Wat is psyllium?

Psyllium is een plant uit de weegbree-familie. Wij kennen die plant vooral als verzachtend middel als je door brandnetels bent geprikt, maar in warmere oorden maken worden de zaden van de plant als sinds mensenheugenis geoogst en gegeten. Eigenlijk gaat het niet om de zaden, maar om de zaadhuiden. Door de grote hoeveelheid vezels en slijmstoffen in die zaadhuiden is psyllium in staat veel water op te nemen, wel meer dan vijftig keer het eigen gewicht.

Hoe werken psylliumvezels?

De werking van psyllium op de darmen wordt onderbouwd door de wetenschappelijk onderzoek. Want dat psylliumvezels zoveel water op kunnen nemen, betekent ook dat ze flink op kunnen zwellen; het water moet toch ergens naartoe immers. Door het zwellen neemt de druk op de darmwand toe, wat bevorderlijk is voor de peristaltiek. De claim dat psylliumvezels je helpen om af te vallen, of zelfs medicinaal kunnen worden gebruikt bij obesitas, wordt vooralsnog niet ondersteund door de wetenschap.

Hoe vervang je psylliumvezels?

De werking van psylliumvezels is zo specifiek, daar is geen directe vervanging voor. De smaak is neutraal daarvoor hoef je het ook niet te doen. In het algemeen is het aan te raden vezelrijk voedsel te eten, dat zorgt voor een gezonde stoelgang. Denk dan aan groente, fruit en volkorenbrood.

Waar koop je psylliumvezels?

Psylliumvezels zijn te koop bij reformwinkels, of online. Ook zijn veel laxeermiddelen die je bij de apotheker of drogist kan kopen voor een deel gebaseerd op psylliumvezels. Let er wel op dat je goed inleest voor je psylliumvezels gaat eten – te veel van het goede is ook niet gewenst.

Wat kan je er allemaal mee?

De vezels worden meestal met wat water of vruchtensap gedronken. Het advies is ongeveer een eetlepel per dag. Er zijn ook recepten voor brood met psylliumvezels, en je kan het natuurlijk ook toevoegen aan je ontbijt.