Examens zorgen voor de nodige spanning en slapeloze nachten. De laatste samenvattingen neem je door en dan ben je er klaar voor.. Met deze superfoods slaap je net even wat beter, verbeter je je concentratie en kom je die laatste periode helemaal zen door!

1. Volkoren

Helpt het verbeteren van je concentratie en focus, dus ga voor de volkoren varianten als je kiest voor pasta, brood of rijst.

2. Bessen

Blauwe bessen voornamelijk stimuleren je korte termijn geheugen, handig voor die laatste rijtjes die je er gisteravond nog in hebt gestampt!
examen eten

3. Havermout

Hoog in vezels, eiwitten en laag in vetten is een moeilijk te vinden combinatie. Daarom is havermout het juweeltje onder de examen snacks. Het is lekker, je kunt er eindeloos mee variëren en houdt je energielevel voor een langere duurzame tijd op peil.
examen eten

4. Vette vis

Vette vis is rijk aan omega-3 vetten die ervoor zorgen dat je brein, hart en gewrichten beter functioneren. Je vindt omega 3 ook in soja bonen, chia, pompoenpitten, walnoten en oliën.
examen eten

5. Tomaten

Helpt het voorkomen van schade aan je brein. In tomaten zit een antioxidant, lycopeen dat bescherming biedt aan je hersenen.

6. Groene thee

Vaak kies je voor een energiedrankje om wakker te blijven tijdens deze stressvolle weken maar ga juist voor groene thee. Er zit in groene thee namelijk ook cafeïne om je wakker en scherp te houden en je hersencellen lekker te laten werken – op zoek naar die antwoorden die je ergens achterin hebt opgeslagen. In de erngiedrankjes zit vaak enorm veel suiker waardoor je juist van de ene energiedip naar de andere gaat. Bovendien zitten er in groene thee veel gezonde antioxidanten die je angsten verminderen en je hersenactiviteit juist stimuleren.
examen eten

7. Pindakaas

Niet alleen goed voor je budget, het is ook nog eens goed voor je brein. Vol van gezonde vetten helpt deze snack je op weg naar het laatste examen. Ga voor selderij met pindakaas, een rijstwafel met pindakaas, of appel en banaan met pindakaas, de opties zijn eindeloos.
examen eten

8. Pure chocolade

Pure chocolade kan je helpen met de productie van endorfine, een lichaamseigen stof die je helpt om je taken af te maken en je mood te verbeteren. Pas op: deze snack natuurlijk wel met mate!
examen eten

9. Eieren

Om de dag goed te beginnen kun je kiezen uit een gekookt, scrambled, gebakken of voor de chefs onder ons een gepocheerd ei. Eieren zijn erg voedzaam en vol van gezond vet en eiwitten die je helpen bij het verbeteren van je algemene brein functie en geheugen. Tip: ook handig als snack mee te nemen.
examen

10. Avocado

Vol van enkelvoudig verzadigd vet zijn avocado’s goed voor je doorbloeding (pomp dat bloed naar de juiste hersencellen!) en kan het je bloeddruk verlagen – nog eens handig voor al die nachtelijke hartkloppingen.

Dus maak je vooral niet druk. En ontbijt met een gekookt eitje en wat avocadospread op je volkoren toast 😉 Heel veel succes!
Foto’s: visualhunt, pixabay