1. Peulvruchten

Hoewel peulvruchten hartstikke gezond zijn, kunnen ze wel schadelijk zijn wanneer je ze niet op de juiste manier bereidt. Dit komt door de giftige stof lectine, een planteneiwit dat van nature in peulvruchten voorkomt. Wanneer je rauwe peulvruchten eet, kan lectine binnen enkele uren klachten zoals buikpijn, misselijkheid en diarree veroorzaken. Bij een ernstige lectine-vergiftiging kunnen je darmen of nieren zelfs blijvend beschadigd raken. Het beste moet je oppassen met rauwe kidneybonen die hoge concentraties lectine bevatten en zorgvuldig bereid moeten worden. Maar geen zorgen, als je peulvruchten op de juiste manier kookt, wordt lectine onschadelijk gemaakt en kun je ze veilig eten. Benieuwd naar de beste manier om peulvruchten te bereiden? We vertellen je hier alles over in dit artikel.

rauwe peulvruchten

2. Groene peulvruchten

Hoewel we haricots verts, sperziebonen, doperwten, tuinbonen of edamame (jonge sojabonen) vaak tot groente rekenen, zijn dit botanisch gezien jonge peulvruchten en kun je ze net als gedroogde peulvruchten beter niet rauw eten. Hoewel de hoeveelheid lectine iets lager is dan bij gedroogde peulvruchten, kun je groene peulvruchten het beste blancheren voordat je ze bijvoorbeeld aan je salade toevoegt. Uit pot of blik en uit de diepvries zijn ze al geblancheerd en dus direct te gebruiken.

rauwe sperziebonen

3. Kiemgroenten

Kiemgroenten bevatten van nature geen schadelijke stoffen, toch wordt het afgeraden om bijvoorbeeld rauwe taugé van de markt te eten. Dit komt omdat kiemgroenten een broeinest zijn voor gevaarlijke bacteriën zoals salmonella of E. coli. In een warme, vochtige omgeving kunnen deze bacteriën zich heel snel vermeerderen en grote bakken taugé bieden een ideale omgeving voor deze ziekteverwekkers. Het is ook geen toeval dat bij veel recalls van afgelopen jaren de ziektekiemen in kiemgroenten de oorzaak van een voedselvergiftiging bleken. Om alle risico’s uit te sluiten, kun je kiemgroenten het beste kort onderdompelen in kokend water en vervolgens onder koud water spoelen, zodat ze knapperig blijven. Ook kun je ze kort roerbakken in je gerecht.

rauwe kiemgroente

4. Aardappels

Er zullen niet veel mensen zijn die rauwe aardappelblokjes tijdens het koken snoepen, toch willen we benadrukken om dit niet te proberen. Vooral jonge kinderen willen vaak de gekste dingen proeven, maar rauwe aardappels kun je ze beter niet geven. Aardappels bevatten namelijk, net als andere planten van de nachtschadefamilie, de gifstof solanine. De meeste solanine zit in de uitlopers en de schillen, deze kun je daarom het beste verwijderen. Bewaar aardappels ook altijd op een donkere plek en nooit op het aanrecht, omdat het licht de productie van solanine bevordert. Dit kun je zien aan groene plekken. Maar wanneer je aardappels zonder uitlopers en groene plekken neemt en goed gaart, hoef je niets te vrezen.

rauwe aardappels

5. Champignons

Als je een schaaltje rauwe champignons ziet liggen tijdens het gourmetten of barbecueën, kun je zomaar eentje proeven en denken ‘best lekker, rauwe champignons, waarom heb ik ze niet eerder zo gegeten?’ Well, think again. Rauwe paddenstoelen zoals champignons of shiitake’s bevatten namelijk agaritine, een natuurlijke gifstof die mogelijk kankerverwekkend is. Deze stof wordt tijdens het verhitten afgebroken en onschadelijk gemaakt. Zo nu een dan een plakje opeten zal geen ernstige gevolgen hebben, maar ben je op zoek naar een gezonde snackgroente, sla champignons liever over.

rauwe champignons

6. Zalm

Als je regelmatig bij een sushirestaurant eet, is rauwe zalm eten voor jou misschien de normaalste zaak van de wereld. Tenminste als je niet tot een risicogroep behoort, zoals zwangere vrouwen, ouderen of mensen met een verminderde weerstand, die rauwe vis altijd zouden moeten laten staan. Hoewel de consumptie van rauwe zalm verder over het algemeen veilig is, moet je toch oppassen als je zelf met rauwe zalm aan de slag gaat voor de bereiding van bijvoorbeeld sushi of zalmtartaar. Als je niet voor de juiste vis kiest en je niet goed aan de regels van voedselhygiëne houdt, kan zalm gezondheidsrisico’s met zich meebrengen in de vorm van bacteriën, wormparasieten en andere ziekteverwekkers. Niet elke zalmfilet die je in de winkel koopt, is geschikt om rauw geconsumeerd te worden. Zo moet zalm ‘snelvriezen’ hebben ondergaan, waarbij de vis blootgesteld wordt aan hele lage temperaturen en op die manier alle parasieten worden gedood. Deze informatie kun je vaak niet vinden op het etiket en bij elke twijfel is het advies: niet doen. Geniet van rauwe zalm liever in een goed restaurant waar ze weten waar ze de vis vandaan halen en hoe ze hem veilig moeten bereiden. Of haal je zalm bij een goede viszaak en check altijd bij de verkoper of de vis geschikt is voor rauwe consumptie.

rauwe zalm

7. Olijven

Loop je tijdens je vakantie in Spanje of Italië door een prachtige olijvenboomgaard en bedenk je om wat vruchtjes lekker vers van de boom te proeven? Dit idee zul je waarschijnlijk snel betreuren. Olijven zijn direct van de boom heel erg bitter en praktisch oneetbaar vanwege de hoge concentratie van oleuropein. Geoogste olijven moeten eerst een heel verwerkingsproces ondergaan, waaronder pekelen, om oleuropein af te breken. Daardoor verdwijnt de bittere smaak en worden olijven eetbaar.

rauwe olijven