Nori

Dit gedroogde zeewier is perfect om een ziltige, visachtige smaak aan je gerecht te geven. De meeste mensen kennen nori als het jasje van sushi, maar je kan er veel meer kanten mee op. Leg eens een velletje nori op je plak tofu. Paneer en bak het in z’n geheel en je hebt je eigen vegan visstick!

Kala namak (zwart zout)

Mis je weleens het zachtgekookte eitje op je boterham? Met zwart zout boots je de smaak van ei na. Het zwarte zout (wat overigens roze van kleur is), oftewel kala namak op z’n Indiaas, is een mix van steenzout met zwavelhoudende kruiden en specerij en. Door het hoge zwavelgehalte heeft het zout de geur en de smaak van eieren. Lekker om toe te voegen aan scrambled tofu bij voorbeeld.

Edelgistvlokken

Kaasliefhebbers opgelet! Voor alle gerechten die je gewend was te bedekken onder een dikke laag parmezaanse kaas, is er een plantaardige optie: edelgistvlokken. De vlokken zijn rijk aan plantaardige eiwitten en komen qua smaak erg dicht in de buurt van kaas. Je kunt de vlokken meteen zonder te bakken over je pasta of pizza strooien.

Rookaroma

Die rokigere smaak van bacon, waar vind je die in de plantaardige keuken? Bij rookaroma! Rookaroma bestaat uit gecondenseerde, gezuiverde rook. Je vindt het bij delicattessenwinkels. Meng 1 tl rookaroma met donkere sojasaus, ahornsiroop en een snufje gerooktepaprikapoeder en gebruik het als marinade voor je aubergine of tempeh.

Lees ook: Vegan broodbeleg: 22 ideeën voor een lekkere sandwich

© Olive Magazine / Immediate Media Receptuur: Richard Makin Fotografie: Stuart Ovenden Styling: Morag Farquhar Foodstyling: Myles Williamson