haverkoekjes

IJssandwiches met chocolade-haverkoekjes

Lactosevrije chiapudding met amandelen

Het grote voordeel van dit ontbijt? Je maakt het al de avond van tevoren! Meng het chiazaad met de lactosevrije melk en yoghurt en zet het een nachtje in de koelkast. Kun je ‘s ochtends lekker snel naar je werk!

> naar het recept: lactosevrije chiapudding met amandelen

chiapudding

Lees ook: