Vergeten groenten

Soms raakt een groente in de vergetelheid. Hartstikke zonde want de zogeheten ‘vergeten groenten’ zijn stuk voor stuk erg smaakvol. Zet dus zeker wat vaker aardperen, palmkool of kardoen op het menu. Nog nooit van deze groenten gehoord? Lees dan snel verder!

Wil je iedere week de lekkerste recepten met groenten ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

Ontvang elke week de lekkerste recepten, handige kooktips en speciale aanbiedingen.

Schorseneren

Deze winterharde plant komt oorspronkelijk uit zuidelijk Europa, het tegenwoordige Spanje. De smaak van schorseneer lijkt enigszins op die van asperge of artisjok. Je kunt schorseneer rauw eten, koken, door de stamppot prakken, roosteren en meer. Schorseneer zit vol vitamine C en ijzer en is daarmee super gezond! Het is dan ook een van onze favoriete vergeten groenten om mee aan de slag te gaan. 

Tempura van schorseneren met curryzout vergeten groenten

> naar het recept voor tempura van schorseneren met curryzout

Palmkool

Palmkool is een koolsoort met donkere bladeren in de vorm van een palmboompje. Hence the name. Palmkool lijkt op boerenkool, zowel in smaak als bereiding. Even roerbakken met een uitje, knoflook, gember, rode peper en kurkuma en je hebt een waanzinnig lekker gerecht. Het is jammer dat palmkool een vergeten groente is, want het is enorm gezond, zit vol vitamine A en heeft een sterke antioxidantwerking.

Aardpeer

Aardpeer is een echte wintergroente en in Nederland volop verkrijgbaar tussen oktober en februari, maar in december zijn ze op hun best. De knol wordt qua smaak vaak vergeleken met de artisjok. Stiekem vinden we de naam aardpeer dan ook een beetje jammer, want in het Engels noemen ze hem Jerusalemartichoke en dat klinkt een stuk lekkerder.

Insane: lasagna met groenekool, aardpeerbechamel en scamorza vergeten groenten

> naar het recept voor lasagna met groenekool, aardpeerbechamel en scamorza

Pastinaak

Vroeger werd deze voorganger van de winterwortel veel gebruikt in de keuken. De smaak van deze vergeten groente is heel uitgesproken, vol aroma’s en enigszins zoet. Wat doe je ermee? Koken, roosteren, frituren, chips maken… Met een pastinaak kun je alle kanten op. In pastinaak zit minder vitamine C dan een aardappel, maar tegelijkertijd ook veel minder calorieën. Een gezond alternatief!

Crème caramel met dragon en pastinaakfudge

> naar het recept voor crème caramel met dragon en pastinaakfudge

Kardoen

Kardoen is een eetbare distel die qua uiterlijk veel wegheeft van een bleekselderij. De smaak is te vergelijken met artisjok, al eet je van kardoen voornamelijk de stengels. De smaak van kardoen is ongeveer hetzelfde. Vooral de binnenste stengels zijn erg smakelijk, de buitenste stengels zijn wat meer bitter. De groente is gezond en werkt goed voor de spijsvertering. Heb jij ooit gehoord van deze vergeten groente?

Postelein

Postelein is een bladgroente die afkomstig is uit het Midden-Oosten en India. De smaak van postelein is zout en licht zuur. Postelein kan zowel gekookt als rauw gegeten worden. Je kunt postelein vergelijken met spinazie, het kan zowel rauw als gekookt gegeten worden. In (rauwe) postelein zit veel vitamine C, ijzer en omega-3 zuren.

Turkse pizza met postelein, artisjok en oude kaas

> naar het recept voor Turkse pizza met postelein, artisjok en oude kaas

Raapstelen

Deze voorjaarsfavorieten worden ook wel ‘keeltjes’ genoemd en zijn eigenlijk het jonge loof van de meiknol. Ze worden, afhankelijk van het soort, met wortel en al geoogst of aan de grond afgesneden. In de winkel herken je ze aan hun langwerpige, ingesneden blad. Ze zijn superveelzijdig; je kunt deze vergeten groenten koken, stomen, koud verwerken in een salade, er soep of stamppot van maken en nog veel meer!

mizunasalade

> naar het recept voor mizunasalade met geroosterde citrus en geitenkaas